דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.9°תל אביב
  • 19.2°ירושלים
  • 20.9°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.8°באר שבע
  • 29.2°אילת
  • 21.9°טבריה
  • 20.7°צפת
  • 21.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

משרד הפנים מקדם: התנגדויות להליכי תכנון ובנייה יוגבלו ל-6 עמודים

המשרד פרסם תזכיר חוק שיגביל התנגדויות מטעם הציבור להליכי תכנון ובנייה ל-6 עמודים בלבד | בחברה להגנת הטבע מוחים: "מחטף של שרת הפנים, איילת שקד, נגד הציבור"

איילת שקד (צילום: בן דורי/פלאש90)
איילת שקד (צילום: בן דורי/פלאש90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

משרד הפנים העלה לאתר תזכירי החקיקה את תיקון תקנות התכנון והבניה, שיגביל את אורך ההתנגדות שרשאי הציבור להגיש להליכי תכנון. לפי ההצעה, במרבית התכניות אורך ההתנגדות תוגבל ל-6 עמודים ואילו בתכניות שבסמכות ועדה מחוזית ההתנגדות תוגבל ל-12 עמודים. אורך הנספחים להתנגדות לא יוגבל.  

החברה להגנת הטבע ואדריכלים רבים מתנגדים: "יש לקדם עבודה מקצועית, בצורה שלא תפגע בציבור"

לפי החברה להגנת הטבע, המגישה התנגדויות רבות להליכי תכנון ובנייה העשויים לפגוע בחי ובצומח, מדובר בפגיעה עמוקה בזכויות הציבור: "מדובר בפגיעה קשה בזכותו של הציבור להיות שותף להליכי התכנון, שיש להם השפעה משמעותית ומכרעת על רווחת ואיכות חייו", הם הוסיפו וכינו את המהלך "מחטף של שרת הפנים, איילת שקד, נגד הציבור".

בחברה להגנת הטבע מתריעים על ההשלכות השליליות שלדעתם אליהן יוביל שינוי התקנות: "רק בהליך זה, של התנגדויות, יש לציבור אפשרות להעיר את הערותיו, בנוגע לתכניות, הקובעות איך תיראה סביבת מגוריו. חובה לשמור על זכות זו ולא להגביל אותה, כפי שמבקשות התקנון החדשות", אומרים בחברה להגנת הטבע, ומציעים חלופות, "במקום לאפשר פגיעה באזרחים, יש לקדם עבודה מקצועית, שתבחן כיצד ניתן באמת לייעל את עבודת מערכת התכנון  בישראל, בצורה שלא תפגע בציבור".  

לפי התגובות לתזכיר החקיקה, מספר מגיבים דרשו לקבוע שהשינוי יוגבל אך ורק לתכניות העוסקות בבנייה למגורים בלבד ולא למשל, על תכניות תעשייה בעלות השלכה סביבתית משמעותית.

הפרופסורית לאדריכלות טליה מרגלית מאוניברסיטת תל אביב, יו"ר עמותת מעירים התנגדה באופן חריף להצעה וכתבה כי "השיקולים בקביעת מספר עמודים אינם ברורים או מנומקים בהצעה, כמו כלל ההחלטה להשית דווקא על נושא זה רגולציה, ולא על כל הבעיות הגדולות פי כמה של המערכת, הכוללות, למשל, דיונים ארוכים מאוד בין גורמי ממשל שמאריכים את זמן האישור, מחסור חמור בכוח אדם ותקציבים, פערים בין משאבי התכנון והאדם בין ערים, חוסר שקיפות, שפה טכנית שרוב האזרחים לא מבינים, או מבינים חלקית, הסכמים מורכבים שקושרים בין תכנון ומימון ואינם מוצגים לציבור, אי תשלום משכורות לנבחרי ציבור בועדות המקומיות, חוסר הפרדה בין הדרג היוזם ובעל הקרקע (רמ"י, עיריות) והדרג הרגולטיבי, ועוד".

עוד ציינה מרגלית כי "ממילא מירב התנגדויות האזרחים נדחות, ובמקרים רבים בהצדקות פרוצדורליות שאינן מתיחסות לגוף ההתנגדות. כך שמדובר במערך לא שקוף ולא שוויוני, המינימום שבמינימום של דמוקרטיה בתכנון".

הצעה נדונה בועדה הארצית לתכנון ובניה באפריל. 40 ארגוני סביבה קראו למועצה שלא להגביל את זכות ההתנגדות באופן כה חריף. עו"ד תומר מירז, המתמחה בתכנון, כינה אותה "נסיון סתימת פיות"

משרד הפנים: לאזן בין זכות הטיעון לאפקטיביות הדיון

משרד הפנים יזם את ההצעה, תחת הנימוק שהצעד יביא לייעול הליכי התכנון. "הצורך בקביעת תקנות אלו נובע מהמציאות שבה מוגשים באופן תדיר מסמכים בעלי עשרות עמודים, ללא קשר לעוצמת ולהיקף הטיעונים, דבר שיוצר קושי באיתור הסוגיות הנדרשות להחלטה ומטיל מעמסה שלא לצורך על ההליכים במוסדות התכנון השונים", נכתב בדברי ההסבר.  

טיוטת תקנות התכנון והבנייה החדשות (הדגשות: אתר דבר)
טיוטת תקנות התכנון והבנייה החדשות (הדגשות: אתר דבר)

במסמך ההשפעות הרגולציה לצד התקנות, נכתב כי "התקנות נועדו לאזן בין זכות הטיעון והגישה לערכאות לבין אפקטיביות דיונית ויעילות תכנונית. יישום התקנות יחייב כתיבה ממצה וממוקדת של הטיעונים לגופם, הדבר עשוי להוביל לייעול ההליכים במוסדות התכנון השונים הן מבחינת העוררים או המתנגדים, והן מבחינת המשיבים לפיכך, במהות התיקונים, הצדדים צריכים לשים דגש על איכות ואופן הצגת הטיעונים ולא על כמות המלל, דבר העשוי לסייע במימושן של תוכניות והיתרים". 

במשרד הפנים ציינו כי ההחלטה נובעת מהחלטת ממשלה 221 מאוגוסט 2021, שעסקה בהאצת ענף הבנייה והפחתת הרגולציה בו. המסמך עצמו איננו נתמך בנתונים מסייעים, המסבירים מדוע צפוי שכך יקרה, אלא תיאור העמדות השונות של בעלי העניין בלבד.  

במקום הגדלת כח האדם – המשרד מקדם רישוי עצמי

ככלל, ועדות התכנון בישראל מטפלות במספר הולך וגובר של תכניות, כמעט ללא שינוי בסך כח האדם העומד לרשותן כדי לטפל בהן. פתרון נוסף שמקדם המשרד הוא היתר לאדריכלים להוציא בעצמם היתרי בנייה, תוך הצהרה שההיתר עומד בכל דרישות הרגולטורים.  

שערוריה בחסות התאחדות האדריכלים.מדינת ישראל מתרשלת בצורה חמורה בתפקידה. לא מסוגלת לייצר מערך הוצאת היתרי בנייה קל פשוט…

Posted by ‎החזית החמישית – ארגון אדריכלים בישראל‎ on Wednesday, August 10, 2022

ארגון האדריכלים "החזית החמישית" מוחה על הכוונה להטיל עליהם אחריות נזיקית משמעותית, עם קנסות של עד 226 אלף ש״ח בגין עבירות מתוקף הליכי רישוי עצמי. 

ניתן להגיש הערות לתקנות החדשות, עד לתאריך 11.9. 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!