דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הקואליציה למאבק בתאונות בניין

מאבק בתאונות העבודה / "הקצאת המשאבים הירודה מבטאת זלזול עמוק בבטיחות עובדי הבניין"

כך טענו אנשי הקואליציה למאבק בתאונות בניין במכתב ששלחו לשר העבודה והרווחה חיים כץ, בדרישה לביצוע שורת צעדים להגברת הפיקוח והאכיפה בתחום הבטיחות בענף. לדבריהם, באם דרישותיהם לא ייענו, ייפנו לבג"ץ

תאונת עבודה באתר בנייה בטירת הכרמל. ארכיון. צילום: איחוד והצלה חיפה
תאונת עבודה באתר בנייה בטירת הכרמל. ארכיון. צילום: איחוד והצלה חיפה
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

הקואליציה למאבק בתאונות בניין, באמצעות עו"ד ניקולא גדיר מעמותת קו לעובד, פנתה לשר העבודה והרווחה חיים כץ בדרישה לביצוע שורת צעדים להגברת הפיקוח והאכיפה בתחום הבטיחות של עובדי ענף הבנייה. מהקואליציה נמסר כי אם דרישותיהם לא ייענו, הם עתידים לפנות לבג"ץ על מנת שזה יחייב את המשרד לעשות כן. העתק המכתב נשלח גם לעו"ד אוסנת מנדל, מנהלת מחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה.

בפתח המכתב ברכו חברי הקואליציה את השר על שילוב תחום העבודה במסגרת אחריות משרדו, וביקשו לקיים פגישה בה יציגו את עמדתם באשר לסוגיות המרכזיות בתחום הבטיחות בענף. לטענת הקואליציה, צעדי המדיניות אותם הציעו לשר "נדרשים על-מנת שמינהל הבטיחות יוכל לממש את סמכויותיו ולקיים את חובותיו על-פי חקיקת הבטיחות בעבודה, ובכלל זה לפקח ולאכוף כללי בטיחות, כמו גם למצות את הדין עם מעסיקים עבריינים, באופן מיטבי המקיים את שלטון החוק" עוד הוסיפו כי המחסור החמור במפקחים וחוקרים הקיים כיום, לצד תנאי העסקתם המחפירים, יצרו את מה שכינו "מציאות בלתי נסבלת של אוזלת יד שלטונית, עליה משלמים עובדי הבניין בישראל מחיר כבד מנשוא המתבטא באבדן חיים ובקרבנות בגוף ובנפש".

צעדי המדיניות אותם דרשה הקואליציה למאבק בתאונות בניין (גרפיקה: דבר ראשון)
צעדי המדיניות אותם דרשה הקואליציה למאבק בתאונות בניין (גרפיקה: דבר ראשון)

על פי הנתונים שהציגה הקואליציה במכתבה, כמחצית מתאונות העבודה הקטלניות במשק מתרחשות בענף הבנייה: משנת 2000 עד 2015 נהרגו 480 עובדי בניין, שמהווים כ-52% מכלל הרוגי תאונות העבודה באותה תקופה. שיעור ההרוגים בענף הבניה בישראל, לטענת הקואליציה, גבוה פי 5.5 מזה שבבריטניה, ופי 2.2 מהממוצע באיחוד האירופי.

עוד עולה כי גם מספר הפצועים בתאונות העבודה בענף זה הוא מהגבוהים במשק. לפי נתוני המוסד לביטוח לאומי, בשנים 2014-2010 קיבלו 28,660 שכירים בענף הבנייה דמי פגיעה בגין תאונות עבודה, שהיוו 12.7% מכלל מקבלי דמי פגיעה השכירים.  כמעט פי שלושה מחלקם היחסי של עובדי הענף מכלל המשק.

מול מציאות עגומה זו, נטען במכתב, רק אחוז קטן של אתרי הבניה בישראל זוכים לביקור מפקחים, ורמת הפיקוח המורגשת בשטח שולית, גם לאחר תאונות. לטענת אנשי הקואליציה, צווי הבטיחות אינם נאכפים ולעובדים ולציבור אין כתובת ברורה להשארת תלונות על עבירות בטיחות, ותלונות שמוגשות נענות באופן אטי, לא הולם, ולעתים לא נענות כלל.

עוד עולה מהמכתב כי המינהל אמנם קבע קבע קריטריונים לאתר בנייה המחייב ביקורת אך הוא מסייג את היקף החקירות בזמינות כוח האדם. "יובהר כי לא יבוצעו בירורים לכל המקרים העונים על קריטריונים אלו, ככל שאין במינהל הבטיחות משאבים מספיקים לביצוע בירורים אלה, כפי שנקבע בתכנית העבודה השנתית של מינהל הבטיחות" צוטט מינהל הבטיחות במכתב.

"הכשלים שנסקרו לעיל, שהם תוצר ישיר של רמת התקצוב והקצאת המשאבים הירודה, מבטאת זלזול עמוק בבטיחות עובדי הבניין בישראל" סיכמה קואליציה את מכתבה "מצב זה מעיד על הפרה בוטה של חובת הרשות המינהלית, כנאמני ציבור לשמור על בטיחות העובדים במשק ולקיים את תכלית והוראות החקיקה בתחום הבטיחות בעבודה, עליה היא ממונה. המחוקק לא משחית את מילותיו לריק, וקיום שלטון החוק הוא בראש ובראשונה חובתה של רשות מנהלית. המציאות שתוארה לעיל, מעידה על מחדל רציני בעמידת מינהל הבטיחות בשני עקרונות אלו. הוראות חקיקה בתחום הבטיחות הפכו ל'בגדר המלצה'".

מלשכת שר העבודה והרווחה נמסר בתגובה כי "עם קבלת סמכויות העבודה לפני כחודשיים ובהן הפיקוח על אתרי הבנייה, מצאנו, לצערנו, מציאות עגומה שצועקת הפקרות בחיי אדם בשל העדר הרתעה מספקת בקרב יזמים וקבלנים"

עוד הוסיפו כי השר חיים כץ הנחה את אנשי המינהל הבטיחות לקדם, באופן בהול, חקיקה שעיקרה הטלת עיצומים כספיים משמעותיים  על מי שעובר עבירות בטיחות, לרבות הרחבת אחריות בחוק על מנהלי חברות הבנייה. לטענת המשרד,  הנושא נמצא בהליך מתקדם ועם חזרת הכנסת מפגרה יפעלו לקדמו.

"על מנת לתגבר ולייעל את עבודת הפיקוח, לפני החגים יצאנו במכרז לאספקת שירותי איסוף ועיבוד מידע באמצעות טכנולוגיות מתקדמות, לאיתור ולזיהוי מפגעי בטיחות באתרי בנייה. לראשונה, משרד העבודה והרווחה יעשה שימוש ברחפנים בעבודת הפיקוח על אתרי הבנייה, ובאמצעותם יופק דוח שינווט לחדר בקרה מתקדם שיאפשר לזהות במהירות וביעילות מפגעים באתרי בנייה. במקביל אנו נוקטים צעדים על מנת לסייע למפקחים בעבודת הפיקוח בהם תגבור תקני רכב. נציין כי בכוונת השר כץ לקיים פגישה עם הקואליציה למאבק בתאונות בניין".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!