דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

ביתר עילית נגד שרת התחבורה: ״מקדמת רפורמה שפוגעת בשכבות המוחלשות״

עיריית ביתר עלית דורשת ממשרד התחבורה להימנע מייקור התחבורה הציבורית ואף שוקלת הגשת עתירה נגד רפורמת "דרך שווה" של משרדי האוצר והתחבורה

תחנת אוטובוס בביתר עלית (צילום ארכיון: קובי גדעון / פלאש 90).
תחנת אוטובוס בביתר עלית (צילום ארכיון: קובי גדעון / פלאש 90).
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

במכתב ששלח השבוע ראש עיריית ביתר עילית, אפרים רובינשטיין, לשרת התחבורה מיכאלי ולשר האוצר ליברמן, הוא דורש את הקפאת הרפורמה "דרך שווה" בעקבות שינוי שמבצעת הרפורמה בתעריפי התחבורה הציבורית.

״ישנם פגמים שנוגעים הן למהותה של הרפורמה ולפגיעתה בשכבות המוחלשות בישראל, והן לתהליך חקיקתה אשר נעשה באופן פגום״, כתב רובינשטיין, ״נראה כי הדברים שלובים זה בזה – לולא היה הליך החקיקה כה פגום, לא ייתכן כי הייתה באה אל העולם רפורמה כה פוגענית, שעל אף שהיא מבקשת לכאורה לתקן, פועלה היוצא נמצא מזיק ביותר לציבור הרלוונטי והחשוב ביותר מבחינת שימוש בתחבורה ציבורית בישראל, ציבור השכבות המוחלשות״.

הרפורמה תייקר נסיעות משולבות של אוטובוס ורכבת

שרת התחבורה הדגישה בשבועות האחרונים את מרכיבי ההוזלה שברפורמה, למשל לקשישים מגיל 75 ומעלה שייסעו בחינם, או כרטיסי חפשי חדשי ב-99 שקלים בלבד, לעשרות יישובים בפריפריה. אך חלק מהשינויים צפויים לפגוע בנוסעים, למשל נסיעות שמשלבות נסיעה באוטובוס וברכבת.  

לטענת עיריית ביתר, "הרפורמה צפויה לפגוע בכלל ציבור הנוסעים שנוהג לעשות שימוש ספורדי בתחבורה הציבורית, ציבור שמשתרע על פני כל הקשת החברתית בישראל וכולל סטודנטים, תושבי יישובי ספר, תושבי ערים גדולות המחזיקים בכלי תחבורה משני".

למשל, נסיעות שמתחילות בטבריה, נתיבות, אלעד, ביתר עילת ומודיעין עילית עולות היום 2.5 שקלים לנסיעה ו-2 שקלים בהתחשב בהנחת "ערך צבור". אחרי הרפורמה, נסיעה דומה תעלה 5.5 שקלים, יותר מכפליים. 

התשלום לא מממן ישירות את התחבורה הציבורית

בפועל, התשלום עבור הנסיעה בתחבורה ציבורית בישראל לא מממנים ישירות את התחבורה הציבורית, אלא נגבים לקופת המדינה ביחד עם שאר המסים והאגרות. המדינה היא זאת שמממנת את הפעלת השירותים לציבור באמצעות הסכמי סבסוד עם החברות המפעילות.

מבנה זה מאפשר למדינה לבנות תעריפים באופן חופשי, שאינו תלוי בעלות ההפעלה והמבנה שמשקף העדפות חברתיות ופוליטיות של מי שיוצר אותו.  

לרפורמה יש מתנגדים גם בתוך הכנסת. ביניהם יו"ר וועדת הכלכלה, ח"כ מיכאל ביטון (כחול לבן) שמביע התנגדות חריפה להתייקרות התחבורה הציבורית, בייחוד כלפי נוסעים ביישובים עניים, ודורש תיקונים מהותיים ברפורמה.
 אף שאין חובה חוקית מצד מיכאלי וליברמן להתייעץ על הרפורמה עם ועדת הכלכלה כיוון שהרפורמה נעשית בפועל בצו שאינו דורש חקיקה או אשרור בוועדה בכנסת, נפגש ח"כ ביטון עם ראש הממשלה נפתלי בנט (ימינה) בנושא זה, לאור איומיו לפרוש מהקואליציה, הרעועה מאוד גם כך.
דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!