דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
24.0°תל אביב
  • 21.9°ירושלים
  • 24.0°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 24.8°אשדוד
  • 27.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 27.0°טבריה
  • 21.4°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

בזכות היצוא: מועצת הגז הטבעי החליטה להוזיל את תעריפי הולכת הגז ב-15% ב-2023

הצעד יחסוך כ-55 מיליון ש"ח בשנה לתעשיה ולחברת החשמל | הוזלת ההולכה מצטרפת לירידה קודמת של 5% בתחילת שנת 2021 וביחד הן כ-23% לעומת התעריף בשנת 2020 | חברות הגז השולטות במאגרים הישראלים הן הנהניות העיקריות מהפקת הגז

אסדת הגז הצפה של מאגר כריש (צילום: משרד האנרגיה)
אסדת הגז הצפה של מאגר כריש (צילום: משרד האנרגיה)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

בהתאם להמלצת רשות הגז הטבעי שבמשרד האנרגיה, המועצה לענייני משק הגז הטבעי פרסמה השבוע החלטה שתביא להורדת תעריפי הולכת הגז של החברה הממשלתית נתג"ז ב-17.6%. לצד זאת, רשות הגז יצאה בשימוע להשתת תעריפים מערכתיים הדרושים לפיתוח משק הגז, כך שבשקלול משולב, תעריף ההולכה לתעשיה וליצרני החשמל יירד רק ב15%, שפירושם חיסכון של כ-55 מליון ש"ח בשנה.

בשנה הראשונה התעריף המערכתי ישמש לצרכים שונים, בין היתר, לבחינה אסטרטגית של השלכות משק המימן המתפתח על משק הגז הטבעי. בעתיד, התעריף המערכתי יאפשר להגביר את האמינות, היתירות והגיבוי במערכת, ולהטמיע במשק זה טכנולוגיות חדשות.

יצוא הגז יצר את השינוי

הוזלת ההולכה מצטרפת לירידה קודמת של 5% בתחילת שנת 2021 וביחד הן כ-23% לעומת התעריף בשנת 2020. תעריף ההולכה מחושב לפי סך ההוצאה המוכרת לנתג"ז חלקי כמות הגז שהיא הוליכה.

הירידה התאפשרה בזכות גידול מהיר בביקושים מ-11.3 BCM בשנת 2019, ל-16.1 BCM בשנת 2020, ול-19.5 BCM בשנת 2021, בעיקר בשל הגידול המשמעותי בייצוא גז טבעי ישראלי למצרים ולירדן.

הייצוא המוגבר של גז מישראל גורם לניצול מוגבר של כושר ההולכה, על בסיס אותן הוצאות קבועות, ולכן פחות הוצאות לכל כמות קבועה של גז.

הכסף הגדול נשאר אצל חברות הגז

תעריפי ההולכה הן חלק די קטן משוק הגז, כאשר נתח ההכנסות הגדול מגיע לחברות הגז ואחריהן למדינת ישראל בצורת תמלוגים, מס חברות והיטל רווחי יתר.

חברות הגז השולטות במאגרים הישראלים – בעיקר שברון האמריקאית ויצחק תשובה (דרך קבוצת דלק, ששולטת בניו-מד אנרג'י) – הן הנהניות העיקריות מהפקת הגז. לחברות הגז יש הסכמים נפרדים עם נתג"ז לגבי השימוש בצנרת שלה לצורך יצוא שלא מושפעים מההפחתה הנוכחית.  

התמורה ליצוא הגז מלוויתן גבוהה בכ-60% לפחות ממחירי הגז המקומיים, מה שתמרץ את חברות הגז לבחון כיצד להגביר את היצוא. זה יכול להיעשות גם דרך השקעות של נתג"ז בצנרת יבשתית בישראל, או בהנחת צנרת חדשה מטעמן למתקני הנזלת הגז במצרים.

עד עכשיו, עדיין אין הסכמי מימון לפרויקט האיסטמד להולכת גז בצינור מאסדות הגז בישראל לאירופה, אך מחירי הגז הגבוהים כיום משפרים את סיכויי המימוש שלו, שהיו נמוכים מאוד לפני כן.

חברת נתג"ז: "מברכים על ההפחתה שהתאפשרה בזכות עבודה יעילה"

מנתיבי הגז הטבעי לישראל נמסר: ״נתג״ז מברכת על ההפחתה, שהתאפשרה בזכות עבודה יעילה, עמידה ביעדי משק האנרגיה בזמן ובתקציב. נתג״ז תמשיך לשרת את לקוחותיה ביעילות, במסירות ובהשקעות שיאפשרו להמשיך לספק את השירות במחירים שהם מהנמוכים בעולם. נתג״ז השקיעה עד היום מיליארדי שקלים בפיתוח הולכת משק הגז והיעילות שלה מאפשרת לה לחלוק את רווחיה עם צרכני הגז״.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!