דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

אושרה תביעה ייצוגית נגד וולט: "סיכוי סביר להכיר בשליחים כעובדים"

לפי החלטת השופטת אריאלה גילצר-כץ, בית הדין לעבודה ידון בשאלת יחסי ההעסקה של השליחים בחברה, שמוגדרים כ-"עצמאיים" | מדובר בהחלטה שעשויה להשליך בצורה משמעותית על יחסי העבודה בענף המשלוחים

הפגנת עובדי וולט בתל אביב (צילום ארכיון: הדס יום טוב)
הפגנת עובדי וולט בתל אביב (צילום ארכיון: הדס יום טוב)
הדס יום טוב

בית הדין האזורי לעבודה אישר הבוקר (רביעי) את בקשת התובע לניהול תביעה ייצוגית בתיק נגד "וולט", וידון בשאלת יחסי ההעסקה של השליחים בחברה. מדובר בהחלטה שעשויה להשליך בצורה משמעותית על יחסי העבודה בענף המשלוחים.

"לאחר שסקרנו את המבחנים לקביעת יחסי עבודה נראה כי מירב המבחנים במבחן המעורב מתקיימים במבקש, וניתן לקבוע בשלב זה כי קיימת אפשרות סבירה שייקבע כי התקיימו יחסי עבודה", כתבה השופטת אריאלה גילצר-כץ בהחלטה. מחברת וולט נמסר: "נפלו שגיאות מהותיות באישור הבקשה ובכוונתנו לערער לבית הדין הארצי".

נכון להיום, שליחי וולט אינם מועסקים בחברה ועובדים כ-"עצמאיים", ללא יחסי העסקה וללא זכויות סוציאליות. בדומה לשליחים בחברות שונות בכל רחבי העולם בשנים האחרונות, יחסים אלו זכו לשמות כגון "כלכלת פלטפורמה", "העסקת חלטורה" ועוד. במקומות רבים בעולם מוכרעת כעת שאלת העסקתם של עובדים אלה בחברות, הן בבתי הדין לעבודה והן בפרלמנטים השונים.

התביעה נגד וולט בישראל הוגשה לפני כשנתיים על ידי גולן חזנוביץ', שליח שעבד בוולט ותבע הכרה ביחסי העסקה ובזכותו לתשלום זכויות סוציאליות. התביעה, על סך של כ-24 מיליון שקל, הושגה בעזרת עורכי הדין עמית עידו, אחיה רבינוביץ' ויעקב שפיגלמן ממשרד עו"ד יעקב שפיגלמן. בנוסף, הוגשה גם בקשה להכרה בתביעה כתביעה ייצוגית.

שליח וולט בתל אביב (צילום: REUTERS/Amir Cohen)
שליח וולט בתל אביב (צילום: REUTERS/Amir Cohen)

כאמור, היום קיבלה השופטת גילצר-כץ את ההחלטה להכיר בתביעה כייצוגית, מה שיאפשר להחלטה בתיק זה לחול על כלל שליחי החברה. זאת, למרות שבמהלך התביעה הצטרפו אליה, בחסות פורום קהלת, ארבעה שליחים שטענו כי אינם מעוניינים להיות מיוצגים על ידי התובע.

החברה אוחזת בטענה כי השליחים מעוניינים להיות עצמאיים, אולם על פי סקר שערכה הסתדרות הנוער העובד והלומד ותוצאותיו פורסמו לפני כחודש, מעל חצי (54%) מהשליחים היו מעדיפים להיות מועסקים כעובדים שכירים בחברות. התביעה כללה בעבר הצעת פשרה, לפיה יוכלו השליחים לבחור מסלול העסקה – כשכירים או כעצמאיים, אך פשרה זו נדחתה על ידי שני הצדדים.

תגובת הסתדרות הנוער העובד והלומד: "תחום שליחי המזון הולך וגדל, ומהווה פרנסה מרכזית לצעירים היום. מרבית פעילות שליחי המזון נעשית דרך פלטפורמות דיגיטליות. מצב דברים זה יוצר מעמד עובדים מוחלש ופגיע שנשלט בידי אלגוריתם. בהיכרותנו הנרחבת עם השטח, עולה כי שליחים רבים מודעים לצורך בקבלת הזכויות הסוציאליות, כפי שגם ראינו בסקר שערכנו בקרב שליחים. אישור התובענה מאפשר דיון עקרוני חשוב בסוגיית כלכלת הפלטפורמה".

יו״ר ועדת העבודה והרווחה, ח״כ עו״ד אפרת רייטן: פעלתי רבות במהלך כהונתי כיו״ר ועדת העבודה והרווחה לשמור על זכויותיהם של העובדים בכלכלת הפלטפורמות. בעקבות כך הוקמה בין היתר, ועדה בין משרדית לגיבוש מדיניות ממשלתית בנושא. היום בית הדין מיישר קו עם העבודה שהחלנו להוביל בוועדה ומקבל את העמדה העקרונית שלא ניתן לוותר על זכויות השליחים על ידי הגדרתם כעצמאיים. תהליך החקיקה נגדע באיבו בשל התפזרות הכנסת אבל אני מגוייסת ומחויבת להמשיך ולפעול בנושא גם בקדנציה הבאה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
תגובות
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!