דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

משרד התקשורת מבטל את המספרים הכשרים, ומצית מחלוקת בציבור החרדי

בקרוב לא תהיה יותר הצמדה בין טלפון כשר לסדרת מספרי טלפון, מה שיחליש את ועדת הרבנים לענייני תקשורת שאחראית להקצאת מספרים| רבים בציבור החרדי תומכים במהלך, בוועדת הרבנים טוענים שהוא לא יוריד מחירים ומטרתו לפגוע בציבור החרדי

גברים חרדים (צילום: קורינה קרן/פלאש90)
גברים חרדים (צילום: קורינה קרן/פלאש90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

שר התקשורת יועז הנדל הודיע סופית על ביטול המספרים הכשרים בסלולר, החלטה שמציתה ויכוח בתוך החברה החרדית. בעקבות החלטה לא יהיו יותר מספרי סלולר שניתן לזהות כחרדים, וועדת הרבנים לענייני תקשורת תאבד את כוחה.

לפי ההחלטה החל מה-31 ביולי חברות הסלולר יחויבו לאפשר ניוד מספרים מלא לכל לקוח, מה שנמנע עד היום מלקוחות הקווים ה"כשרים". ב-1 בנובמבר ינותק הקשר בין תכנית הסלולר, לבין סוג המכשיר. 

"הקומה הכשרה" היא הסדר לפיו ברוב חברות הסלולר קיימת סדרת מספרים אשר יכולה להיות משויכת רק לכרטיסי SIM שהוכשרו על ידי ועדת הרבנים, ורק למכשירים "כשרים". עד כה מותר היה לנייד את המספר, רק לשירות זהה בחברת סלולר אחרת. כל חברות הסלולר חתמו על הסכם עם ועדת הרבנים לענייני תקשורת, ובכך היו חסומים גם לאינטרנט והודעות טקסט וגם למגבלות על שיחות יוצאות.  

לאורך השנים העלו בציבור החרדי טענות על ניצול לרעה של מעמד זה, הכולל חסימות שרירותיות של טווחי מספרים שלמים, ולא רק משיקולי התאמת התוכן לציבור, אלא גם משיקולים חסימת מתחרים מסחריים. בנוסף, לטענת משרד התקשורת מכשירים "כשרים" עולים לציבור החרדי 30% יותר מאותם דגמים עצמם ללא ה"כשרות", מה שמעיד על בעיית תחרות משמעותית.  

בתחילה, המשרד הסתפק בחובה לנמק כל חסימת מספר יוצא. בפברואר האחרון, יצא שימוע לשינוי מהיסוד של כל השיטה, שהעניקה לוועדה לא רק מעמד לשמירת התכנים בסלולר, אלא מעמד מסחרי להכרזה על מכשירים כשרים – בעלת משמעות כספית רבה.  

שר התקשורת, יועז הנדל. (צילום: פלאש90)
שר התקשורת, יועז הנדל. (צילום: פלאש90)

השימוש בטלפון כשר משמש כאמצעי לבדיקת "כשרותה" של המשפחה בעת רישום הילדים למוסדות חינוך חרדיים, אך בשל הקושי התפעולי במספרים אלה, רבים ממחזיקי המכשירים הכשרים החלו להחזיק גם בקו נוסף, סודי ובלתי מוגבל בגלישה באינטרנט או בשיחות יוצאות, לכל צורך אחר.  

במשרד צופים כי החלטתם עשויה לפגוע מסחרית בחברות הסלולר, במידה ולקוחות חרדים יחליטו לשלם רק על קו אחד, לאור ביטול המשמעות של קומת המספרים. 

לשימוע עצמו התקבלו למעלה מ-1,500 תגובות, ברובן מחרדים, אשר ביקשו לבטלו, או לשנות את מתכונת השינוי המוצעת.  

במשרד דחו את הטענות במסמך מנומק החושף את הבדלי התפיסות בין משרד ממשלתי, לבין המתלוננים. המשרד מחיל כללים אוניברסליים, והאינטרסים עליהם הוא אמון לטענתו הם אלו של הלקוחות כפרטים. מנגד, חלק מהממסד החרדי רוצה שרגולציית התקשורת תמשיך לשמש ככלי בעבורו לצרכים פנים-קהילתיים. "שימוש במשאב המספור כמאפיין זיהוי קבוצתי ערכי שלא מטעמי צורך טכנולוגי אינו מהווה נימוק רגולטורי להגבלה, גם אם חלקית, של ניידות מספרים", כתב המשרד וציין כי "הפתיחה לתחרות" תועיל כלכלית לפרט החרדי – תחרות שנחסמה בפניו תחת קומת המספרים ה"כשרה".  

לפי מחקר שבוצע בעבור השר בשנת 2020, ישנם מעל 400,000 קווים כשרים פעילים – אשר מייצגים מיעוט שמרני, אפילו מתוך המגזר החרדי. בשנת 2019 נשלחה לשר התקשורת לשעבר איוב קרא, עצומה טלפונית בה 50,000 חותמים, רובם ככולם מהמגזר החרדי, המתנגדת לשימוש לרעה לכאורה שעושה ועדת הרבנים בכוחה. בזמנו, ועדת הרבנים חסמה גם את המספר המיועד לחתימה על העצומה לאחר שנודע על הפופולריות שלה בציבור החרדי.

בעקבות השינוי הנוכחי, הצגת מספר של קו "כשר", לא תעיד יותר על תוכן חסימות השירות שמבקש המנוי, וכל אדם חרדי יוכל לבקש חסימות בהתאם למתכונת הקיימת, או בהתאם לכל הסכם של חברת סלולר עם מודל "כשרות" חלופי וחסימות אחרות. הסכמים כאלו תלויים בכוחה המסחרי של הקבוצה לאתר חברת סלולר שמעוניינת בהתקשרות כזו.

לא ברור האם תתפתח תחרות בין "כשרויות סלולר" שונות, אך עד היום אפשרות התחרות נמנעה בעקבות הבלעדיות שהייתה בידי ועדת הרבנים לענייני תקשורת. בעוד המתלוננים נגד השינוי מדברים על כפיה מצד המשרד בנושאים חרדיים פנים קהילתיים, הרי שהשימוע עצמו נוצר בעקבות תלונות של לקוחות חרדים, על פגיעה בשירות הסלולר וניצול לרעה של מעמד ועדת הרבנים לענייני תקשורת, לדבריהם. 

עמותת ועדת הרבנים לענייני תקשורת נמצאת כיום בתהליך פירוק, לאחר שהעבירה את הפעלת המוקד לפניות הציבור שלה למספר חברות מסחריות ללא תמורה וללא חוזה. לעמדת כונס הנכסים הרשמי "מטרת המהלך אינה חיסול העמותה והפסקת פעילותה אלא המשך הפעילות, כפי שנעשה במקרים אחרים של עמותות שהגיעו להליך של חדלות פירעון שסופו ניהול עצמאי של העמותה לאחר מינוי מוסדות חדשים בפיקוח הרשם ובית המשפט".

בשם ועדת הרבנים נמסר: "החלטת השר יועז הנדל לבטל מאפיינים יסודיים במסלול השירות הסלולארי המושגח על ידי ועדת הרבנים לענייני תקשורת, (המכונה: הקומה הכשרה), מהווה פגיעה ברצון המפורש של מאות אלפי מנויים, שהובע במסגרת ההסכמים, שנכרתו בין המנויים לחברות הסלולאר לאורך 17 שנים, ויש לראותה ככפייה על ציבור עצום, שאינו מעוניין בהחלטה הזו. מדובר במהלך אידיאולוגי טהור, שנוהל בניגוד לדין, המבקש לפגוע במאפיינים הקהילתיים של הציבור החרדי, שלווה בהשמצות חסרות שחר כנגד הועדה, שלה אין כל חלק בשיווק מכשירי קצה או בקביעת מחירים".

לטענת משרד התקשורת בדבר הפחתת המחירים הצפויה בעקבות המהלך, טוענים בוועדת הרבנים: "להחלטות השר אין קשר להיבטים תחרותיים או צרכניים, מאחר שהמכשירים הכשרים והמסלולים הכשרים הם הזולים ביותר בשוק, ומאפייני המסלול הכשר אינם פוגעים בתנאי החבילות, אלא להיפך, בזכותם נהנה הציבור החרדי מתנאים כלכליים חסרי תקדים. טיעוני משרד התקשורת הם עלה תאנה שנועד להסתיר את הרצון לפגוע באורח החיים החרדי".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!