דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
23.2°תל אביב
  • 20.0°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.8°אשדוד
  • 26.3°באר שבע
  • 32.7°אילת
  • 27.6°טבריה
  • 19.4°צפת
  • 24.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סביבה ותשתיות

ועדת הריכוזיות המליצה לפסול את שיכון ובינוי במכרז על תחנת הכוח אשכול

הוועדה קבעה כי "שיכון ובינוי היא גורם דומיננטי ביותר בתחום ייצור החשמל שבו נעשית ההקצאה״ | במקביל הוחלט לאפשר את התמודדות קבוצת שפיר בשל "התועלות הצרכניות" הנובעות מהשתתפותה | אשכול היא תחנת הגז הגדולה בישראל בשימוש בגז טבעי

תחנת הכוח אשכול (צילום ארכיון: Amos Meron / ויקימדיה קומונס)
תחנת הכוח אשכול (צילום ארכיון: Amos Meron / ויקימדיה קומונס)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

הוועדה לצמצום הריכוזיות המליצה היום (שלישי) למנוע את התמודדותה של שיכון ובינוי במכרז על תחנת הכוח אשכול משיקולי ריכוזיות כלל-משקית. מנגד, המליצה הוועדה לאפשר את התמודדותה של קבוצת שפיר על האתר בשל "התועלות הצרכניות" הנובעות מהשתתפותה. 

הרפורמה בחברת החשמל מיועדת להוציא את החברה משליטה בתחום יצור החשמל, דרך מכירת תחנות כח במכרזים.

לפי ועדת הריכוזיות, "שיכון ובינוי היא גורם דומיננטי ביותר בתחום ייצור החשמל שבו נעשית ההקצאה, והיא הזוכה בשתיים מבין שלוש התחנות שנמכרו עד כה במסגרת הרפורמה, שהן חלק מאותה אסדרה של תחנת הכוח אשכול".  

שיכון ובינוי, בשליטת נתי סיידוף, כבר שותפה ברכישת תחנת הכח חגית, וברכישת תחנת הכח רמת חובב מחברת החשמל בשותפות עם חברת אדלטק. חברת הבת שיכון ובינוי אנרגיה, זכתה במכרז להקמת התחנה הסולארית הגדולה בישראל בדימונה, ולה אחזקות בפרויקט התרמו-סולארי באשלים, בתחנת הכוח בגז אתגל בנמל אשדוד, ובכמה שדות סולאריים. 

הפרס הגדול של תחנת אשכול 

תחנת אשכול היא הרביעית שמוצעת למכירה במסגרת הרפורמה במשק החשמל, השלישית בגודלה בישראל והתחנה הגדולה ביותר בשימוש בגז טבעי. היא ממוקמת מצפון לנמל אשדוד והיא עם יכולת מותקנת של כ־1,683 מגה וואט.

אשכול אינה רק התחנה הגדולה ביותר הנמכרת במסגרת הרפורמה, אלא יש לה גם עתודות קרקע גדולות לשטחי מסחר ולוגיסטיקה שהופכים אותה להקצאה בעלת פוטנציאל רב. 

רשות החשמל אמנם מתכוונת לסגור חלק מיחידות הייצור המיושנות בה, ללא הבטחה להקמה במקומן של יחידות ייצור חדשות, אך עצם מיקומה מעניקות עמדת זינוק טובה לזוכים בה בהתמודדות במכרזים חדשים להקמת תחנות כח בעתיד.  

זכיה של שיכון ובינוי עלולה לייקר את החשמל בישראל 

לפי ועדת הריכוזיות, "מדובר באחת ההקצאות הגדולות והחשובות שיוענקו במשק החשמל לגורם פרטי, הן מפאת היקפה ומרכזיותה במערך ייצור החשמל הארצי, והן מפאת הפוטנציאל הרב שטמון בה, ויכולת המדינה לנווט באמצעותה את מפת ייצור החשמל שנים קדימה בצורה מיטבית וליצור לראשונה תחרות של ממש במקטע ייצור החשמל״.

״בחינת הריכוזיות הכלל-משקית של קבוצת שיכון ובינוי מלמדת כי מדובר בקבוצה ריכוזית מאוד, שמחזיקה בזכויות משמעותיות ביותר בתשתיות חיוניות ובעיקר בתחומי התפלת המים וייצור החשמל, שנמנים בין תחומי התשתית החיוניים ביותר למשק. גם החזקותיה של הקבוצה בתחום תשתיות התחבורה והפעילויות הנוספות שבהן היא עוסקת, שהן ברובן בעלות עניין ציבורי, מעניקות לה כוח מיקוח והשפעה מול המאסדרים שמולם היא מתנהלת וכלפי קובעי המדיניות". 

לכן, קובעת הועדה כי "זכייתה עלולה לפגוע בתחרות בשוק ייצור החשמל. פגיעה שתתבטא בתעריפי החשמל שישלם הציבור". 

המודל התחרותי שקבעה רשות החשמל נוגע כיום לחלק קטן מתחנות הכח בישראל. חברת נגה לניהול המערכת החשמל יוצרת מכרזים בכל יום על רכישת הספק בפרקים חצי שעתיים. חברה המחזיקה בכמה תחנות כח, יכולה להגיש הצעות מחיר בהתאם ליעילות של התחנות הפחות יעילות שלה, מה שיוצר רצפת מחיר רווחית במיוחד בעבור התחנות האחרות שבאחזקתה.  

חברת שפיר היא בעלת ריכזויות כלל משקית, אך לא בחשמל 

לגבי חברת שפיר קבעה הועדה כי גם היא "גורם בעל ריכוזיות כלל-משקית גדולה מאוד בשל פעילויותיה הרבות בתחומי תשתית חיוניים". זכייתה האפשרית בתחנת אשכול אפילו תגדיל אותה, אך להשתתפותה במכרז צופה הועדה "תועלות צרכניות ממשיות". קביעה זו נשענת על הציפייה שמספר משתתפים גדול במכרז, יעלה את מחיר המכירה הסופי של תחנת אשכול ולכן גם  את הסכום שיוקדש ממחיר המכירה לטובת הוזלת תעריף החשמל.  

הלאומית לכלכלה, כי יש לאפשר לשפיר להתמודד במכרז על תחנת הכוח אשכול משיקולי ריכוזיות כלל-משקית. רם בלינקוב, מנכ"ל משרד האוצר, נמנע מלהביע עמדה ביחס להשתתפותה של שפיר במכרז. 

4 קבוצות נותרו בהתמודדות 

המשתתפות האחרות המתמודדות על השליטה בתחנת אשכול הן חברת OPC, חברת תעבורה בשותפות עם דליה אנרגיות (המחזיקה בתחנת הכח הגדולה דליה), חברת שפיר בשותפות עם קרן נוי וחברת אשטרום בשותפות עם מבטח שמיר ורפק, להן אחזקות בתחנת אלון תבור עם כוונות להקים במתחם יחידות ייצור חדשות.

לכל אחת מהמתמודדות יש כבר אחזקות קודמות במשק החשמל, מה שהופך את הזכייה בתחנת אשכול לכדאית יותר בעבורן. 

 OPCמחזיקה בתחנתOPC  רותם בנגב, תחנת "צומת", תחנת 1OPC  הקטנה בחדרה עם כוונות להקים שם את תחנה נוספת וגדולה בשם OPC2.

שפיר אמנם לא מחזיקה כיום נתח מתחנת כח, אך לשותפתה לקרן נוי יש אחזקות בנופר אנרגיה ודרכה במגוון פרויקים במשק החשמל וגם אחזקות בפרויקט האגירה כוכב הירדן, שדות סולאריים שונים והמתקן התרמו סולארי השנה של "נגב אנרגיה".  

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!