דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
26.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 26.2°תל אביב
  • 23.1°חיפה
  • 25.7°אשדוד
  • 24.6°באר שבע
  • 23.4°אילת
  • 17.1°טבריה
  • 21.2°צפת
  • 26.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

פרשנות / מפולת הקריפטו: זירות המסחר מתקשות להתמודד עם עומס המשיכות 

בינאנס הודיעה על הקפאת משיכות הביטקוין, מניית קוינבייס בצניחה, וזירת ביטפינקס מתקשה להתמודד עם לחצי מכירה | המסחר בקריפטו פריך במיוחד, אבל המשקולות הרבות שעוד קיימות מעידות על הקושי לבלום את המגמה

חוות כרייה ברוסיה (צילום: Alexander Ryumin/TASS via REUTERS)
חוות כרייה ברוסיה. הסיכוי שחברה אחת תיכשל בהחזר הלוואה מגביר את הסיכוי שחברה אחרת תיכשל גם היא (צילום: Alexander Ryumin/TASS via REUTERS)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

הקפאת המשיכות בפלטפורמת הקריפטו צלסיוס הבוקר (שני) מגבירה את הלחץ בשוקי הקריפטו, בגלל ריבוי הקשרים בין פלטפורמות המסחר השונות ואפקט ההיזון החוזר ביניהן.

הביטקוין נסחר הבוקר ב-25,500 דולרים, ולפנות ערב ירד ל-23,400 דולרים בלבד, ירידה של 17% ביממה, 25% בשבוע ושני שליש משיאו. מטבע האת'ר ירד היום כמעט ב-20% לכ-1,230 דולרים, 20% ביממה וכשליש משוויו בשבוע.

מכיוון שמטבעות קריפטו לא מייצגים שום פעילות כלכלית, השווי הוא ספקולטיבי ופיקטיבי מיסודו. נוסף על כך, השווקים למסחר בקריפטו דלים בכסף מדינה, בייחוד דולרים. במילים אחרות, מי שמחזיק, תיאורטית, במטבעות קריפטו בשווי מיליון דולר או יותר, עשוי להצליח למכור אותם בזירת מסחר ולצאת עם כסף ממש. מי שמחזיק קריפטו בשווי מאות מיליונים, עלול למוטט את זירת המסחר, אם ינסה לממש אותם בתקופה קצרה, או לפחות למוטט את השווי של המטבעות בעשרות אחוזים.

בינאנס מצטרפת לצלסיוס

גם זירת המסחר בינאנס הודיעה על הקפאת המשיכות, אך רק של מטבעות ביטקוין מהחשבונות הלקוחות בזירה לארנקים פרטיים. מנכ"ל החברה הודיע היום ב-15:00 שהבעיה נעוצה ב"העברה תקועה" ושההקפאה אמורה להיפתר תוך 30 דקות. החברה הודיעה רק ב-18:30 שההקפאה נפסקה וניתן כעת למשוך יתרות ביטקוין.

זירת המסחר האמריקאית קוינבייס צנחה היום ב-12%, וסובלת גם היא ממודל עסקי חלש שרובו מבוסס על עמלות קנייה ומכירה נמוכות, שקשה לכסות בהן את הוצאות התפעול והציות לחוק.

בזירת המסחר ביטפינקס נתקלים בקשיים בהתמודדות על לחצי מכירת ביטקוין. מדובר בחברה אחות של תת'ר, המנפיקה של מטבע הקריפטו הפופולרי ביותר, בשם תת'ר (USDT), שאמור להיות צמוד לדולר האמריקאי, אבל כבר נסחר בעבר במחירים של 94 סנט לדולר.

לכן החברה מסוגלת להציע רכישות של ביטקוין (חוזי לונג) באמצעות תת'ר, בהיקף של כחצי מיתרות הביטקוין המוצהרות שהזירה מחזיקה עבור לקוחותיה.

לטענת היוזר הביקורתי ביטפינקסד, פוזיציות אלה נעשות על ידי חשבון בודד ומייצרות יכולת מלאכותית להתמודד על לחצי המכירה באמצעות אספקה של תת'ר, בגלל חוסר היכולת לעמוד בלחצי מכירה תמורת דולרים אמיתיים.

לטענתו, בהיעדר הדפסה של מטבעות תת'ר חדשים והעברתם לזירה, מדובר בעצם בהלוואה.

גם "מטבעות יציבים" מקרטעים 

תת'ר הוא כיום הבריח המרכזי של כלכלת הקריפטו, וכמות התת'ר במחזור ירדה מ-83 מיליארד בשיא לכ-72 מיליארד כיום. כלומר, המטבע המרכזי למסחר בקריפטו מעניק כיום פחות דמויי-דולר וגם שערו שלו רועד – בשלב זה רק בעשיריות סנטים, אבל כל שינוי קטן בשערו עלול לגרור פרויקטים קטנים לתהום.

חוזה נוסף שמקרטע הוא היחס בין את'ר (ETH) ל'את'ר מופקד' (STETH). היחס ביניהם אמור להיות 1 מול 1, אך כעת STETH שבר את ההצמדה ונסחר ב-0.93 ETH  בלבד, ירידה של כ-20% ביממה.

'האת'ר המופקד' אמור לייצג את המעבר של רשת האית'ריום מפעולה על בסיס תוכנה זוללת אנרגיה כפי שהיא כיום, לתוכנה שלא מבוססת על אנרגיה, אלא על העדפת המחזיקים הגדולים, שיכולים להרשות לעצמם הפקדות מסוג זה. אותם מחזיקים אמורים לזכות במעין ריבית, דרך הנפקת מטבעות חדשים לפי נתחם היחסי באת'ר המופקד. שבירת ההצמדה משקפת אמון יורד בתהליך ההגירה ההדרגתי מקוד התוכנה הנוכחי ההרסני לסביבה, לקוד סביבתי יותר, אבל בעל בעיות מבניות אחרות.

'משקולות הנפץ' שרובצות על שווקי הקריפטו מסמלות שהתחתית רחוקה 

בשווי הקריפטו קיימות כמה תופעות שמהוות "משקולות נפץ", או "זירת מטענים" שיכולים להתפוצץ בזה אחר זה ולהפוך את הירידות הנוכחיות למנה ראשונה בלבד.

כורי הביטקוין צברו יתרות גדולות של מטבעות בלי למכור אותם. ככל שהם מתמהמהים במכירה, חשבונות החשמל הגדולים של הקוד הזללני שהם מריצים מחסלים את יתרות הכסף המדינתי שלהם ומגבירים את הלחץ עליהם לבצע מכירה. חלקם התחילו ללוות כסף אמיתי, בעיקר מבנק סילברגייט, תמורת עירבון בביטקוין. אם ההלוואות ייכשלו, הבנק יקבל לגיטימציה לעשות בעירבון כרצונו, אבל מכירה שלהן צפויה לדרדר את השער עוד יותר. מדובר במכפלת סיכונים, שכן לחברות מודל עסקי מאוד דומה, והסיכוי שחברה אחת תיכשל בהחזר הלוואה מגביר את הסיכוי שחברה אחרת תיכשל גם היא.

פרט לעסקי הכרייה, יש מצבור ביטקוין גדול של כמעט 130 אלף מטבעות בחברת התוכנה מיקרוסטרטג'י, שכבר נמצאת בהפסד משמעותי עליהם, מפני שנרכשו בערך ממוצע של 30,700 דולרים למטבע. החברה מנוהלת ע"י מייקל סיילור, מאמין נלהב בביטקוין, וייתכן שהוא יסרב להיפרד מהם, אבל ככל שהביטקוין ייפגע, בעלי המניות בחברה יכולים לפעול להחלפתו ולשנות מדיניות. מניית החברה כבר התרסקה ב-22% ביממה האחרונה ו-71% מתחילת השנה.

מצבור נוסף שעתיד להגיע לשוק הוא הסדר הפיצויים לנפגעי קריסתה של זירת Mt. Gox היפנית. אליו יתווספו יתרות ביטקוין שהוחרמו על ידי רשויות החוק בארצות הברית מכמה מעשי שוד. מדובר במאות אלפי מטבעות ביטקוין ששוויים התיאורטי ההיסטורי הוא עשרות עד מאות מיליוני דולרים, אבל הפצה שלהם לזירות המסחר תציף את השוק בביטקוין ללא זרם חדש של דולרים, מה שיגרום ללחץ גדול כלפי מטה על שווי הביטקוין.

כאמור, המשקולת הגדולה ביותר היא לחץ של זירות המסחר עצמן לבצע פדיונות של "מטבעות יציבים", בייחוד של תת'ר. החברה לא מגלה מה הגיבוי בנכסים אמיתיים שהיא מחזיקה כדי לאפשר פדיונות, אבל כל החקירות הפליליות עד כה נגד החברה מצביעות על כך שההצהרות לגבי גיבוי מלא בנכסים נזילים אינן נכונות. קריסה של תת'ר עלולה לגרור אחריה קריסה רוחבית של רוב כלכלת הקריפטו.

הצמיחה העיקרית בקריפטו חלה בעידן הכסף הזול והדפסות הדולרים הגדולות של הפדרל ריזרב. כעת, כשהשתנתה המדיניות והדולרים עצמם מתייקרים, גוברת הנטייה למשוך נכסים מזירות המסחר בקריפטו – הן ככסף מדינה והן לארנקים דיגיטליים פרטיים, המאחסנים יתרות נכסי קריפטו.

ההרסנות הסביבתית של מטבעות הקריפטו עדיין לא נפגעה 

לנפילות יש גם אפקט חיובי – הקטנת התמריץ הכלכלי לשרוף חשמל כדי לתפעל את רשתות המחשבים של מטבעות הקריפטו. ברשת אית'ריום הנפילות כבר גרמו לירידה בהיקף הכרייה, אבל ברשת ביטקוין תהליך כזה עדיין לא החל. מאז יולי 2021 (בעת איסור הכרייה בסין) כושר החישוב של הרשת כולה עלה מ-85 מיליון טרה חישובים לשנייה, ל-231 מיליון כיום. חלק מעלייה זו מוסברת באמצעות התקנת מכונות כרייה יעילות יותר, אבל חלקו העיקרי מוסבר בצמיחה גדולה במספר המכונות הכולל, ואיתה גם צריכת החשמל והנזק הסביבתי הנלווה בזיהום אוויר ופליטת גזי חממה.

היפוך מגמה מבחינת השפעה סביבתית יכול להתחיל בשער של כ-20 אלף דולר למטבע ביטקוין, ויהפוך לדרמטי בשער של 8,000. אבל אם תהיה כניסה מאסיבית של כסף מדינה חדש לזירות המסחר בקריפטו, שערי המטבעות צפויים להתאושש ולשמר את מגמת הפגיעה המחמירה בסביבה.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!