דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ועדת העבודה הרווחה והבריאות

בטיחות בעבודה / הוועדה דנה בתאונות בענף הבניין, אך לא קיבלה כל החלטה של ממש

ועדת העבודה, הרווחה והבריאות התכנסה אתמול (שני) לדון בתאונות בענף הבניין. מרבית הדיון הוקדש להקראת מסקנות ועדת אדם משנת 2014 ולדוח שחיבר מרכז המחקר והמידע של הכנסת לבקשת הוועדה. מעט הזמן שנשאר לדיון לא הניב התקדמות לפתרון הבעיה

דיון של ועדת העבודה, הרווחה והבריאות בנושא תאונות בענף הבניין  (צילום: דבר ראשון).
דיון של ועדת העבודה, הרווחה והבריאות בנושא תאונות בענף הבניין (צילום: דבר ראשון).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

"הבוקר יש לנו שמונה פצועים. אנחנו נמצאים כבר בשלב שכל נפגע כזה אני כבר במידה מסוימת לוקח על זה אחריות אישית. אנחנו בתחילת דרך. חייבים לראות שלכל היושבים פה יש אחריות כדי שנראה תוצאות בשטח", כך אמר ח"כ איל בן ראובן (המחנה הציוני) בפתח ישיבת ועדת העבודה והרווחה, שהתכנסה אתמול (שני) לדון בתאונות בענף הבניין. למרות הדברים, לא יצאה מהוועדה כל החלטה קונקרטית לשינוי מדיניות.

את מרבית זמן הדיון הקדישה הוועדה להקראת עיקרי מסקנות ועדת אדם לקידום הבטיחות והבריאות בעבודה, שהוגשו כבר בשנת 2014. על אף שזכו להסכמה נרחבת מצד כל משרדי הממשלה שהיו שותפים לוועדה, ההמלצות לא יושמו. בנוסף, הוצג דוח מרכז המחקר והמידע של הכנסת שהוכן עבור הישיבה לבקשת הוועדה, המעיד כי פחות ממחצית מתאונות העבודה נחקרות על ידי המשטרה, וכי בין שלושת גורמי האכיפה והחקירה בענף – מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית במשרד העבודה והרווחה, המשטרה ופרקליטות המדינה – אין נהלי עבודה מסודרים.

זמן מועט יחסית נותר לשמיעת תגובותיהם של הגורמים השונים שהשתתפו בדיון לדברים, ולדון באופן ענייני בצעדים הנדרשים לשינוי המצב. "בוועדה הקודמת עמדתי מול כולכם" אמר דובר ארגון מפעילי עגורן צריח רועי ויינשטיין, "והצגתי את העובדה הפשוטה שזה נחמד שיושבים עשרה חברי כנסת, מדברים על העובד הפשוט ואומרים שמישהו צריך לעשות. הסיבה שאנחנו שקופים זה הם וחוסר היכולת שלהם לאכוף את הזכויות שלנו".

שלושה גורמי אכיפה נפרדים

ורדה אדוארדס המפקחת הראשית במשרד העבודה והרווחה ומנהלת מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית הודתה לחברי הוועדה הדואגים שנושא זה לא ירד מסדר היום, ולארגונים השונים הפועלים בתחום. "מטבע הדברים המעבר ממשרד למשרד יוצר השהייה בקידום של דברים" התייחסה אדוארדס להעברתו של תחום העבודה ממשרד הכלכלה למשרד העבודה והרווחה, "אנחנו עובדים מול הנהלה חדשה ושר חדש. יש נושאים שצריך להעלות מחדש, להסביר ולקבל החלטות מחדש לגביהן. הליך טבעי של מעבר כשאנשים חדשים צריכים להכיר את הנושאים ולאשר אותם". בין נושאים אלו מנתה את נושא הקצאת הרכבים למפקחים ולחוקרים. כמו כן ציינה המינהל גיבש כבר טיוטה לצו להגברת אכיפה, שיאפשר הטלת עיצומים כספיים. לדבריה המינהל היה רוצה להגביר את העיצומים הכספיים גם באמצעות חוק, שיידון בוועדת העבודה והרווחה.

"כמו שמצויין בדוח כמות תיקי החקירה שנפתחו, נחקרו והגיעו לפתחו של בית המשפט היא מצומצמת" אמרה עו"ד קלאודיה בילנקה, הממונה על תיקי הרשלנות בתל אביב וראש פורום תיקי רשלנות ארצי, שייצגה בדיון את פרקליטות המדינה, "יחד עם זאת צריך להזכיר שהפרקליטות היא בישורת האחרונה של התהליך".

"בחלק גדול מהתיקים אנחנו לא מקבלים חוות דעת של חוקרי משרד העבודה, וזה מקשה על הבנת הגורמים והאחריות לתאונה" הוסיפה, והדגישה כי כ-50% מהתיקים שנסגרים נגנזים בשל היעדר ראיות מספיקות. לדבריה פעלה הפרקליטות לצמצום לוחות הזמנים, ועל פי תכניות העבודה צריכה הפרקליטות לגבש בתיקים כאלו חוות דעת לגניזה או טיוטה והמלצה להגשת כתב אישום בתוך חצי שנה. "חשוב להבין שאלה תיקים מורכבים מאוד ברמת המטריה וההבנה, וגם בהיבט זה אנחנו עושים השתלמויות פנימיות אצלנו" סיכמה.

נציג אגף חקירות ומודיעין במשטרה אמר כי החל מספטמבר השנה גובש נוהל משותף למשטרה ולפרקליטות המסדיר את דרכי העבודה של סקירת האתרים באופן מנהלי, את הדיווח מהמשטרה למפקחי העבודה, ואת הצמדתו של פרקליט מלווה לחקירה בסמוך לאירועים. "קבענו בנוהל שתוך שלושה חודשים נקבל את הדוח ממשרד העבודה, לנו אין את המומחיות הנדרשת" אמר. עוד הוסיף כי הנוהל לא פתוח לעיון הציבור כיוון שמפורטות בו שיטות עבודה משטרתיות, אולם המשטרה תוכל להעביר אותו לעיון חברי הוועדה.

לדבריו, לפני מספר חודשים הניחה הפרקליטות בפני המשטרה הצעה להקמת יחידה לאכיפה פלילית במשטרה לתחום זה. "אנחנו בוחנים את ההצעה במשטרה. הבחינה היא לגבי המשמעויות הכלכליות והפרקטיות" אמר.

אנחנו צריכים עזרה, לא עוד חוקים ותקנות

"אנחנו מתעסקים באלף ואחד דברים, ומה שנשאר לנו בעניינו בטיחות זה זמן מוגבל" אמר אמנון שינדלר נציג ועד פעולה של התאגדות מנהלי העבודה בהסתדרות, "מנהל עבודה יכול לעבוד בקומה שלושים, ולמטה פועל נופל ומנהל העבודה נותן את הדין – הם הנאשמים העיקריים. אנחנו צריכים עזרה, לא עוד חוקים ותקנות. אנחנו לא סופרמנים ואנחנו קורסים. הפתרון למנוע היום את רוב תאונות העובדה זה לתת לנו מישהו מתחתינו שיתעסק אך ורק בנושא הבטיחות".

ח"כ עבד אל-חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת) ציין כי הוא פועל,  יחד עם יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף (כולנו) וח"כ בן ראובן, לקידומה של הצעת חוק להפרדת תפקידי מנהל העבודה ותפקיד אחראי הבטיחות.

ח"כ אלאלוף  אמר כי אנו מצויים בכאוס מוחלט באשר לנושא תאונות הבניין וכי על המערכות השונות לפעול בהקדם להרחבת פעילותן ולצמצום זמני הטיפול. עוד אמר כי הצעות החוק שעברו עד כה בנושא זה היו יוזמות חקיקה פרטיות, וכי הוא מקווה שאחרי פגישה של צוות הוועדה העוסק בנושא עם שר העבודה והרווחה חיים כץ, יוגשו הצעות חקיקה ממשלתיות בנושא זה.

"מכל ישיבה כוחנו פוחת, יש יותר ויותר הרוגים. אם השנה עוד לא נגמרה ויש יותר הרוגים מהשנה שעברה, אנה אנו הולכים? אלה דברים שקשורים לתקציבים, למדיניות. איך זה מקבל ביטוי בתקציב המדינה שמתחולל עלינו בימים הקרובים?" תמה ח"כ אילן גילאון.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!