דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

הכנסת תדון בהתייקרות המעונות לגיל הרך: "להגדיל את התקציב, אבל לא על חשבון ההורים"

יו"ר ועדת העבודה והרווחה אפרת רייטן פנתה לשר האוצר ליברמן: "מבקשת את התערבותך למנוע קריסה מוחלטת של המעונות" | פורום הארגונים המפעילים את המעונות יקיים כינוס חירום ביום א' | מסמך ההמלצה של ועדת המחירים עדיין לא פורסם במלואו

ח"כ אפרת רייטן (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)
ח"כ אפרת רייטן (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

יו"ר ועדת העבודה והרווחה של הכנסת, ח"כ אפרת רייטן, הודיעה שתכנס דיון דחוף בעקבות המלצת ועדת המחירים להעלות את מחיר של המעונות המסובסדים, והיא מבקשת משר האוצר אביגדור ליברמן להתערב באופן אישי בסוגיה. במקביל חברי הכנסת רם שפע (העבודה) וח"כ ינון אזולאי (ש"ס) לכנס גם את ועדת הכספים לדון בנושא. בראשון הקרוב יקיים פורום הארגונים המפעילים את המעונות כינוס חירום בכפר המכביה.

"אני פונה אלייך פנייה דחופה ומבקשת את התערבותך האישית למען הצלת מעונות היום מקריסה מוחלטת" כתבה רייטן לשר האוצר, "כבר עתה צפוי כי 10,000 פעוטות יוותרו ללא מעון בשנה הבאה. אני מבקשת להתריע כי אם לא ינקטו מהלכים מיידים יקרוס תחום מעונות היום הציבוריים כולו, בעיקר בשל מחסור במטפלות מחנכות, דבר שיפגע באופן חמור במאות אלפי תינוקות ופעוטות והורים צעירים".

שפע ואזולאי ציינו במכתבם לקושניר את חשיבות העלאת התקציב למעונות היום המפוקחים אך הדגישו כי מקור התקציב צריך להיות ממשלתי. "אין ספק כי התקציב של המעונות המפוקחים לגיל הרך חייב לעלות. הסייעות חייבות לקבל הכשרות נוספות ותוספות שכר משמעותיות וכי נדרש שיפור בתנאים שמציעים המעונות לגיל הרך. אולם לא ייתכן שמי שיישא בעלות יהיו הורי הילדים".

אתמול פורסם ב-ynet כי ועדת המחירים המליצה לייקר במאות שקלים בשנה את תעריפי מעונות היום המפוקחים לפעוטות, בהם מטופלים כ-120 אלף תינוקות ופעוטות מגיל לידה עד שלוש. עוד פורסם ששרת החינוך יפעת שאשא ביטון מתנגדת להעלאת המחיר ללא הגדלת הסבסוד הממשלתי להורים. יש לציין כי עד כה לא פורסם המסמך באופן רשמי, ובכתבה פורסמו פרטים מועטים מתוכו.

בפורום הארגונים המפעילים את המעונות לגיל הרך ביקרו את ההחלטה וכינו אותה "לעג לרש" מכיוון שהיא מגלמת תוספת זעומה בלבד לשכר המטפלות.

התעריף הנוכחי למעון יום הוא בין 2,718 ל-2,882 ש"ח לחודש לתינוק, ובין 2,088 ל-2,211 ש"ח לחודש לפעוט. על התעריפים האלו, הורים זכאים מקבלים סבסודים מהמדינה. לפי הפרסום, הוועדה המשותפת למשרדי האוצר והחינוך המליצה להגדיל ב-120 עד 170 שקל בחודש את תעריפי מעונות היום לתינוקות עד גיל שנה במקרה שלא יוגדל תקן מספר המטפלות במעון. אם התקן יוגדל, כפי שהתחייבה שרת החינוך יפעת שאשא ביטון, צפויה עלייה של 500 עד 600 שקל בחודש, לצד התייקרות של כ-150 שקל בחודש במעונות לפעוטות בני שנה עד שלוש.

פורום הארגונים המפעילים את מעונות היום המפוקחים, שכולל את נעמת, ויצו, אמונה וארגונים נוספים, ביקר את התוספת על כך שהיא נמוכה מדי ולא תאפשר העלאה של שכר המטפלות. בפורום מתריעים מזה שנה על משבר כוח אדם חמור במעונות שנגרם עקב שכרן הנמוך של המטפלות.

באוקטובר האחרון השבית הפורום את מעונות היום לשבוע וערך הפגנות מטפלות ברחבי הארץ. ההשבתה הסתיימה בהבטחה שעד 1 בספטמבר הבא יעודכן המחיר המפוקח של המעונות, שלא עודכן משנת 2012, כך שיגלם העלאה בשכר המטפלות, שינויים בעלויות התפעול והגדלת התקינה כך שכל אשת צוות תטפל בפחות ילדים. עוד סוכם על מענק חד פעמי לארגונים שיועבר כמענק למטפלות.

בהודעת הפורום נאמר ש"מסקנות ועדת סל המחירים הן לעג לרש שיובילו לסגירת מערכת החינוך לגיל הרך. המלצות הוועדה, נקבעו באופן חד צדדי ובהתעלמות מהמציאות במעונות היום. ההמלצות כוללות תוספת עגומה של עשרות שקלים לכל מחנכת-מטפלת מאחר ורוב תוספת התקציב כוללת בתוכה את הגדלת התקינה ואת הנחיות הרגולציה החדשות. אנו מתנגדים להפלת הנטל הכלכלי על ההורים. משרד האוצר חייב לסבסד את העלויות הנדרשות. אנו דורשים משר האוצר אביגדור ליברמן להתערב באופן מיידי במשבר ולמנוע את קריסת הענף לפני תחילת שנת הלימודים"

משותפות ״בידיים טובות – המטה להשקעה בגיל הרך״, הכוללת עשרות ארגונים חברתיים וחינוכיים, נמסר כי המלצות ועדת המחירים מוכיחות ששיטת המימון של החינוך לגילאי לידה עד שלוש פשטה את הרגל. לדברי עו"ד טלי ניר, מנכ"לית עמותת 121 המובילה את המטה: ״השיטה מבוססת על כך שכל שיפור באיכות החינוך בא ברובו המכריע מכיסם של ההורים, עם השתתפות מצומצמת מאוד של המדינה. התוצאה היא חינוך באיכות נמוכה, שיוצר עומס כלכלי כבד על ההורים. הגיע הזמן להצטרף לשאר המדינות המפותחות, בהן המדינה לוקחת אחריות על החינוך מלידה, ומממנת את העלויות הנדרשות לחינוך איכותי בגילים הקריטיים ביותר להתפתחותנו.״

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!