דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ביקור ביידן בישראל

ביידן נפגש עם אבו מאזן: "לרתום את המומנטום הקיים כדי לקרב בין הצדדים"

נשיא ארצות הברית המריא לסעודיה, לאחר שהקדיש את היום האחרון בביקורו לרשות הפלסטינית | הוא הכריז על תכנית סיוע למערכת הבריאות הפלסטינית ונשא הצהרה משותפת עם אבו מאזן

ראש הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, בפגישתו עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן (צילום: AP Photo/Evan Vucci)
ראש הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, בפגישתו עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן (צילום: AP Photo/Evan Vucci)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

הסתיים הפרק הישראלי בביקורו של נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, במזרח התיכון, והוא המריא לערב הסעודית, שהכריזה הבוקר (שישי) על פתיחת השמיים למטוסים ישראליים. ביידן הקדיש את היום האחרון לביקור במזרח ירושלים וברשות הפלסטינית, והכריז הבוקר  על יוזמה הכוללת הזרמה של 100 מיליון דולרים לפיתוח רשת בתי חולים במזרח ירושלים, מימון של 201 מיליון דולרים לארגון אונר"א ו-15 מיליון דולרים נוספים, שיוקצו לסיוע הומניטרי. הסיוע מותנה באישור הקונגרס.

הביקור הנשיאותי החל ביום חמישי בצהריים בטקס קבלת פנים בנתב"ג, בו נשאו דברים ביידן, ראש הממשלה יאיר לפיד והנשיא יצחק הרצוג. אתמול (חמישי) יומו של ביידן הוקדש לפגישות בירושלים. בבוקר הוא נפגש עם ראש הממשלה יאיר לפיד, ולאחר מכן ערכו פגישת עבודה יחד עם צוותיהם לקראת הצהרה שמסרו בצהריים. לאחר פגישת העבודה, קיימו את ועידת I2U2 יחד עם נשיא איחוד האמירויות, מוחמד בן זאיד, ועם ראש ממשלת הודו, נרנדה מודי. אחר הצהריים נפגש הנשיא האמריקני עם נשיא המדינה, יצחק הרצוג, במשכן הנשיא, והספיק גם לקיים פגישה קצרה עם ראש הממשלה לשעבר, בנימין נתניהו. בשעות הערב המוקדמות בירך בטקס הפתיחה של המכביה ה-21, שנערך באצטדיון טדי.

בשעות הבוקר ביקר בבית החולים אוגוסטה ויקטוריה שבמזרח ירושלים, שם הוא שוחח עם הרופאים שהודו לו על תכנית הסיוע. לאחר מכן ערך ביקור קצר בכנסיית המולד שבמזרח העיר.

בסיום הביקורים במזרח העיר, נסע הנשיא האמריקני לבית לחם ונפגש עם יו"ר הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס (אבו מאזן), שם נפגשו ונשאו הצהרה משותפת.

אבו מאזן וביידן התייחסו שניהם לנושא פתרון שתי המדינות, על כך אמר ביידן "אני יודע שהמטרה של פתרון שתי המדינות, בעוד שיש הגבלתו על תנועה ועל נסיעה העם הפלסטיני כואב עכשיו, אתם חשים בצער ותסכול, אנו חשים זאת בארה"ב", ובהתייחס למשא ומתן בין המדינות אמר, "לעולם לא נוותר על השלום, אנו רואים את העם הפלסטיני ואת תחושותיו. ארה"ב והממשל שלי לא יוותרו על הרצון לקרב את הפלסטינים והישראלים, אנו יכולים לרתום את המומנטום הקיים כדי לקרב בין העמים הפלסטיני והישראלים".

"מעל הכל יש לשים קץ לאלימות משני הצדדים", אמר ביידן בהתייחס למתיחות הביטחונית המורגשת במזרח ירושלים וסביב הר הבית בשנים האחרונות, "למוסלמים והיהודים יש קשר עמוק לירושלים. ירושלים היא עיקרית בחזון לשלום, ועליה להיות לכל העמים שאתריה הקדושים יישמרו תחת הסטטוס קוו בשליטת הממלכה האשמית".

ביידן התייחס למדיניותו הנשיא לשעבר טראמפ ואמר, "שיניתי את המדיניות של קודמי לגבי הפלסטינים, יותר מחצי מיליארד דולר ניתנו לפלסטינים ב2021, כולל תרומה של למעלה מ-100 מיליון חיסוני קורונה לגדה המערבית ועזה", אמר ביידן והוסיף, "חשבנו עם ישראל על דרכים לייצר כלכלה טובה יותר ושיפור תנועת הסחר והתנועה של הפלסטינים"

במהלך הימים האחרונים התקיימו הפגנות ברמאללה ובמזרח ירושלים, הקוראות לנשיא לדאוג להעמדתם לדין של מי שירו בעיתונאית שירין אבו-עקלה. ביידן התייחס למותה של העיתונאית, שנורתה לפי החשד מאש צה"ל, לפני מספר חודשים, "גם בארה"ב אנו כואבים את מותה של שירין אבו-עקלה, היא הייתה אזרחית אמריקנית", אמר בהצהרה, "ארה"ב תמשיך להתעקש על חקר מלא של מותה ותקפיד על שמירת חופש העיתונות בכל מקום בעולם".

אבו מאזן עמד לאורך כל נאומו על הדרישה למדינה פלסטינית, "אחרי שנות כיבוש ונכבה הגיע הזמן שהעם שלנו שעומד איתן יקבל עצמאות וחופש ושהחלומות שלו יתגשמו", אמר, "המפתח לשלום מתחיל בהכרה במדינת פלסטין ובמתן אפשרות לקבל את הזכויות הלגיטימיות שלו".

"ההתחלה לפתרון סוגיית הפליטים הפלסטינים חייבת להיפתר", אמר והוסיף כי הפתרון שלה מתחיל בסיום הנוכחות הישראלית ביהודה ושומרון, "כיבדנו את ההחלטות וההסכמות שנחתמו והסכמנו לגנות את הטרור והאלימות ולהילחם בהם. אנו מצפים לצעדים מצד הממשל האמריקני דרך פתיחה מחדש של הקונסוליה בירושלים. אנחנו לא טרוריסטים".

הסיוע הכספי לבית החולים אוגוסטה ויקטוריה, המטפל בעיקר בחולים מעזה ומהרשות הפלסטינית, יועבר ישירות מארצות הברית ולא דרך הרשות, לאחר שמאז 2017 כספי הסיוע לא הועברו אליו בעקבות הכרזת הממשל האמריקני הקודם על אש"ף כארגון טרור.

הבוקר הצהיר נשיא ארצות הברית גם על סיוע בחיבור הגדה ורצועת עזה לרשת הסלולר 4G והסכמות על ייעול המעבר פלסטינים בגשר אלנבי לירדן וממנה.

חסימות כבישים בירושלים עד הצהריים

בשעות הבוקר, לקראת צאתו של ביידן לאוגוסטה ויקטוריה, ייסגרו לתנועה הרחובות יצחק קריב, אגרון בשני הכיוונים, שלמה המלך, שדרות הצנחנים, חיל הנדסה, חיים בר-לב, שד' האוניברסיטה ויצחק הנדיב.

עם צאתו של הנשיא לבית לחם, בשעות הצהריים המוקדמות, ייסגרו לתנועה הרחובות יצחק הנדיב, שד' האוניברסיטה, בר-לב, הצנחנים, שלמה המלך, קריב, חטיבת ירושלים ודרך חברון בשני הכיוונים עד מעבר רחל.

עם הגעתו של ביידן לבית לחם צפויים להשתחרר כל הכבישים החסומים, שכן ביידן מתוכנן להמריא מבית לחם לנתב"ג, משם יטוס במטוס הנשיאותי לסעודיה.

מאות שוטרים נפרסו ברחבי הבירה לצורך אבטחת הכבישים והרחובות, ובמשטרה קראו לציבור הנהגדים להתעדכן בהסדרי התנועה מבעוד מועד.
דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!