במכתב ששלח השבוע ראש עיריית ביתר עילית, אפרים רובינשטיין, לשרת התחבורה מיכאלי ולשר האוצר ליברמן, הוא דורש את הקפאת הרפורמה "דרך שווה" בעקבות שינוי שמבצעת הרפורמה בתעריפי התחבורה הציבורית.
״ישנם פגמים שנוגעים הן למהותה של הרפורמה ולפגיעתה בשכבות המוחלשות בישראל, והן לתהליך חקיקתה אשר נעשה באופן פגום״, כתב רובינשטיין, ״נראה כי הדברים שלובים זה בזה – לולא היה הליך החקיקה כה פגום, לא ייתכן כי הייתה באה אל העולם רפורמה כה פוגענית, שעל אף שהיא מבקשת לכאורה לתקן, פועלה היוצא נמצא מזיק ביותר לציבור הרלוונטי והחשוב ביותר מבחינת שימוש בתחבורה ציבורית בישראל, ציבור השכבות המוחלשות״.
הרפורמה תייקר נסיעות משולבות של אוטובוס ורכבת
שרת התחבורה הדגישה בשבועות האחרונים את מרכיבי ההוזלה שברפורמה, למשל לקשישים מגיל 75 ומעלה שייסעו בחינם, או כרטיסי חפשי חדשי ב-99 שקלים בלבד, לעשרות יישובים בפריפריה. אך חלק מהשינויים צפויים לפגוע בנוסעים, למשל נסיעות שמשלבות נסיעה באוטובוס וברכבת.
לטענת עיריית ביתר, "הרפורמה צפויה לפגוע בכלל ציבור הנוסעים שנוהג לעשות שימוש ספורדי בתחבורה הציבורית, ציבור שמשתרע על פני כל הקשת החברתית בישראל וכולל סטודנטים, תושבי יישובי ספר, תושבי ערים גדולות המחזיקים בכלי תחבורה משני".
למשל, נסיעות שמתחילות בטבריה, נתיבות, אלעד, ביתר עילת ומודיעין עילית עולות היום 2.5 שקלים לנסיעה ו-2 שקלים בהתחשב בהנחת "ערך צבור". אחרי הרפורמה, נסיעה דומה תעלה 5.5 שקלים, יותר מכפליים.
התשלום לא מממן ישירות את התחבורה הציבורית
בפועל, התשלום עבור הנסיעה בתחבורה ציבורית בישראל לא מממנים ישירות את התחבורה הציבורית, אלא נגבים לקופת המדינה ביחד עם שאר המסים והאגרות. המדינה היא זאת שמממנת את הפעלת השירותים לציבור באמצעות הסכמי סבסוד עם החברות המפעילות.
מבנה זה מאפשר למדינה לבנות תעריפים באופן חופשי, שאינו תלוי בעלות ההפעלה והמבנה שמשקף העדפות חברתיות ופוליטיות של מי שיוצר אותו.