דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
צהרונים

ירושלים / האם הצהרונים המסובסדים בירושלים יוכלו להמשיך לפעול?

בשנים האחרונות הפעילה המדינה תכנית ייחודית של צהרונים מסובסדים בירושלים. לאחר שהביקוש גבר והתקציב נשחק איימה העירייה לסגור את הצהרונים, אך אתמול (חמישי) הודיעה כי מסתמן שפעילותם תזכה לתקצוב נוסף

צהרון ציל"ה בירושלים (צילום באדיבות ארגון ההורים למערכת החינוך בירושלים).
צהרון ציל"ה בירושלים (צילום באדיבות ארגון ההורים למערכת החינוך בירושלים).
דוד טברסקי

עיריית ירושלים הודיעה השבוע כי מסתמן פתרון למשבר הצהרונים בעיר, שהפעלתם צפויה להיפסק בשבוע הבא עקב היעדר תקציב ממשלתי. לאחר הודעת העירייה בשלישי השבוע על הפסקת פעילות הצהרונים המסובסדים לילדי הגנים וכיתות א'-ב' החל מה-1.11, אומרים השבוע בעירייה כי שינוי בהגדרת האשכול הכלכלי-חברתי אליו משתייכת העיר יאפשר לעירייה לפתוח עשרות צהרונים חדשים ולזכות לתקציבים הנדרשים לה. עם זאת, לא הוכרז רשמית שהצהרונים ימשיכו לפעול.

ראש העיר ירושלים ניר ברקת הודיע היום (חמישי) שמסתמן כי הורי ירושלים יזכו בקרוב להוזלה דרמטית של אלפי שקלים בשנה בעלות הצהרונים בעיר תוך שמירה על רמת השירות. על פי הפתרון המסתמן יפתחו השנה עוד כמאה מסגרות נוספות שיתנו מענה לכ- 3000 משפחות נוספות ובכך יסתיים משבר הצהרונים והם ימשיכו לפעול כרגיל.

החל מהשבוע הבא צפויה ירושלים להיכלל באשכול סוציו-אקונומי 3 על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה באופן המשקף נאמנה את הצרכים התקציבים של בירת ישראל. משמעות הגדרת ירושלים במסגרת אשכול סוציו-אקונומי 3 היא תקצוב מלא של צהרוני ציל"ה על ידי המדינה ולכן ההורים בירושלים יזכו להוזלה משמעותית נוספת של אלפי שקלים בעלות הצהרונים לזו שהייתי קיימת ב- 3 השנים האחרונות

לפני שלוש שנים החלה ממשלת ישראל לתקצב צהרונים מוזלים לילדי ירושלים כחלק ממסקנות ועדת טרכטנברג. בתחילת השנה הודיעה העירייה כי קיים צורך בפתיחת 80 מסגרות צהרונים נוספות לשנת הלימודים תשע"ז, וזאת לדבריהם, בהתאם לגידול הטבעי של ילדי העיר וביקוש ההורים להם, ובכדי לעודד הורים לצאת לתעסוקה אולם עד כה, כחודשיים לאחר פתיחת שנת הלימודים לא התקבלה החלטת ממשלה בנידון, ולעירייה ולהורי ירושלים אין כל ודאות כי יועברו התקציבים להפעלת הצהרונים.

לפני כחודש הודיע פורום ההורים הירושלמי, שמשרד האוצר מתעלם מהצורך בהגדלת התקציב להפעלת צהרונים בכל גני הילדים בעיר. צורך שמקורו, בין היתר, בגידול  במספר הילדים בירושלים. על פי הודעת הארגון, קרוב למאה צהרונים בירושלים לא נפתחו כתוצאה מחוסר בתקציב. עוד הוסיפו כי בשל התקציב החסר עומדת כיום השתתפות ההורים על קרוב ל-45% מתקציב הצהרון, זאת למרות החלטת ממשלה לפיה תעמוד ההשתתפות על 25% בלבד.

פז כהן, יו"ר פורום ההורים הירושלמי סיפר לדבר ראשון על חוסר האחריות של הממשלה בפתרון המשבר "באנו לעירייה וביקשנו שתשים יד בכיס ותוציא סכום של 2 מיליון בשביל לכסות את הסכום שהממשלה לא שמה, העירייה אמרה שהיא כבר שמה כסף על בטחון ועוד עניינים והיא לא מוכנה לשים. בסוף גם הבנו, אחרי חישובים נוספים, שמדובר ב-17 מיליון ש"ח – וזה כבר סכום שברמה העירונית הוא יותר משמעותי"

כהן מדגיש שאת כל המהלך מול עירייה והממשלה הם עושים מתוך סולידריות הן עם צרכי ההורים והן עם העובדים: "דרשנו מהעיירה שאנחנו לא נלך למהלך בלי שלוקחים בחשבון את העובדים והמנהלים הקהילתיים. אנחנו לא ניתן להגיע למצב שבו אנשים ידעו שהם מפוטרים דרך התקשורת, אנחנו לא יכולים לשחק בפרנסתם של העובדים, בנאדם שעובד חודשיים פתאום מפוטר, יכול להיות שנצטרך לשלם מחיר ולהגיע לפשרה".

את חצי הביקורת העיקריים, הפנה כהן כלפי הממשלה, שהתחייבה ליצירת תכנית כוללת להפעלת הצהרונים אך לא מתקצבת אותם בהתאם. "המאבקים בין הלשכות השונות ובין פוליטיקאים ונעשים ממש על גב ההורים והעובדים" אומר כהן. "זו תעודת עניות לכל מי שנמצא בצמתי קבלת ההחלטות, אם הם היו נעשים בתום לב הם היו מגיעים לפתרון צודק לכולם, אבל צריך להבין שמי שלא בסדר קודם כל בסיפור הזה היא הממשלה שלא מעמידה את הסכומים אליהם התחייבה."

כהן מספר שבימים האחרונים נעשה משא ומתן אינטנסיבי בין כל הגורמים למציאת פתרון "יש הצעה ממשלתית משופרת על השולחן, היא עדיין פוגעת באוכלוסייה החרדית ולא עושה הנחה להורים, היא טובה יותר מההצעה הקודמת אבל עדיין לא מספקת. הדילמה העיקרית שלנו בפתחנו למאבק היא האם ההורים מוכנים, בתום החגים והכל, לצאת למאבק".

ישראל אליסף, מנהל תחום הגנים בארגון ההורים למערכת החינוך בירושלים, יצא בביקורת על כך שלמרות שהצהרונים המסובסדים הם סיפור הצלחה גדול לעיר, הממשלה מתנערת מאחריותה להפעלתם. "הפרדוקס כל כך גדול, צהרוני ציל"ה בירושלים הם הצלחה עצומה ויעידו על כך עשרות המסגרות החדשות שנפתחות בכל שנה בעיר. משרד האוצר ומשרד החינוך, במקום להמשיך ולחזק את מגמת צמיחת הצהרונים ולחזק את ירושלים, בוחרים להתעלם מהצורך האמתי ולשחוק את התקציב שניתן לירושלים במסגרת החלטת הממשלה בנושא הצהרונים בעקבות ועדת טרכטנברג.

ראש העיר ירושלים ניר ברקת גם התייחס למשבר ואמר כי "דווקא עכשיו, לאחר התקופה הקשה שעברה ירושלים שספגה אירועי טרור רבים, זה הזמן לחזק את בירת ישראל ולחזק את ההורים תושבי ירושלים ולא לקנוס את אלה שגרים בירושלים או להפלות אותם לרעה. אני קורא לממשלה להמשיך ולדאוג לתקצוב צהרוני ציל"ה בהתאם לצרכים והביקושים ובהתאם להחלטות ממשלה קודמות. לצערי הרב, העיכוב בהחלטה לא יאפשר להפעיל את הצהרונים באופן מלא, דבר אשר יפגע בראש ובראשונה בתושבי העיר וילדיהם".

במקביל למאבק זה, הספציפי לירושלים,  החל לפני כשבועיים מאבק של הורים מכל רחבי הארץ במטרה להוריד את מחירי הצהרונים ולהגביר את פיקוח הממשלה על מחיריהם ותוכניהם. בעמוד הפייסבוק של קבוצת המחאה חברים מעל ל-18 אלף חברים הקוראים לממשלה לקחת אחריות על מחירי המעונות והצהרונים בארץ.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!