דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חקלאות

דעה / למי יהיו ביצים?

שר החקלאות עודד פורר רץ לוועדת החינוך בכנסת כדי לשבור את ענף הלול הישראלי עם תקנות צער בעלי חיים. אכן, צער בעלי חיים

עודד פורר (צילום מתוך וידיאו שפירסם שר החקלאות בטוויטר)
עודד פורר (צילום מתוך וידיאו שפירסם שר החקלאות בטוויטר)
גיל פלוטקין
גיל פלוטקין
עורך אתר החדשות ״דבר״
צרו קשר עם המערכת:

שר החקלאות עודד פורר מנסה לדחוף את הלולנים ביישובי גבול הלבנון אל מעבר לקו הגבול – מעבר לאפשרות להתקיים בכבוד. ״מי הם אותם החקלאים על גבול הצפון״, זעק אתמול (ב׳) מיכאל ביטון (כחול לבן) בוועדת הכלכלה בכנסת, ״מדובר באיזה טייקונים שיושבים על סיר בשר?

״החקלאים שמגדלים את אותם עופות לביצים בישראל הם עולים ובני עולים מקוצ׳ין, לוב, מרוקו ותוניס. אלה האבות והאימהות שלנו. ההכנסה החודשית שלהם היא באזור ה-7,000 שקלים, פחות מהשכר הממוצע במשק.

״מדובר במיישבי קו הגבול״, כעס יו״ר ועדת הכלכלה, ״סופגי הפיגועים באביבים ובדובב, משפחות שכולות שספגו פיגועים וקטיושות, ואנחנו משסים בהם את הציבור והתקשורת?״

***

השר פורר מקדם את פירוק המשק המתוכנן בישראל דרך שינויים מבניים במועצת הלול ובמכסות הביצים. השינויים הדרסטיים האלה נעשים מעל ראשיהם של הלולנים, כמו שכבר נעשה בשוק הפירות והירקות, והחלב.

מה שהשר לא מצליח להעביר בגלל היעדר רוב בוועדות הכלכלה והכספים, עובר עכשיו לוועדת החינוך במסגרת תקנות ״צער בעלי חיים״, שיובילו מיידית לסגירה של מאות לולים, בלי תמיכה של המדינה בלולנים, שיידרשו למחיר מילוי התקנות. היום (ג׳) ניסה פורר להעביר את התקנות בוועדה.

את הוצאות המעבר מלולים ותיקים ללולים חדשים, בעלות של מיליוני שקלים, מגלגלת ממשלת בנט-לפיד לכיסיהם של המתיישבים המבוגרים.

***

ביום העצמאות, רק לפני ימים אחדים, דיברו על אחדות? לכל חג יש מוצאי חג.

״אתם ואני חוגגים יחד עצמאות 74 למדינת ישראל״, הכריז פורר בסרטון וידאו שפרסם בחג, כשהוא לבוש בחולצה צחורה ומנפנף באופן לא אותנטי מעל מנגל כבוי. ״אבל מה זו בעצם עצמאות?״, שאל וענה: ״עצמאות זו הזכות שלכם לקנות פירות וירקות במחירים הוגנים, ולדעת באיזו מדינה הם גדלים״. באמת כבוד השר, זו המשמעות של עצמאות ישראל? על כך נפלו חללים?

״ועצמאות זו הזכות שלכם״, פנה פורר לחקלאים, ״לגדל ולמכור כמה תוצרת שאתם רוצים ולהתפרנס בשוק פתוח ותחרותי בלי מכסות ייצור ובלי מועצות שרק יוצרות מגבלות״. השר אומר בריש גלי שהפרויקט שלו הוא חיסול המשק המתוכנן. לא כמעט ולא בערך. המשמעות היא חיסול החקלאות הישראלית כתוצאה מחשיפה דרמטית של המשק לתחרות בלתי אפשרית עם חקלאי טורקיה וירדן.

״ב-74 שנותיה מדינת ישראל עשתה כברת דרך אדירה בתחומים רבים, אני מאחל שבעוד שנה, בשנת ה-75 נהיה אפילו עוד יותר עצמאים״, אמר השר שהולך לכבול את בטחון המזון של ישראל לשווקים זרים ומדינות שעלולות להיות עוינות בבוא הזמן. אין פחות עצמאות מזה.

אם שוק הפירות והירקות של ישראל יראה כמו הסרטון של פורר, איכות המזון תידרדר לעגבנייה מיובאת מטורקיה.

***

ח"כ מיכאל ביטון חבר בקואליציה של פורר. ״בזמן האחרון יש מי שמחליט לשסות את התקשורת ואת הציבור בחקלאים״, אמר ביטון באותו נאום בוועדת הכלכלה. ״אנחנו רוצים להיות ממשלת שינוי, ובלי לשים לב אנחנו ממשלת שיסוי. היה פה ניצול של הכנסת ושל הפגרה בשביל להביא תזכיר חוק ששכב פה שנים (צער בעלי חיים), ולקדם אותו על הראש של החקלאים, בלי לממן את אותן תקנות ובלי לגבות אותן. זה לא יקרה במשמרת שלי״.

ביטון הבטיח שבכנסת הזו החקלאים לא ייפגעו. האם יפיל על זה את הממשלה? האם ראוי להפיל ממשלה על חיסול המשק המתוכנן בישראל? שאלה של ביצים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!