דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
20.4°תל אביב
  • 18.9°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 20.8°אשדוד
  • 18.5°באר שבע
  • 28.8°אילת
  • 22.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 20.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סביבה ותשתיות

הכסף הגדול: מאגר לוויתן מייצא גז במחירים גבוהים בכ-60% מאשר המחיר לשוק המקומי

הכנסות המדינה מתמלוגי הגז זינקו ב-50% בשנה, והגיעו ל-829 מיליון ש״ח ב-2022 | למרות הבטחות למיליארדים שיזרמו לציבור, המחיר לשוק המקומי נמוך משמעותית מאשר בייצוא

מאגר הגז לוויתן (צילום: פלאש 90)
מאגר הגז לוויתן (צילום: פלאש 90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

תמלוגי המדינה מגז, מחצבים ומאגרות עמדו על 829 מליון ש"ח בחציון הראשון של 2022, גידול של 48% לעומת 2021. בכך מגיעות הכנסות ישראל מגז לכמעט 10 מיליארד ש"ח מאז החלה במכירתו.  

לפי הדו"חות, מאות מיליארדי השקלים אותם הבטיחו ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו ושר האוצר יובל שטייניץ מרווחי הגז אכן קיימים, אבל לא מגיעים לישראל. הביקוש הגבוה לגז ועליית מחירי הנפט מפעילה את סעיפי ההצמדה בחוזי היצוא של הגז מלוויתן ומגדילה את רווחי החברות הישראליות באופן משמעותי – כ60-70% מעל מחירי השוק המקומי.

מנתונים שהציג אגף התמלוגים במשרד האנרגיה היום (רביעי) צויין כי הזינוק הגיע כתוצאה מהפקת שיא של גז מחצבים ממאגרי לוויתן ותמר בחציון הראשון של השנה, שהסתכמה ב-10.85 BCM, מתוכם כ-6.26 BCM למשק המקומי וכ-4.59 BCM לייצוא. זאת, לעומת הפקה של כ-8.9 BCM בחציון הראשון של 2021 – עלייה של כ-21.9%. מעבר לכך, העלייה בשער הדולר תרמה גם היא לגידול משמעותי בסך התמלוגים.  

הכנסות המדינה מתמלוגי גז ונפט (נתוני משרד האנרגיה)
הכנסות המדינה מתמלוגי גז ונפט (נתוני משרד האנרגיה)

סך ההכנסות מתמלוגים ממאגרי המחצבים שגבייתם מבוצעת על ידי משרד האנרגיה עלו על 9.8 מיליארד ש״ח משנת 2004 עד סוף יוני 2022, כאשר עיקר ההכנסות מתמלוגים התקבלו החל משנת 2013, עם תחילת הזרמת הגז ממאגר תמר. הצפי של אגף התמלוגים הינו להמשך עלייה משמעותית בהכנסות מתמלוגים.  

בנוסף לתמלוגים מגז טבעי ונפט, נרשמו הכנסות מתמלוגי מחצבים בסך של כ-4.7 מיליון ש"ח והכנסות של כ-4.5 מיליון ש״ח מאגרות ופעולות שונות. גם באגף תמלוגים חשבונאות וכלכלה במשרד האוצר עדכנו את התחזית לשנת 2022, והעריכו שהתמלוגים יסתכמו בכ-1.55 מיליארד ש"ח.  

המחירים בישראל נמוכים מאירופה פי 22 ומהווים תמריץ להשקעה בתשתיות יצוא 

דוח מנהל אוצרות הטבע של משרד האנרגיה מאפשר להעריך בקירוב את מחירי המכירה הממוצעים של גז למשק המקומי לעומת מחירי הייצוא. בעוד המחיר המקומי של ממאגר לוויתן הוא בקירוב 4.9 דולר ליחידת חום, המצרים משלמים בקירוב 8 דולר, ואילו הירדנים משלמים 8.5 דולר – סכומים גבוהים ב-60-70% יותר מאשר גז למשק המקומי. דו"חות ניו-מד אנרג'י (לשעבר דלק קידוחים) מציינים כי מחיר המכירה הממוצע ברבעון השני הוא 6.38 דולר על כלל הגז שנמכר.  

בהשוואה לאירופה, שסובלת משיא במשבר אנרגיה ממושך, מדובר במחירי רצפה. מחיר הגז כיום במסוף TTF בהולנד טיפס עד 83 דולר ליחידת חום – בערך פי 10 ממחירי היצוא של ישראל, פי 22 ממחירי המשק המקומי, ופי 3 ממחירי הגז באותו מסוף באמצע יוני.  

הפער העצום בין המחירים משחק לטובתם של יצואניות הגז שפועלות בשוק האירופי – ארצות הברית, קטאר, אלג'יר, נורבגיה, רוסיה ואפילו מצרים, המייצאת לאירופה גז, כולל הגז שנרכש מישראל כדאי במיוחד בהרבה וגז ממאגרים מקומיים במדינה.  

לכן, חברות הגז הישראליות שואפות להגביר את יצוא הגז לאירופה, ובדרכים ישירות יותר, על מנת להשיג גישה ישירה למחירים הגבוהים ששוררים באירופה. בהיעדר תשתיות יצוא עצמיות, הגברת יצאו הגז למצרים הוא האופן היחידי בו ניתן כעת להגדיל את היצוא. גידול משמעותי בכמות תחייב השקעות חדשות לכל אורך שרשרת ההפקה – קידוחים נוספים, שדרוג אסדות הטיפול בגז, הנחת צנרת נוספת בים או הקמת מתקן הנזלת גז צף (FLNG) – השקעות שיארכו מספר שנים.

עד כה לא הובטח מימון אירופי שיבטיח כדאיות כלכלית להשקעות אלו בדמות חוזי רכישה ארוכי טווח ולכן לא הוכרזו החלטות בנושא. מאחורי הקלעים, חברת ניו מד אנרג'י ושברון עומלות על תכנית פיתוח שלב ב' למאגר לוויתן. תכנית זו איננה נטולת סיכון – הביקוש הגבוה לגז כיום מייקר את עלות הפיתוח והציוד הנדרש, ואין הבטחה לכך שמחירי גז כה גבוהים ימשיכו לשרור בטווח של 2024 עד סוף העשור, על בסיסם אפשר להעניק ודאות כלכלית לפרויקט. במקביל, יצוא מואץ של גז משיראל עלול לגרום למחסור בישראל בטווח כבר בעוד 15 שנה לפי הערכות מחמירות, או בעוד 25 שנה לפי הערכות מקלות יותר.  

ייצוא הגז העלה את ההכנסות והרווחיות של חברות הגז 

מרביתן של ההכנסות מתמלוגים, נבעו מהפקת גז מחצבים ממאגרי לוויתן ותמר. סך התמלוגים שנגבו ממאגר לוויתן השנה הסתכם בכ-453 מיליון ש״ח מהפקה של כ-5.62 BCM, סכום המשקף עלייה משמעותית של כ-27.5% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. היקף הייצוא היווה כ-68% מההפקה של מאגר לוויתן, ואילו היקף התמלוגים שמקורם בייצוא היווה כ-77.4% מסך התמלוגים, עקב מחירי ייצוא גבוהים יותר. 

תחזית התפלגות רווחי דלק קידוחים ממאגר לוויתן (עיצוב: אידאה)
תחזית התפלגות רווחי דלק קידוחים ממאגר לוויתן (עיצוב: אידאה)

סך התמלוגים שנגבו ממאגר תמר הסתכם בכ-366 מיליון ש״ח מהפקה של כ-5.23 BCM, סכום המשקף עלייה של כ-85% לעומת ההכנסות מהתמלוגים מהמאגר בתקופה המקבילה אשתקד. העלייה בהכנסות נבעה בעיקר מעלייה משמעותית של כ-53.8% בכמויות ההפקה וכן עלייה במחיר הממוצע של הגז שנמכר ממאגר תמר בחציון הראשון לשנת 2022 לעומת החציון המקביל אשתקד, עקב עלייה במחיר הייצוא ועליה בשער החליפין של הדולר.  

חברות הגז נהנות גם משיפור במחירי הגז בשוק המקומי, שנגזר בעקיפין מהתייקרות הפחם והחשמל. שיפור ברווחיות ובכמויות המכירה של חברות הגז, מגדיל את התמלוגים, מפני שגביית התמלוגים היא כנתח ישיר מהכנסות החברות, ולא כמו מס הכנסה ומס רווחי יתר, הנגבים מהרווחים בלבד. 

המיליארדים שהבטיחו שטייניץ ונתניהו לציבור מגיעים לרווחי החברות

שרת האנרגיה, קארין אלהרר, בירכה על ההישג: "השנה נשבר שיא בהפקת גז ממאגרי לוויתן ותמר, שישבר פעם נוספת עם תחילת הפקת הגז מאסדת כריש הצפויה בקרוב. הגז הטבעי שמופק מיועד בראש ובראשונה למשק המקומי, אך גם לייצוא וחלקו אף ימכר בהמשך לאיחוד האירופי המתמודד עם משבר אנרגיה חסר תקדים. זאת, כחלק מהסכם טרילטרלי שנחתם בחודש יוני האחרון, בין ישראל מצרים והאיחוד האירופי לייצוא גז ישראלי לאיחוד האירופי". 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!