דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ו' באייר תשפ"ד 14.05.24
23.8°תל אביב
  • 20.5°ירושלים
  • 23.8°תל אביב
  • 22.3°חיפה
  • 24.9°אשדוד
  • 25.4°באר שבע
  • 30.4°אילת
  • 27.5°טבריה
  • 20.1°צפת
  • 25.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

שתי זירות מסחר בקריפטו קרסו תוך 24 שעות

זירת CoinBase הציגה קשיים פיננסיים עם הפסדים של 4.6 מיליארד דולר בחצי שנה | זירת Hotbit הודיעה על הקפאת פעילותה על ידי גורמי האכיפה | שתי חברות קריפטו נוספות קרסו והשאירו משקיעים בחוסר וודאות

פרסומת לזירת המסחר CoinBase (צילום: AP Photo/Seth Wenig, File)
פרסומת לזירת המסחר CoinBase (צילום: AP Photo/Seth Wenig, File)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

שתי זירות מסחר ושתי חברות קריפטו קרסו תוך ימים בודדים, בהמשך למפולת המטבעות הקריפטוגרפיים, המורגשת בחודשים האחרונים.

חברת הקריפטו הגרמנית NURI הגיעה למצב של חדלות פירעון. החברה הודיעה ביום רביעי האחרון כי נכסי הלקוחות בפלטפורמה לא יושפעו והם מוגנים. החברה ציינה כי "2022 הייתה שנה מאתגרת לחברות הזנק (סטארט אפ), במיוחד במגזר הפיננסים". החברה מעוניינת להסדיר מחדש את חובותיה, כך שתוכל להמשיך לפעול, ובשלב זה, הלקוחות יכולים לגשת לחשבונותיהם כרגיל.

חברת הלוואות הקריפטו HODLNAUT מסינגפור הודיעה השבוע על הקפאת משיכות של נכסי הלקוחות החוצה "בשל תנאי השוק". בשיאה, החברה ניהלה 500 מיליון דולר, כשלא ברור כמה כסף יש לה כעת כדי לכסות התחייבות זו. ערוצי המדיה החברתית ודף "הצוות" של החברה נעלמו מהאינטרנט, מה שמסתמן כסימן מחשיד נוסף.

הפסד של יותר ממיליארד דולר וצניחה בהיקף הנכסים

זירת המסחר הגדולה CoinBase מארצות הברית הודיעה על הפסד מהותי של 1.1 מיליארד דולר ברבעון השני השנה, עם בריחת מזומנים של 4.6 מיליארד מהזירה. לחברה יש מספר תיאורטי של "סך האחזקות" בפלטפורמה, שכולל ברובו קריפטו ואחוז קטן יחסית של כסף, שגם צנח מ-256 מיליארד דולר ברבעון הקודם, ל-96 מיליארד ברבעון השני.

מספר הלקוחות הפעילים בזירה ירד מ-11.2 מיליון ברבעון הקודם ל-9 מיליון ברבעון השני השנה. החברה נמצאת כיום תחת חקירת רשויות ניירות הערך האמריקאית לגבי תכנית ה"פרסים" שלה, שפועלת באופן דומה לריבית על פיקדונות, מה שעשוי להטיל עליהם אחריות פלילית תחת ההגדרה של ניירות ערך בלי מורשים.

זירת המסחר HOTBIT, הרשומה במקביל באסטוניה ובהונג-קונג, הודיעה על הקפאת הפעילות בשל הקפאת נכסיה ע"י גורמי האכיפה. לפי הודעתה, מנהל בחברה שעזב באפריל האחרון חשוד בפלילים בפרויקט אחר, מה שגרם לרשויות להקפיא חלק מנכסיה.

שרשרת הקריסות מעידה על ריכוזיות במקום ביזור

הקריסות האחרונות מצטרפות לקריסת חברת צלסיוס הישראלית, שבמאזנה התגלה "חור" שמוערך בכ-2 מיליארד דולר, וכן לקריסת קרן ההשקעות בקריפטו 3AC, קריסת חברת ההלוואות VOYAGER הקנדית, חברת BABEL FINANCE הסינית ואחרות.

לחברת BLOCKFI יש במאזנה הלוואות בשווי של 1.8 מיליארד דולר, אך כשליש מהסכום אינו מובטח בשום עירבון. רשות ניירות הערך קבעה לאחרונה כי הצהרות החברה היוו הטעיית משקיעים לגבי רמת הערבונות שהחברה מחזיקה לתיק ההלוואות שלה, ולכן גם לרמת הסיכון שהיא מציעה ללקוחות שמשקיעים דרכה נכסי קריפטו.

פלטפורמות קריפטו שעדיין פעילות ממשיכות להציע ללקוחותיהן ריבית על מסירת מטבעות קריפטו לידיהן, למרות שנכסים אלו לא מייצגים פעילות כלכלית כלשהי, כגון מניה של חברה בעלת רווחים מפעילות עסקית אמיתית. לחברות הקריפטו קשה למצוא לווים שמוכנים ללוות בריבית גבוהה מהריבית על השקעות שמעניקות אותן החברות, בצירוף ערבונות משמעותיים להבטחת החזר ההלוואה.

האידיאולוגיה של מטבעות קריפטו מעלה על נס ביזור וחוסר תלות בבנקים ובמערכת הפיננסית הקיימת, אך כלכלת הקריפטו הממשית מגלה דווקא ריכוזיות גבוהה ותלות עמוקה במערכת הפיננסית הקיימת על כל חלקיה. בנקים וחברות אשראי מספקים זרם הכנסות לכלכלת הקריפטו ועליית הריביות בבנקים המרכזיים היא גורם משמעותי לבריחת ההון החוצה ממנה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!