דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

יו"ר ועדת הכלכלה: להקפיא את הרפורמה בתחבורה הציבורית

ח"כ מיכאל ביטון (כחול לבן) אמר שהרפורמה "נעשתה בחטף ובגניבת דעת" | לדברי עו"ד מיקי רויטמן, שחקרה את הנושא, אי אפשר היה לקבל נתונים על השימוש של נוסעים, וכבר 30 שנה לא נעשה סקר שימוש בתחבורה הציבורית

יו"ר ועדת הכלכלה מיכאל ביטון. "לא נאפשר את הרפורמה הזו כפי שהיא" (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)
יו"ר ועדת הכלכלה מיכאל ביטון. "לא נאפשר את הרפורמה הזו כפי שהיא" (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

יו"ר ועדת הכלכלה מיכאל ביטון (כחול לבן) קרא היום (שני) להקפיא את הרפורמה בתעריפי התחבורה הציבורית, עד לביצוע שורה של תיקונים תוך שבועיים. "הרפורמה נעשתה בחטף ובגניבת דעת", אמר ביטון בישיבת הוועדה. "נציגי משרד התחבורה מילאו בדיון הקודם את פיהם מים, אלא שדקות אחרי תום הדיון שקבענו בפגרה הושקה רפורמת 'דרך שווה' בהסתרה מהכנסת. לא נאפשר את הרפורמה הזו כפי שהיא". 

שר האוצר אביגדור ליברמן חתם כצו על הרפורמה שהוכרזה לאחרונה. ביטון כעס על האופן שבו הוכרזה הרפורמה, לאחר שמשרד התחבורה הסתיר את כוונותיו מוועדת הכלכלה.  

הרפורמה מוזילה את התעריפים בעיקר לנוסעים בתדירות גבוהה בחלק מהקווים, אבל מייקרת אותה במספר לא קטן של יישובים, בעיקר מאשכולות כלכליים חלשים, ובייחוד עבור נוסעים מזדמנים. מכיוון שהרפורמה מורכבת מאיחוד תעריפים רבים למספר מצומצם, ומשפיעה באופן שונה על יוקר הנסיעות של אזרחים בעלי הרגלי נסיעה שונים, קשה לקבוע באופן חד משמעי את השפעתה החברתית, אם כי חלק משמעותי של נוסעים עניים צפויים לשלם יותר

נציג האוצר בדיון אמר שתקציבי התחבורה הציבורית הוגדלו ב-2.5 מיליארד שקלים לחמש השנים הקרובות. עלות הפעלת התחבורה הציבורית נקבעת בהסכמים ארוכי טווח בין חברות האוטובוסים למדינה, כשהנוסעים משלמים את דמי הנסיעה.

הגבייה מהציבור עוברת לאוצר, אבל היא מכסה רק חלק מעלות ההפעלה. תוספת התקציב "נבלעת" על ידי תוספות שירות – יותר קווים ויותר תדירויות, וכן לטובת הגדלת הוצאות על דלק ועל שכר הנהגים בתחבורה הציבורית, מה שהיה אמור לייקר את כלל התעריפים ב-6.4% בתחילת השנה, ייקור שלא בוצע.

מנהלת אגף בכירה כלכלה לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה, נועה ליטמנוביץ', הסבירה בדיון שהרפורמה אושרה בממשלה עוד בקיץ, במסגרת חוק ההסדרים. היא הוסיפה שהייתה גם עליית מדד שצריך היה להביא בחשבון ונמנעה עליית מחירים. לדבריה, נוסעים רבים קיבלו הטבות משמעותיות, כמו סטודנטים ובני נוער, והרפורמה נועדה לעודד את הנוסעים הקבועים בתחבורה הציבורית. 

נציגת מרכז המחקר והמידע של הכנסת, רינת בניטה, אמרה שהנתונים לא מפורסמים באתרים הממשלתיים, ולכן קשה לבחון מי נהנה ומי נפגע מהרפורמה. 

עו"ד מיקי רויטמן, שביצעה מחקר בנושא, אמרה שאי אפשר היה לקבל נתונים על השימוש של נוסעים, ומזה 30 שנה לא נעשה סקר שימוש בתחבורה הציבורית. לדבריה, לא ברור כיצד הוחלט לתת הטבה לבני 75 ומעלה, ולא נעשתה בדיקה כמה מהם מעוניינים להשתמש בתחבורה ציבורית.

נוסף על כך, ניתנו הטבות לנכים אף שכמחצית מהתחנות הבין עירוניות וכל התחנות העירוניות לא מונגשות. רויטמן הוסיפה שמבדיקה של 24 תעריפי חופשי יומי עירוניים, עולה שהמחיר של שני שלישים מהם עלה ב-10%-20%.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!