דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

הסיכון בקריפטו גובר: ענקית הביטקוין מיקרו-סטרטג'י מפטרת את המנכ"ל שלה

130,000 המטבעות של מיקרו-סטרטג'י מתרחקים משליטתו של המנכ"ל המפוטר מייקל סיילור ועלולים למוטט את השוק אם יימכרו | 142,000 המטבעות של נפגעי זירת MT. GOX מתקרבים לחלוקה ויכולים להגביר את לחצי המכירה עוד יותר

חברת MicroStrategy ומטבע ביטקוין (צילום אילוסטרציה: Paco Freire / SOPA Images/Sipa USA)
חברת MicroStrategy ומטבע ביטקוין (צילום אילוסטרציה: Paco Freire / SOPA Images/Sipa USA)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

אחרי 2 מיליארד דולר בהפסדים על הנייר, מייקל סיילור חדל להיות מנכ"ל חברת מיקרו-סטרטג'י. סיילור ימשיך להיות נשיא החברה, אך השינוי מעיד על סבלנות פוחתת של בעלי המניות להרפתקת הביטקוין העצומה של סיילור, שהפכה את מניית החברה למעין אופציה על מחיר הביטקוין, יותר מאשר פעילותה העסקית בתחום שירותי מודיעין עסקי ושירותי ענן לפירמות אחרות.

סיילור הפך לכוכב מדיה חברתית עבור תומכי מטבעות הקריפטו, המציג את הביטקוין כפתרון כמעט לכל בעיה פיננסית, סביבתית או חברתית הקיימת כיום. תחת הנהגתו, צברה החברה מצבור ענק של 130,000 מטבעות ביטקויון, אלא שקריסת הקריפטו השנה חייבה את החברה לרשום הפסדי הון דרמטיים ובהם מיליארד דולר רק ברבעון האחרון. בסך הכל, מצבור הביטקוין של החברה נקנה בכ-4 מיליארד דולר, ומוערך כיום ב-2 מיליארד.

בפועל, ספק אם החברה תוכל תצליח לחלץ סכום כזה במכירה, משום ששווקי הקריפטו דלים בדולרים אמיתיים ומוצפים במטבעות קריפטו אחרים, חלקם "דמויי דולר", שספק עד כמה יצליחו לפדות אותם בזירות למסחר בקריפטו עקב דרישה של דולרים אמיתיים. זו אחת הסיבות לכך שסיילור מקפיד להצהיר שאין לו כל כוונה למכור, אלא רק לצבור עוד ועוד ביטקוין. הזזתו מתפקיד המנכ"ל מסמנת שבעתיד אולי לא הוא יהיה האדם שיחליט על כך.

לפי הודעת החברה, מדובר במהלך ארגוני של שיפור המיקוד העסקי של החברה, כך שסיילור ימשיך להתמקד בעידוד אימוץ הביטקוין ומנכ"ל חדש יתמקד בביצועים העסקיים של החברה. אף על פי כן, סיילור איננו מחזיק בנתח משמעותי של מניות החברה ואין לו שליטה עליה, אלא לקרנות השקעה כמו ואנגארד (VanGuard), בלאקרוק (BlackRock) ובייחוד קפיטל ריסרץ' אנד מנג'מנט (Capital Research and managment), שמחזיקה מעל 20% מהמניות.

אם יימאס לאותן קרנות מהרפתקת הביטקוין של סיילור, מכירת היתרות צפויה להוריד בחדות את שווי הביטקוין, גם אם תנוהל באיטיות, משום שהיא עתידה "לספוג" כל דולר שבעליו רוצים לקנות ביטקוין, היות ומספר בעלי הדולרים שמעוניין בכך הולך ויורד.

אחזקה בביטקוין הינה ספקולטיבית לחלוטין. המטבע איננו מייצג שום פעילות כלכלית או נכס אחר. כנכס שלא מייצר הכנסות כלשהן, אך מחייב הוצאות חשמל עצומות לטובת אחזקת רשת המחשבים, הוא למעשה עשוי שלא להיות נכס אלא יותר נטל בעל ערך יסודי שלילי.

לכן, גם אסטרטגיית הצבירה של סיילור, וגם אסטרטגייה אפשרית חלופית של מכירת היתרות, מסבירות את המשך התפיסה שמפיץ סיילור – לפיה ביטקוין הוא בעל ערך עצום.

זירת המסחר תפצה את הנפגעים גם בדולרים

מצבור של 142,000 מטבעות ביטקוין מתקרב לחלוקה לכ-24,000 נפגעי קריסת זירת המסחר MT. GOX. מנהלי ההסדר ביקשו מכל מחזיקי התביעות להירשם באינטרנט ולפרט כיצד יבקשו את הפיצוי המגיע להם – בדולרים, במטבעות ביטקוין או במטבעות ביטקוין קאש – לקראת חלוקה קרבה. אם בעלי מצבור גדול כמו מיקרוסטרטג'י מסוגלים לבצע מכירות במינונים נמוכים, הרי שקשה מאוד לתאם התנהגות של 24,000 מחזיקים שונים וסביר שעשרות אלפי מטבעות ביטקוין יצאו למכירה, כשהם מתקשים לפגוש כסף של ממש בצד השני – עוד סיבה להורדת מחיר הביטקוין ברגע שזה יקרה.

הקריסה השנה חשפה את הקישוריות הרבה בין חברות רבות ושונות החשופות לשוק הקריפטו. קריסה במטבע מרכזי כמו ביטקוין צפויה להוביל לקריסה מקבילה במטבעות קריפטו אחרים, וכן בפירמות שעוסקות או חשופות לשוק זה. שוק הקריפטו חשוף גם לסיכונים מהותיים אחרים כמו סיכוני רגולציה, שכיום איננה קיימת כמעט בכלל, אך במדינות רבות עמלים על הצעות שונות לרגולציה על תחום חסר פיקוח זה.

לירידה במחיר הביטקוין יש אפקט חיובי מאוד ברמה הסביבתית – הורדת התמריץ הכלכלי להפעיל מכונות כריה לביטקוין, שצורכות חשמל באופן מצרפי לפחות כמו 2 מדינות ישראל, וגורמות לזיהום אוויר משמעותי ופליטה מוגברת של גזי חממה. גם שימוש באנרגיה מתחדשת לכריית ביטקוין איננו פתרון, משום ששימוש זה בהכרח מעכב את תהליך ההחלפה של חשמל מדלקים פוסיליים לשאר הצרכים בחשמל מאנרגיה מתחדשת.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!