דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

כ-80 בני אדם נפצעו בתאונות דרכים במעורבות שליחים בשנים 2021-2018

לפי נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים שהוצגו בדיון ועדת המשנה של הכנסת לבטיחות בדרכים, ב-2021 היו 24 תאונות במעורבות שליחים, מהן 3 קטלניות ו-3 קשות | יו"ר האיגוד מקצועי בהסתדרות הנוער העובד והלומד: "יש לשנות את מודל ההעסקה באופן שמטיל על החברות אחריות ממשית על השליחים"

שליחי וולט. ״האפליקציה מעודדת נהיגה במהירות״ (צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90)
שליחים של וולט בתל אביב (צילום אילוסטרציה: אוליביה פיטוסי/פלאש 90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

כ-80 בני אדם נפצעו בתאונות דרכים במעורבות שליחים בין 2018 ל-2021, כך חשפה היום  (שלישי) נחמה לאור דרורי מהרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. היא אמרה את הדברים בדיון של ועדת המשנה לקידום בטיחות בדרכים בנושא התנהלות שליחים במרחב התחבורתי העירוני. דרורי הבהירה שהנתונים לא שלמים, בגלל תת דיווח על תאונות.

לפי הנתונים שהציגה, ב-40% מהמקרים הנפגעים היו רוכבי אופנוע או קטנוע, ב-30% הנפגעים היו נוסעי רכב פרטי וב-8% הם היו רוכבי אופניים. לדברי דרורי, ב-2021 ידוע לרשת על 24 תאונות במעורבות שליחים, בהן שלוש קטלניות ושלוש קשות. ב-2020 ידוע לרשות על 10 תאונות, מהן ארבע קטלניות ושש קלות.

עוז דרור מארגון 'אור ירוק': "שליחים מעצם מהותם תמיד ממהרים, והדבר הזה גורם להם לבצע המון עבירות תנועה. אנחנו מקבלים המון סרטונים של שליחים שחוצים באור אדום ואפילו נוסעים בניגוד לכיוון התנועה"

"בסופו של דבר יש כאן אחריות קודם כל של חברות השליחויות, שמרוויחות מכך כסף, להדריך את השליחים, למנות קצין רכב, לוודא את תקינות הכלים, את הביטוח, להכשיר את הרוכבים ולוודא את מיומנותם", הוסיף. "אנחנו רואים שהחברות מתנערות מאחריות. בסופו של דבר גם בעולם, בחברות וארגונים שהצליחו להוריד את מספר תאונות הדרכים, זה התחיל מלמעלה, מהחלטות של מנהלים שבחרו לנהל הנושא הזה".

בסקר שהוגש לוועדה במסגרת נייר עמדה שהגיש הארגון לוועדה, בקרב למעלה מ-500 איש, אמרו 91% מהמשיבים שחברות השליחויות צריכות להיות אחראיות על בטיחות כלי הרכב של השליחים, ו-88% אמרו שהחברות צריכות לדאוג להכשרת השליחים לנהיגה בטוחה. 58% השיבו שראו בשנה האחרונה שליחים נוהגים בצורה לא בטוחה ו-39% השיבו שהיו עדים בשנה האחרונה לתאונות או אירועי 'כמעט ונפגע' במעורבות שליח.

גם הרשות לבטיחות בדרכים הדגישה שנדרש שינוי בגישה של החברות עצמן. "לא יעלה על הדעת שמוטיבציות כלכליות ידחפו אנשים לסכן את חייהם ואת חיי אנשים אחרים", אמרה דרורי. לדבריה, הרשות בנתה לאחרונה מערך הדרכה לנהגי רכב דו גלגלי, והזמינה את החברות להיעזר בשירותיו.

45 אלף דו"חות תנועה בשנה לשליחים

לצד זאת, הדגישה שהכלי המשמעותי ביותר לצמצום התאונות הוא הפרדה בין מסלולי משתמשי הדרך השונים וסלילת שבילי אופניים. עוד קראה לקדם מהלך לרישום כלי המיקרומוביליטי (אופניים וקורקינטים חשמליים) והגברת האכיפה, בין היתר באמצעות הרחבת סמכויות הפקחים העירוניים.

ח"כ איתן גינזבורג (כחול לבן) מתח ביקורת חריפה על הממשלה, שלטענתו גוררת רגליים בקידום החקיקה שתאפשר להרחיב את סמכויות הפקחים. "העלנו את החוק הזה בשנה שעברה. אתמול פורסמו התקנות להערות הציבור ואלו תקנות חסרות", אמר. "הממשלה מנהלת ויכוחים בירוקרטיים, גוררת רגליים, ולא מבינה שאנחנו משלמים בחיי אדם. יש עלייה במספר הנפגעים, רבים מהם הולכי רגל תמימים. המון מבוגרים וקשישים".

גיא לוי ראש, מדור תעבורה באגף התנועה במשטרה, אמר שב-2018 נרשמו במשטרת ישראל 26 אלף דוחות לרוכבי אופניים וקורקינט, רובם במרחב הציבורי של מטרופולין דן. לפי הנתונים שהציג, ב-2021-2019 עמד הממוצע השנתי על כ-45 אלף דוחות בשנה.

"אנחנו גוף אוכף בהתאם לחוקים ולתקנות שנקבעים. כשאין חוק או תקנה אני לא יכול לבצע אכיפה. כנגד אופניים חשמליים עד שהוחלט שהן מחייבות רישיון לקח הרבה זמן.", אמר. "העבירות הנפוצות ביותר הן רמזור אדום, לרבות עצירה בתוך מעברי החצייה שהיא אסורה והיעדר קסדת בטיחות".

"משטרת ישראל תשמח מאוד להרחבת סמכויות לפקחים", הוסיף לוי, "אבל לא על כל עבירה שהיא".

פחות תאונות בחברות עם העסקה ישירה של שליחים

עמרי שיינפלד, מנהל קשרי הציבור של אפליקציית השליחויות וולט, אמר שבחברה מתייחסים ברצינות לתלונות שמתקבלות על שליחים שלא נוהגים כראוי, תוך שיתוף פעולה עם עיריית תל אביב והמשטרה במחוז תל אביב. לדבריו, "רק בחודש האחרון עצרנו התקשרות עם שמונה שליחים על הרקע הזה".

שיינפלד שהשליחים נדרשים לצפות בסרטונים שעוסקים בבטיחות בנהיגה במסגרת תהליך ההצטרפות למאגר החברה ושלאחרונה החלו למספר את תיקי השליחים כדי מנת להקל על זיהויים.

סגנית ראש עיריית תל אביב-יפו מיטל להבי אמרה שהעירייה עומדת בקשר רצוף ומשתפת פעולה עם החברות, ומיידעת אותם על שליחים שביצעו עבירות תנועה. היא הוסיפה שבחברות שמחזיקות בבעלות על כלי הרכב של השליחים ומעסיקות אותם באופן ישיר, כמו פיצה האט ודומינו'ס, יש פיקוח משמעותי יותר על אופי הנהיגה של השליחים. "בחברות האלה יש קצין בטיחות, הם יודעים באיזו מהירות הנהגים נוסעים וכך הם יכולים גם להקנות הרגלים", הסבירה. "אלה חברות מסודרות יותר. יש בהן פחות תאונות ויש עליהן פחות תלונות. אפשר לראות שהשליחים שלהם במרחב יותר אחראיים".

בתום הדיון קרא יו"ר ועדת המשנה ח"כ בועז טופורובסקי (יש עתיד) למשרד התחבורה והרשות לבטיחות בדרכים להסדיר את ההדרכה, הפיקוח, תקינות כלי הרכב והאכיפה של התנהלות השליחים במרחב העירוני, כולל את אחריות החברות בנושא. טופורובסקי: "אנחנו שוקלים בוועדה, ומבקשים את המלצת משרד התחבורה, אם לחייב מינוי קצין בטיחות בכל חברה שיש בה מעל כמות מסוימת של שליחים".

"מצער שקולם של העובדים לא נשמע בדיון החשוב הזה"

משיקולי לוחות זמנים הדיון הסתיים בלי שנשמעו נציגי השליחים והעובדים עצמם. יו"ר האיגוד המקצועי בנוער העובד והלומד, אורי מתוקי, ל'דבר' בעקבות הדיון: "מצער אותי שקולם של העובדים לא נשמע בדיון החשוב הזה".

לדבריו, בשנים האחרונות הצטרפו לענף השליחויות עשרות אלפי צעירים, שרובם עובדים על כלי רכב דו גלגליים. "במסגרת התארגנות עובדי תן ביס בהסתדרות, ודרך פעילות שלנו בקרב עובדי וולט, עשינו סקרים ובדיקות שמראות שכמעט כל שליח היה מעורב בתאונה כזאת או אחרת. הבעיה הזו קשורה בין היתר לכך שהרבה מהשליחים לא מוגדרים בכלל עובדים ומקבלים שכר פר משלוח, מה שמאיץ וממריץ את השליח לנסוע מהר".

מתוקי הוסיף שהחברות לא פועלות מספיק להדרכה והכשרה ולא עוסקות בתחזוקת כלי הרכב, שפעמים רבות הם בבעלות השליחים עצמם. "יש לשנות את מודל ההעסקה באופן שמטיל על החברות אחריות ממשית על השליחים, כולל גם בנושא הביטוח שלהם", אמר. "מצד שני דיברו בדיון על סנקציות נגד שליחים. גם כאן יש לזכור שמדובר בעובדים שבגלל צורת ההעסקה בענף, בהרבה מקרים אין להם אפילו זכות שימוע כדי להגיב לטענות שעולות נגדם".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!