דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

מפולת בקריפטו: ביטקוין נסחר ב-18 אלף דולר, את'ר ירד מתחת ל-1,000 דולר

מטבע הביטקוין צנח בכ-11% ביממה ואיבד שליש משוויו בשבוע | השער הנוכחי נמוך משיא השפל ב-2017, אז נסחר המטבע בשער של כ-19,500 דולר

קריפטו (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
קריפטו (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

מטבע הביטקוין צנח בכ-11% ביממה ואיבד שליש משוויו בשבוע. השער הנוכחי נמוך משיא השפל ב-2017, אז נסחר המטבע בכ-19,500 דולר. מטבע הקריפטו השני בפופולריות, האת'ר, ירד בשיעור דומה ונסחר כעת בפחות מאלף דולרים.

הירידות האחרונות מוחקות חלק גדול מכלכלת הקריפטו שפרחה בשנתיים האחרונות. העלאת הריבית של בנקים מרכזיים בעולם מקשים על השקעות חדשות בכסף זול כבעבר, ומראות שכלכלת הקריפטו ניזונה בעיקר מ"אוויר חם" שכעת בורח.

מטבע הקריפטו Tether (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
מטבע הקריפטו Tether (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)

סימן משמעותי נוסף קשור לאבן הבריח של כלכלת הקריפטו שהוא המטבע תת'ר שאמור להיות צמוד לדולר. מספר התת'ר במחזור ירד מ-83 מיליארד בשיא ל-68 מיליארד כיום, כ-4 מיליארד פחות מאשר לפני שבוע.

סך המטבעות דמויי הדולר מונים כיום כ-170 מיליארד דולרים. כאן טמונה "פצצת זמן" משמעותית, לאור העובדה שסכומים אלו אמורים להיות מגובים בנכסים אמיתיים בדולרים, אך רוב הכסף המדובר לא עבר מעולם דו"ח כספי מבוקר מפירמת ראיית חשבון בעלת מוניטין.

תת'ר ידוע לשמצה במיוחד מבין המטבעות דמויי הדולר, לאור חקירות משפטיות וקנסות מנהליים שחטף, בהם קבעו רגולטורים אמריקאים שחברת תת'ר התנהלה לתקופות ממושכות ללא גיבוי דולרי מלא, הטעיית משקיעים והפסדים משמעותיים של נכסים.

לכן, לא ניתן לקבוע האם חברת תת'ר אכן פדתה 25 מיליארד דולרים ב-5 שבועות, או שמדובר במחיקת שעבודי הלוואות בקריפטו, שהיוו עירבון תמורת הנפקת תת'ר או אף בריאת תת'ר חדשים ללא כל נכס מגבה משום סוג.

רשימת הגופים המפסידים הולכת ומתארכת

תחילת המפולת הנוכחית התחילה בהתקפה פיננסית מחוכמת נגד פלטפורמת לונה/טרה, שגרמה להתאדות תיאורטית של 18 מיליארד דולרים.

יחידת השקעה בקרן GRAYSCALE, שמרכזת כ-3.4% מיתרות הביטקוין בעולם, נסחרת כיום בהנחה של עשרות אחוזים משווי הביטקוין שלה. פער זה נובע מהמודל העסקי של הקרן – דמי ניהול של 2% על הנכסים, והסירוב לאפשר פדיונות למחזיקים.

הקרן שואפת לעבור ממודל של חוזים עתידיים שבו המסחר ביחידות ההשקעה מהווה למעשה הימור בדולרים על שער הביטקוין, למודל של חשיפה ישירה לביטקוין. אך רשות ניירות הערך האמריקאית (SEC) סירבה עד כה לעשרות הצעות דומות ולא צפויה לאפשר מודל כזה. משקיעים שקנו יחידות השקעה כאלו,  תקועים היום עם ההפסד ללא ביקושים משמעותיים היות והקרן מסרבת לפדות את ההשקעה ועתיד הביטקוין נראה עגום.

היזם הקוריאני דו קואן, שעמד מאחורי הצמד טרה/לונה, רואה בהמרה אפשרית של GRAYSCALE קרש הצלה לקריפטו כולו, באמצעות זרם חדש של כספי חוסכים מגופים מוסדיים. נכון לעכשיו, אין כל עדות לכך שזה יקרה, ועדויות עבר רבות לכך שזה לא יקרה.

משקיעי פלטפורמת צלסיוס, המחזיקה בנכסי קריפטו שעדיין שווים מיליארדי דולרים, מנועים כיום מביצוע משיכות. גם הגורמים העסקיים שהשקיעו בצלסיוס 750 מיליון דולרים לפני כמה חודשים צפויים לא לראות החזר מהשקעה זו, כולל קרן פנסיה מקוויבק שהשקיעה 150 מיליון דולרים.

חברת BLOCKFI עוסקת באופן מוצהר בהלוואות ופיקדונות בקריפטו. לפי הצהרתה מסוף מרץ היא חשופה ב-1.6 מיליארד דולרים לסיכוני אשראי, כ-25% מתיק ההלוואות שלה כולו. בשונה ממשכנתא בנקאית, מלווי קריפטו דורשים בדרך כלל ערבונות גבוהים בהרבה משווי ההלוואה עצמה. מסתבר שחלק משמעותי מההלוואות BLOCKFI גובו בערבונות נמוכים בהרבה. לאור צניחת הערך הדולרי של נכסי הקריפטו, צונח גם שווי הערבונות של החברה.

קרן הגידור 'הון שלושת החיצים' (3AC) שמשקיעה בקריפטו בהיקף של כמה מיליארדי דולרים נקלעה לקשיים וערבונותיה להלוואות חולטו במספר פלטפורמות.

חברת BABEL FINANCE הסינית, בעלת השקעות קריפטו של כ-2 מיליארד דולרים, נקלעה גם היא לקשיים והקפיאה משיכות ללקוחותיה.

מכפלת הסיכונים הסיבובית של הקריפטו

הבעיה חמורה יותר מחברה זו או אחרת, לאור הנטיה של פלטפורמות השקעות בקריפטו להשקיע אחת בשנייה. מנגנונים דומים של מכפלת סיכונים באמצעות השקעות סיבוביות התרחשה גם בגופים פיננסיים מסורתיים והייתה גורם מגביר ומאיץ של הקריסה הפיננסית בשנת 2008, שנזקיה ניכרים עד היום.

יחד עם זאת, הסכומים התיאורטיים של שוק הקריפטו מנופחים לחלוטין באמצעות "מסחר מכובס" שבו אותו שחקן או מספר קטן של שותפים קונים שוב ושוב נכסים זה מזה כדי לנפח מלאכותית את מחירם ואת נפח המסחר בהם. הנזק הממשי מוגבל למשקיעים יחידים שהימרו בכספם הרגיל על שוק הקריפטו ולתעשייה בתחום, אך אין כמעט גופים פיננסיים גדולים וחיוניים לתפקוד הכלכלה היומיומית בעלי חשיפה משמעותית למפולת שווקי הקריפטו.

במידה מסוימת, עיתוי המפולת הנוכחית, בעידן בו גופים מוסדיים ובנקים רק מגששים את דרכם להשקעות בקריפטו, עשוי להיות משמעותי בהרחקת כספים אלו לתקופה ממושכת יותר בעתיד.

לינדזי לוהאן מואשמת בשידול בלתי חוקי לקריפטו

בעוד רשות הסחר האמריקאית מונה נכסי קריפטו גנובים בשווי מעל מיליארד דולרים בעת הגניבה, המשקיעים היחידים חשופים גם למגוון ניסיונות תרמית בהיקף קטן. משתמש הטוויטר ZACHXBT, שמתמחה בחשיפת רמאים דרך מעקב אחרי תנועת מטבעות הקריפטו בין ארנקים דיגיטליים, עוסק בעיקר ב"דגים קטנים", יחידים בעלי פרופיל ציבורי ברשתות חברתיות, שקוראים לעוקביהם לרכוש מטבע או NFT של פרויקט קריפטו אחר למען רווח אישי בלתי גלוי, בעוד שאר המשקיעים צפויים להפסד מהיר.

בין המשפיענים החשודים נמצאת גם הכוכבת ההוליוודית לינדזי לוהאן. ZACHXBT טוען שהיא גובה 35 אלף דולרים בתמורה לפרסום חיובי לפרויקטים בקריפטו, שנועדו ללכוד משקיעים בפח, ללא גילוי נאות על התשלום שהיא גובה.

בימים אלו, כשגופים שמנהלים נכסים במיליארדים קורסים, המונח 'תרמית' בקריפטו נעשה קשה להבנה, משום שקשה למצוא שום התנהלות שאיננה תרמית.

ברכה למאבק במשבר האקלים

מי שמרוויח מהירידות החדות הוא המאבק למיתון משבר האקלים הירידות החדות בקריפטו פגעו קשות בעסקי כריית הביטקוין והאת'ר. מחירי האנרגיה והחשמל העולים, ביחד עם צניחת הקריפטו, הפכו את כריית הביטקוין לפחות ופחות משתלמת.

מניות של חברת כרייה שנסחרות בבורסה נמצאות בצניחה דרמטי, לאור העובדה שפעלו במינוף , תוך לקיחת הלוואות בדולרים ואגירת ביטקוין לא מכור שכעת אין ברירה אלא למכור. חלק מהכורים פשוט נאלצים לנתק מכונות כריה מהחשמל או לפעול בהפסד.

אלכס דה וריס, הכלכלן שעוקב אחר צריכת החשמל של מטבעות קריפטו, אמר ל"דבר" כי מכונות הכרייה החדישות ביותר, מסוגלות להגיע לרווחיות תפעולית גם בשער של 8,000 דולרים וגם המכונות המנותקות יכולות לחזור לפעול אם שער הביטקוין יעלה.

בתחילת השנה כתב דה-וריס כי ביטקוין לבדו צרך חשמל ב-2021 בהיקף שנטרל את כל החיסכון בפליטות שמכוניות חשמליות ייצרו עד אותו היום. לפי חישוביו, גם מטבע שולי יחסית כמו DOGECOIN פולט פחמן בהיקף שמשתווה לכ-45% מהחיסכון הפליטות המשוער של כלל מכוניות טסלה לעומת רכבים מנוע בעירה פנימית.

כיום, דה וריס מעריך שהירידות האחרונות בקריפטו אפשרו לחסוך חשמל בהיקף של הצריכה היומית הממוצעת באוסטריה, הקרובה לצריכה הממוצעת בישראל.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
תגובות
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!