דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יצחק רבין

21 שנים לרצח רבין / אלו אירועי יום הזיכרון לרצח ראש הממשלה ושר הבטחון יצחק רבין

בנוסף לאירועי הזכרון הממלכתיים, תתקיים בשלושה מוקדים שונים בארץ "האסיפה הישראלית", בה ישתתפו בני נוער, צעירים ומבוגרים מכל גווני החברה הישראלית, ובסופה יבחרו חמישה ערכים מכוננים. כמו כן, בסוף הטקס תוקרן ברכת נשיא המדינה לבאי האסיפה

ילדים מבקרים במקום הרצחו של יצחק רבין (צילום: פלאש 90)
ילדים מבקרים במקום הרצחו של יצחק רבין (צילום: פלאש 90)
מיכל רוזן

יום הזיכרון הממלכתי ה-21 לזכרו של ראש הממשלה ושר הביטחון יצחק רבין, אשר נרצח על ידי יגאל עמיר בכיכר מלכי ישראל בעצרת "כן לשלום, לא לאלימות" בשבת ה-4 בנובמבר 1995 יצויין היום (יום ראשון).

טקס האזכרה הממלכתי ללאה ויצחק רבין ז"ל יתקיים בשעה 15:00 בהר הרצל, ירושלים, במעמד משפחת רבין, נשיא המדינה ראובן ריבלין, ראש הממשלה בנימין נתניהו, יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, נשיאת ביהמ"ש העליון השופטת מרים נאור, שרים, חברי כנסת ואישי ציבור נוספים.

לאחר הטקס תתקיים בשעה 17:00 ישיבה מיוחדת של הכנסת לזכרו של יצחק רבין ז"ל, במעמד נשיא המדינה ראובן ריבלין. יישאו דברים: יו"ר הכנסת יולי יואל אדלשטיין, ראש הממשלה ח"כ בנימין נתניהו, ראש האופוזיציה ח"כ יצחק הרצוג, שר החינוך ח"כ נפתלי בנט, ח"כ איילת נחמיאס ורבין, ח"כ רועי פולקמן וח"כ זהבה גלאון.

אירוע נוסף שיתקיים היום לראשונה הוא "האסיפה הישראלית" יוזמה של קואלציית "זוכרים את הרצח – נאבקים על הדמוקרטיה". באסיפה צפויים לקחת חלק בני נוער, צעירים ומבוגרים, יהודים וערבים, חילוניים, מסורתיים ודתיים מכל גווני החברה הישראלית. האירוע יחל בשעה 18:00 ויתקיים בשלושה מוקדים ברחבי הארץ: תל אביב (כיכר רבין), ירושלים (גן הוורדים), חיפה (גן האם). האסיפה בסימן 120 שנה לקונגרס הציוני הראשון תהווה תהליך דמוקרטי רחב ונרחב בו יתקיימו 1,000 מעגלי שיח שיודרכו על ידי 1,000 מנחים שהוכשרו מראש. בכל מעגל יקחו חלק 15-20 שיחולקו על פי גיל ויבחרו את חמשת הערכים המכוננים של האסיפה הישראלית מתוך 24 ערכים שגובשו מראש. לאחר ההצבעה, בשעה 20:00, יתקיים במקביל בכל האספות בארץ אירוע הנעילה ליום הזיכרון ובו תוקרן ברכת נשיא המדינה, מר ראובן (רובי) ריבלין, שצולמה במיוחד לכבוד אסיפה הראשונה. בנוסף, תוצג האמנה של הקואליציה מעל בימת האסיפה.

בקואליציית "זוכרים את הרצח, נאבקים על הדמוקרטיה" מסבירים כי "האסיפה הישראלית היא מפגש דמוקרטי אזרחי רחב היקף, אשר יתקיים בכיכר רבין לצד אסיפות מקומיות ברחבי הארץ. באסיפות יידונו אופייה של הדמוקרטיה הישראלית על ידי העם, וצפויים להשתתף בהן עשרות אלפי אזרחים. באסיפה הישראלית יעלו לדיון נושאים שמהווים את הבסיס לקיום היהודי-דמוקרטי המשותף שלנו בישראל. כמו כן באסיפה יעסקו גם בשוני ובמחלוקות בין הציבורים ויחתרו לאורך זמן להגיע להסכמות חדשות שיהיו פרי של דיאלוג בין ציבורים שונים."

על הבחירה לציין כך את יום הזיכרון הממלכתי אומרים המארגנים "את הקואליציה שלנו מרכיבים שורה של ארגונים ותנועות חינוכיות שבמשך שנים לקחו אחריות על זיכרון הרצח ונדרשנו להגיד כיצד יראה הזיכרון גם בעשרות השנים הבאות. לא יכולנו לחשוב על צורך חשוב יותר מאשר הפיכת יום הזיכרון ליום של עוצמה דמוקרטית וחיזוק החברה האזרחית כך שתוכל לשאת מחלוקות ולהיאבק על הדמוקרטיה. אנו משקיעים השנה לא פחות משאבים וכוחות מהעצרות שארגנו והפקנו בשנים האחרונות לבנות יחד מרכז משותף, חורג מהמחנות המקובלים, מגוון ובעל עוצמה וליצור תהליך דמוקרטי ענק שזו ראשיתו. אנו קוראים לציבור, בשנת הפיילוט, להגיע, להיפגש, להתווכח ולהשפיע ולקחת חלק בבריאתה של האסיפה הישראלית ובעיצוב דרכה. אנו יודעים כי תהליך שכזה הוא תהליך שהחברה הישראלית זקוקה לו."

הציבור מוזמן להירשם לאסיפה הישראלית מראש באתר האינטרנט ולבחור את הערכים המרכזיים והסוגיות שיידונו במהלך האסיפה על מנת להיאבק על הדמוקרטיה. ניתן גם לחתום על הקול הקורא, מסמך המהווה את התשתית הרעיונית לאסיפה ועליו חתומים כלל התנועות, הארגונים ואישי ציבור.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!