דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פוליטי

ניר אורבך יפסיק להצביע עם הקואליציה; בנט: "אנשים לא מבינים את גודל השעה"

המשבר בקואליציה נמשך, וכעת היא נותרת במיעוט ודאי | אורבך: "הקואליציה לא יכולה להמשיך להתקיים בהתנהלות הנוכחית" | נתניהו: "באשמתכם הכול מתייקר - תוך פחות משנה מחירי הדלק עלו ב-25%, מחירי החשמל והמזון זינקו"

ראש הממשלה בנט ויו"ר האופוזיציה נתניהו (צילום ארכיון: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
ראש הממשלה בנט ויו"ר האופוזיציה נתניהו (צילום ארכיון: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

ניר אורבך (ימינה) הודיע שיפסיק להצביע עם הקואליציה עד שתקנות יהודה ושומרון יעברו, ובכך משאיר את הממשלה במיעוט כמעט ודאי של 59 תומכים בלבד, ובהם חלק מחברי הקואליציה שמרדו לאחרונה במשמעת הקואליציונית: ג'ידא רינאווי-זועבי (מרצ), מאזן גנאים (רע"מ), עידית סילמן (ימינה) ומיכאל ביטון (כחול לבן).

אורבך, שהביע את מורת רוחו מחוסר היציבות בקואליציה בכלל ומההצבעה נגד תקנות יהודה ושומרון בפרט, קיים ביומיים האחרונים כמה שיחות עם ראש הממשלה נפתלי בנט, בהן ניסה בנט לשכנע אותו להמשיך להצביע עם הקואליציה ולעזור לשמור על שלמותה. בימים האחרונים דווח שאורבך קיים שיחות עם הליכוד, ושהובטח לו שאם יפרוש, יוכל לעבוד במסגרת הליכוד.

"לצערי, הקואליציה כיום איננה ממלאת את ייעודה", אמר אורבך, "מחד, לאורך השנה פעלנו במגוון נושאים לחיזוקה ולביצורה של מדינת ישראל, ומאידך גורמים קיצוניים ואנטי ציוניים כדוגמת חברי הכנסת גנאים וזועבי לקחו את הקואליציה לכיוונים בעייתיים, והשתמשו בה לאורך הדרך כבת ערובה שלהם".

ראש הממשלה נפתלי בנט אמר בדיון 40 חתימות במליאת הכנסת: "הברירה כיום היא בין כאוס ליציבות, בין שיתוק לצמיחה. לפני שנה יו"ר האופוזיציה ניסה ארבע פעמים להקים ממשלה וכשל. עמדנו ימים ספורים לפני בחירות חמישיות וקיבלנו החלטה כואבת להציל את המדינה.

"אתם זוכרים את הכאוס? את שומר החומות? הממשלה הקודמת שידרה חולשה. הכלל של הממשלה הקודמת היה להיות קשוח כלפי השמאלנים ולהיות חלש כלפי האויב. ואנחנו עושים את ההפך. קשים מול האויב – ומושיטים יד לשמאל הציוני. צריך לומר ביושר שגם בקואליציה אנשים לא הבינו את גודל השעה.

"מדינת ישראל עמדה באחד הרגעים הקשים בתולדותיה. הבאנו את הצמיחה לעלייה, הורדנו את האבטלה, החזרנו את מובטלי הקורונה לעבודה והורדנו את הגירעון לאפס – זה נקרא אחריות. בואו נדבר על ביטחון. קודמי יזם תופעה בזויה שנקראת מזוודות דולרים לחמאס. אנחנו עצרנו את זה. לנערה בת 15 משדרות לא הייתה שנה כזאת שקטה. כי חמאס ידע מה זאת עוצמה ומה זה מילים.

"אתם כל היום מסיתים פנימה במקום להילחם נגד האויב, הלוואי שאת האנרגיה הזו הייתם מפנים כלפי האויב ולא כלפיי. אני למדתי שיש רצון טוב, אנחנו יכולים לעשות דברים טובים ביחד. הממשלה לא מושלמת, אבל היא טובה. אנחנו דואגים לכולם, כולם רצויים אצלנו".

בנט תקף את נתניהו: "ראיתי את ח"כ ישראל כץ צורח על מנסור עבאס. הוא אמר שעבאס כמו יחיא סינוואר. עזוב את זה שביבי נפגש איתו מאה פעם בבלפור, אצלי אין הסתר. נפגשתי איתו כמו גבר. לא תכננתי לשבת עם מנסור עבאס בקואליציה אחת, באמת שלא. מנסור קיבל החלטה אסטרטגית להיות מנהיג, להיות ביחד איתנו".

בנט הוסיף שבתקופתו גם מצעד הדגלים עבר דרך שער שכם בניגוד לשנה שעברה. "לא אני ולא חבריי התקפלנו. אחרי שאתם מדברים גבוהה גבוהה, אחרי שחמאס דיבר, אתם דחיתם את המצעד. אנחנו קשוחים מול האויב ופתוחים ומושיטים יד בתוך המדינה. לכן השנה יכולנו להניף את דגל ישראל. לא הצלחתם להעביר תקציב במשך שלוש שנים – והעברנו. אתם הבטחתם והבטחתם העלאת שכר לחיילים והנה, אנחנו עשינו את זה, עובדה.

"אי אפשר לתקוף ממשלה שמורידה פשיעה ב-40%. אז על מה תוקפים? על עצם היותנו. אומץ לב זה לא לזרום עם הנהר, אומץ לב זה לעשות מה שטוב מול המדינה. הליכוד דואג כל היום להקשות על השמאל, ואיימן עודה ואחמד טיבי מקשים על הימין. אתם מנסים בכל הכוח לפרום ולפרום, אבל לא ניתן".

בסוף דבריו האשים בנט את נתניהו בתפעול "מכונת רעל" ואמר שכישלון הממשלה היה שלא השכילה להקים מכונת נגד. "אל מול שנה בלתי נתפסת אפשרנו למכונת הרעל לפעול ולא הצלחנו להגן על אנשינו. לא הצלחנו להגן על עידית סילמן. ראיתי פעילים שאמרו מילים שאני לא יכול לחזור עליהן מחבקים ומנשקים אותה עכשיו. הלקח שלי מול המכונה הזו – אנחנו נקים מכונה שיודעת להסביר ולהילחם מול הפייק ניוז הנוראי".

ראש האופוזיציה בנימין נתניהו אמר: "שנת הלימודים מתקרבת לסיומה, המורים שוקדים על הציונים, אבל יש מי שהזדרז לחלק לעצמו ציונים ועושה זאת בהערכה עצמית מופלגת, עף על עצמו ועושה זאת בניתוק מהמציאות – נפתלי בנט. הוא אומר שזו הממשלה מהטובות שידעה המדינה. איזו בדיחה.

"בלשכת בנט, כמו ברשימת ימינה, כולם עוזבים בזה אחר זה. הם לא יכולים לשאת את הטוב הזה. מי שמדבר על יושר – מי שהפר את כל ההתחייבויות שלו, שפילס את דרכו בנוכלות. להגיד שזו הממשלה הכי טובה – אני חושב שההיגיון שלו לוקה בחסר". 
נתניהו טען שבנט לא בא במגע עם הציבור, ו"לא רואה ממטר את אזרחי מדינת ישראל. אם הוא היה עושה זאת, הוא היה מבין את רחשי הציבור שעבורם הממשלה הזו היא רעה ולא לגיטימית, היא מוכיחה שאין לה תחתית. כל פעם אתה חושב שהיא מגיעה לתחתית, והיא יורדת עוד ועוד. ים המלח הוא האוורסט של הממשלה הזו.
"פרפורי הגסיסה של הממשלה הזו לא מפריעים לי, אלו דברי חמלה. בנט, אתה לא נלחם למען המדינה, אלא רק נלחם על כסאך. אם היית נלחם למען המדינה לא היית נותן שליטה למנסור עבאס, לא היית מאפשר לדגלי אש"ף להיות מונפים ברחבי הר הבית. אם היית נלחם ופועל ועושה למען המדינה, היית עושה משהו נגד האינפלציה המשתוללת ויוקר המחיה. כל אזרח מרגיש זאת.
"כיוון שאתם – בנט, לפיד ועבאס – לא נלחמים למען המדינה שלנו. אזרחי ישראל בצדק מרגישים שהם חוששים לגורלם. אנשים שמתיימרים להיות מנהיגים, באשמתכם הכול מתייקר – תוך פחות משנה מחירי הדלק עלו ב-25%, מחירי החשמל והמזון זינקו. היום כדי לקנות קילו פירות, צריך משכנתא, וגם היא עולה. במקום להוריד מחירים ולהפחית מסים, אתם מעלים מחירים ומסים. את הכסף שאתם גובים, אתם מייעדים לטובת מנסור עבאס והאחים המוסלמים. נתתם להם מיליארדי שקלים".

הורוביץ: "המנדט שניתן לכל ח"כ הוא לא מנדט אישי"

בהמשך לקשיים הקואליציוניים בהעברת חוקים, קיימו היום ראשי המפלגות בקואליציה ישיבות סיעה, בהן ביקשו מחברי הכנסת במפלגותיהם לשמור על שלמות הקואליציה ולא להצביע נגדה, לאחר שמיכאל ביטון הודיע שהוא מקפיא את הצבעותיו בקואליציה במחאה על רפורמת התחבורה הציבורית.

"ח"כ מיכאל ביטון נאבק על זה, וזה בנפשו", אמר ראש מפלגתו, בני גנץ. "פניתי לשרת התחבורה לדון ברפורמה יחד עם ביטון. ניפגש ונדון יחד עם הרפורמה בחקלאות וכך ניתן יהיה להגיע להבנות לטובת כלל הציבור הישראלי. סיכמתי עם מיכאל שאם תתקיים פגישה כזו, הוא יחזור להצביע באופן מלא עם הקואליציה. לצערי יש גורמים שמכרסמים בקואליציה. אני מקווה שעם התנהלות נכונה, נוכל ליישר את המצב. כחול לבן בעד המשך קיומה של הקואליציה ומנסה בכל כוחה למנוע הליכה לבחירות".

"כל ח"כ בקואליציה צריך להבין את גודל האחריות שעל הכתפיים שלנו, את החשיבות של הממשלה ההיסטורית הזו, את הסכנה של בחירות חמישיות", אמר יו"ר מרצ, ניצן הורוביץ, בהתייחס למרד של חברת מפלגתו, ח"כ ג'ידא רינאווי-זועבי. "כל חברי הקואליציה צריכים להתנהל ולהצביע לפי החלטות הקואליציה. המנדט שניתן לכל ח"כ הוא לא מנדט אישי".

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!