דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
29.5°תל אביב
  • 30.4°ירושלים
  • 29.5°תל אביב
  • 28.7°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 35.5°באר שבע
  • 39.2°אילת
  • 34.4°טבריה
  • 29.4°צפת
  • 32.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

שרת התחבורה לא תעצור את ההתייקרות בתחבורה הציבורית

מרב מיכאלי שלחה מכתב ליו״ר ועדת הכלכלה, מיכאל ביטון, והדגישה שלא תוותר על אף סעיף ברפורמת "דרך שווה" והיא תצא לפועל כמתוכנן | הבקשה לתת החזרים לעובדים לפי תעריפי הרכבת, גם היא לא התקבלה

שרת התחבורה, מרב מיכאלי (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90)
שרת התחבורה, מרב מיכאלי (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

שרת התחבורה מירב מיכאלי (העבודה) מתכוונת להוציא לפועל כלשונה את רפורמת "דרך שווה", כולל ייקור הנסיעות בתחבורה הציבורית לעשרות יישובים. השרה שלחה אתמול (שני) בלילה, מכתב תגובה ליו"ר ועדת הכלכלה מיכאל ביטון (כחול לבן), שתבע ממנה לבצע תיקונים ברפורמה שימתנו את ייקור התעריפים.  

סוגיית ייקור השימוש ברכבת לעומת אוטובוסים תישאר על כנה, למרות החשש שהביע ביטון לפיו מעסיקים ישלמו לעובדיהם החזר נסיעות רק לפי תעריף האוטובוס המוזל, ולא לפי תעריף הרכבת. לפי השרה "זו סוגיה הנקבעת בין עובדים למעסיקיהם" וכן מדיניות מקובלת בעולם לגבות יותר כסף על נסיעה ברכבת.

גורמים המקורבים לח"כ ביטון אמרו כי מדובר ב"אפס גמישות לקואליציה ואפס רגישות לשכבות המוחלשות". בכוונת ביטון לקיים מחר ׁ(רביעי) בבוקר דיון נוסף בועדת הכלכלה על השלכות תגובת השרה, שלא נענתה לאף אחת מדרישותיו למתן את יקור התעריפים.  

השרה מציינת כי "הסדרי חופשי חודשי המשולב רכבת החדשים מייצרים כדאיות גבוהה ליוממות ולשימוש תדיר ברכבת". קביעה זו נכונה, אך מתעלמת מהשלכות הייקור על נוסעים מזדמנים או על עובדים במתכונת היברידית, שהלכה ותפסה תאוצה בתקופת הקורונה, תוך צמצום הנסועה שלהם ואבדן הרלוונטיות מבחינתם להסדר חופשי חודשי. עוד הבהירה השרה כי תעריף "חופשי יומי" לא יבוטל.  

צמצום מספר התעריפים יביא להתייקרות בעיקר בפריפריה

מיכאלי מציינת במכתבה כי הרפורמה יוצרת "מערך תעריפי נסיעה שוויוני, הוגן ומיטבי לכלל הציבור במדינת ישראל". היא הדגישה כי המחוקק הסמיך אותה ואת שר האוצר לקבוע את התעריפים בצו, כך ש"אין כל חובה חוקית לפרסם שינוי זה להערות הציבור והפרסום נעשה לפנים משורת הדין".  

הרפורמה עצמה כוללת גם הוזלות, אך צמצום מספר התעריפים מייקר את התחבורה הציבורית, בעשרות ואף במאות אחוזים בנסיעות מסויימות, בעיקר בעבור חלק מיישובי הפריפריה. אלו נהנו מהסדרים מיטיבים ששרת התחבורה סבורה שיש לחדול מהם ובעבור נוסעים מזדמנים, שלא משתלם להם לרכוש כרטיס חופשי חודשי.  

הגיל הקובע לתחבורה ציבורית בחינם יישאר 75 "בהיעדר תוספת תקציב". השרה לא הסבירה מדוע דרוש תקציב למהלך שמהותו הוא ויתור על הכנסות ולא הוצאה תקציבית, כשהפעלת התחבורה הציבורית מתוקצבת בנפרד מסוגיית הגביה מהנוסעים.  

בישראל משלבים בין ייקור והוזלה. בגרמניה מנסים להוזיל לכולם בחדות 

רפורמת "דרך שווה" תיכנס לתוקף בחודש אוגוסט, אך בגרמניה יחל ניסוי של 3 חודשים כבר בראשון ביוני של הוזלת תעריפים דרמטית. בחודשי הקיץ ניתן יהיה לרכוש כרטיס חפשי חדשי ארצי בגרמניה ב-9 יורו בלבד, למעט שירותי רכבות מהירות לנסיעות ארוכות.

מטרת הניסוי היא לעודד בעלי רכבים לעבור לשימוש בתחבורה הציבורית במקום השימוש ברכב, כדי להפחית את צריכת הדלק. על הדרך, שינוי זה מאפשר לכל שכבות האוכלוסיה להנות מתחבורה ציבורית במחיר נמוך בהרבה מהשגרה.  

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!