דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
23.2°תל אביב
  • 20.0°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.8°אשדוד
  • 26.3°באר שבע
  • 32.7°אילת
  • 27.6°טבריה
  • 19.4°צפת
  • 24.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

משלמים יותר: הנסיעה באוטובוסים התייקרה ב-5.9% בעקבות רפורמת המחירים

הנתונים התפרסמו כחלק ממדד המחירים לצרכן לחודש אוגוסט, ומשקפים את השינוי בתעריפים | הרפורמה הקפיצה את עלות הנסיעה הבודדת ביישובים רבים בפריפריה, לצד תוספת הנחות חדשות לקשישים, ילדים וקבוצות זכאים נוספות

נוסעים יורדים מאוטובוס אגד ליד התחנה המרכזית בירושלים (צילום אילוסטרציה: אוליבר פיטוסי/פלאש90)
נוסעים יורדים מאוטובוס אגד ליד התחנה המרכזית בירושלים (צילום אילוסטרציה: אוליבר פיטוסי/פלאש90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

לפי מדד המחירים לצרכן שפרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עולה שמחירי הנסיעה באוטובוס התייקרו בעקבות רפורמת "דרך שווה" בשיעור של 5.9% בחודש האחרון.

"השינוי במדדי התחבורה הציבורית בחודש זה, משקפים את השינויים במבנה התעריפים בעקבות רפורמת "דרך שווה", שנכנסה לתוקפה ב-1 באוגוסט", נכתב בפרסום. "זאת בהשוואה לתעריפי הנסיעות בתחבורה הציבורית בחודש הקודם. השינוי במדד מבטא את שינויי התעריפים לכל סוגי הנוסעים, הכרטיסים והמנויים, לפי אזורי ומרחקי נסיעה".

הרפורמה זכתה לביקורת ציבורית רבה מצד ראשי רשויות בפריפריה, שבהן מחירי הנסיעה התייקרו משמעותית וכן מצד יו"ר ועדת הכלכלה מיכאל ביטון (המחנה הממלכתי), שאף סירב לשתף פעולה עם הקואליציה בעקבות אי הענות שרת התחבורה מרב מיכאלי (העבודה) לדרישותיו לערוך בה שינויים לטובת השכבות החלשות, בטרם נפלה הממשלה.

היות והרפורמה כוללת גם הנחות חדשות ונסיעות בחינם מגיל 75 ומעלה, למשרד התחבורה היה קל לטעון שהרפורמה לא מייקרת את המחירים, מבלי לחשוף נתוני גבייה בפועל מנוסעים.

כיום, חודש וחצי לאחר צאת הרפורמה לדרך, מתגלים בה מספר בעיות ולא רק בפריפריה. נסיעה מרעננה לתל-אביב, למשל, התייקרה באופן משמעותי. הנסיעה התייקרה מ-9.3 שקלים ל-12 שקלים, לצד ביטול הנחת הערך הצבור של 20%.

אם 100 שקלים הספיקו ל-13 נסיעות בחודש האחרון, כיום הם מספיקים ל-8 ושליש,  התייקרות של 54%. נסיעות אחרות בחלק מיישובי הפריפריה התייקרו במאות אחוזים. במקביל, נסיעות אחרות, הוזלו משמעותית.

בבדיקה שערך אתר וואלה!, לפי נתוני אפליקציית תיקוף הנסיעות  "מוביט-פנגו", נוסעים כבדים חסכו 6%, ואילו נוסעים מזדמנים שילמו 0.5% עד 4% יותר. נתוני חודש ספטמבר אמורים להיות שונים מעט, לאור החזרה ללימודים והנסיעות לבתי הספר.

רק למשרד התחבורה יש את בסיס הנתונים המלא לגבי היקף התשלומים בתחבורה הציבורית, שאותם ניתן לייחס להיקפי הנסיעות המבוצעות ומהם להסיק האם בפועל שירותי התחבורה הציבורית התייקרו או הוזלו לכלל האוכלוסייה.

ככלל, מגמת רפורמת "דרך שווה" היא לייקר את הנסיעות המזדמנות ולהוזיל את הנסיעות למשתמשי חפשי חדשי, ובתנאי שאינם נוסעים ברכבת ישראל. נסיעות הכוללות שילוב בין רכבת ואוטובוס, התייקרו בעקבות הרפורמה.

ממשרד התחבורה טרם התקבלה תגובה.  

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!