דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
24.0°תל אביב
  • 21.9°ירושלים
  • 24.0°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 24.8°אשדוד
  • 27.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 27.0°טבריה
  • 21.4°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

פרשנות / טוויטר שוקעת בכאוס, אבל לא אמרה את המילה האחרונה

רבים ממהרים להספיד את טוויטר, אבל גם אם תמשיך להידרדר, ואפילו אם תגיע לפשיטת רגל, הרשת החברתית לא צפויה להיסגר בקרוב | בינתיים, הרשתות הפדרטיביות מציעות חלופה למודל הריכוזי והמסחרי של טוויטר

משרדי טוויטר בסן פרנסיסקו (צילום: AP Photo/Jeff Chiu)
משרדי טוויטר בסן פרנסיסקו. התחזית: בריחת מפרסמים, גידול בהתחזויות ובפריצות ושינויים פתאומיים בכללים (צילום: AP Photo/Jeff Chiu)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

הפיטורים ההמוניים בטוויטר יקשו על תחזוקת הרשת. בריחת מפרסמים, גידול בהתחזויות ובפריצות ושינויים פתאומיים בכללים הם חלק מהאפשרויות שצפויות להתממש תחת ניהולו של אילון מאסק. טוויטר הייתה ונשארה חברה עסקית, אף שהיא מעניקה חוויה של מרחב ציבורי. אמנם רבים צופים את גסיסתה, אבל לא מומלץ לסגור את החשבון בשלב זה.

טוויטר חווה סדרה ארוכה של צרות וחדשות רעות. רכישת החברה על ידי מאסק במחיר של 44 מיליארד דולר הייתה חדשות טובות לבעלי המניות הקודמים, אבל חדשות רעות להרבה עובדים ומשתמשים ברשת. מאסק הפך את טוויטר מחברה ציבורית מדווחת לחברה פרטית, ונקט מהלך של פיטורים המוניים. לא ניתן לדעת כמה עובדים בדיוק פוטרו, אבל לפי עדויות של עובדים לשעבר, מדובר במחלקות שלמות שרוקנו מעובדיהן.

טוויטר מעולם לא הייתה חברה רווחית במיוחד. בניגוד לפייסבוק, שהצליחה להתעשר מכך שהפכה לסוכנות הפרסום הגדולה בעולם לצד גוגל, טוויטר ידעה שנים של רווחים מתונים ושנים של הפסדים. מאסק הצהיר שיהפוך אותה לרווחית, ורואה בפיטורים ההמוניים חלק מחיסכון מתבקש בהוצאות, אלא שמבנה עסקת הרכישה העמיס על טוויטר חובות כבדים של 13 מיליארד דולר. תשלומי הריבית בשנה הקרובה מוערכים ב-1.2 מיליארד דולר – יותר ממה שסביר שטוויטר תוכל לייצר כתזרים חופשי.

נוסף על כך, מאז כניסתו של מאסק לתפקיד המנכ"ל, יש מגמת בריחה של מפרסמים מהרשת, מה שגורם, לפי הצהרתו של מאסק, להפסדים של 4 מיליון דולר ביום. ב-2021 הוציאה הרשת 5.6 מיליארד דולר על תפעול, ומאסק מקווה לחתוך מזה מיליארד דולר, בין השאר בזכות הפיטורים והאולטימטום לעובדים שנשארים. שוק ההון ספקני במיוחד לגבי הסיכויים הכלכליים של טוויטר, והצעות לרכישת החובות של טוויטר מידי בנקים בגין הרכישה קיבלו הצעות נמוכות במיוחד של פחות מ-70 סנט לדולר, לפי דיווח בבלומברג.

מאסק האשים פעילי זכויות דיגיטליות וגלישה בטוחה כמו גם את משרדי פרסום בבריחת מפרסמים, אבל יש מפרסמים שבורחים דווקא מחשש שמאסק ירחיב את כללי הפלטפורמה, כך שיקל על גילויי שנאה בשם חופש הביטוי. מצב זה עלול לגרום נזק למותגים שונים, שמקדימים תרופה למכה.

גם פשיטת רגל פוטנציאלית לא מחייבת את סגירת הרשת טוויטר, בייחוד כשמדובר בעסק שיכול להיות בעל רווחיות תפעולית. במקרה של פשיטת רגל, הבנקים ישאו בחלק משמעותי מההפסד, ומאסק יזכה לארגון מחדש של החובות, או שימכור את שליטתו בהנחה משמעותית מ-44 מיליארד הדולר ששילם, סכום שנחשב למופקע בעשרות אחוזים מהשווי הכלכלי של הרשת.

מה שמדאיג מפרסמים, עובדים לשעבר ומשתמשים, הוא שעם המחלקות שחוסלו לחלוטין או כמעט לחלוטין נמנות גם אלו שהיו אחראיות לציות לחוק ולדאגה לביטחון המשתמשים ברשת. אף על פי כן, ייתכן שטוויטר תצליח להתגבר על הסערות הללו ולשמור על מעמדה כרשת חברתית בת מאות מיליוני משתמשים פעילים.

בדירוג לפי מספר משתמשים היא ממוקמת כיום במקום ה-17 מבין הרשתות החברתיות הגדולות, או במקום ה-11, בניכוי רשתות שפעילות בעיקר בסין. היקף כזה של חשבונות פעילים יכול לספק עמידות מסוימת בפני משברים, וכן יתרונות שקשורים לגודל, כמו היכולת למצוא בקלות חשבונות של אנשים רבים, שלא קיימים ברשתות קטנות יותר.

מנוי בעבור זהות מאומתת עורר גל חדש של התחזויות 

לפני עידן מאסק, טוויטר אפשרה סימון ב-V כחול לחשבונות שבעליהם יוכיחו זהות בין בעל החשבון לזהותו ברשת. מאסק החליף מנגנון זה במנוי בתשלום בעלות של 8 דולר לחודש. צעד זה, בשילוב הפיטורים ההמוניים, אפשר גל חדש של התחזויות ברשת שטוויטר לא ממהרת לחסום.

משתמשים רבים מנסים דווקא עכשיו להטריל את הרשת בהתחזויות משעשעות יותר ופחות.

הפיכת ה-V הכחול משירות לסחורה עודדה את השימוש בו למטרות בידור או תרמית, ושיבשה את אמינותו של הסימן. גם מבקרים, שטענו שטוויטר העסיקה הרבה אנשים ש"לא ברור מה בדיוק עשו", סבורים שפיטורים כה מאסיביים ומהירים גורמים לאובדן ידע ארגוני בהיקף עצום, שטוויטר תתקשה להתאושש ממנו.

כשהמנכ"ל הוא מאסק, שנוטה להחלטות פתאומיות ושינויי כיוון מהירים, קשה מאוד לצפות מה יהיה. מאסק פרח בפלטפורמה, כאדם שהצליח לרכז תשומת לב רבה מאוד ותגובות בעולם הפיננסים לכל מסר שצייץ בטוויטר. כך הזניק השקעות בעולם הקריפטו, ולאחר מכן גרם לתופעה הפוכה, כשאמר שטסלה לא תכבד רכישות בביטקוין בשל הנזק הסביבתי. הוא גרם לזינוק ברכישות המטבע דוז'קוין, אף שגם הוא גורם לנזק סביבתי ככל שמחירו עולה, בדיוק כמו ביטקוין.

אלא שמה שעובד בתור דמות נערצת בעלת יכולות הטרלה מאסיביות כחשבון פעיל ברשת החברתית, לא בהכרח עובד היטב כמנכ"ל ובעלים של אותה רשת.

הבוקר (ראשון) השיב מאסק לחיים את החשבון החסום של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ.  טראמפ אמר שלא ישוב גם אם יותר לו, משום שהוא בונה רשת חברתית מתחרה בשם Truth Social, שנמצאת בבעלותו.

לא למחוק את החשבון, בינתיים 

כמו כל הרשתות החברתיות, גם טוויטר יוצרת תחושה של מרחב ציבורי, אך היא קודם כל מבוססת על חברה עסקית, וכעת גם חברה פרטית לחלוטין, ללא חובות לשרת את המשתמשים או את ציבור המשקיעים, אלא רק את בעלי החוב שלה ואת הבעלים מאסק.

לא מומלץ למשתמשים שחוששים משקיעת רשת טוויטר לסגור את החשבון שלהם בשלב זה, משום שסגירה שלו מקלה על היכולת להתחזויות. אם המידע שעלה לטוויטר חיוני לבעלי החשבון, טוויטר עדיין מאפשרת להוריד עותק שלו למחשב.

החלופה החפשית לטוויטר רק החלה להתפתח 

ניתן לפעול במקביל בכמה רשתות חברתיות, כשהדומה ביותר לטוויטר נקראת מסטודון. כמה מעובדי טוויטר לשעבר בחרו בה כשירות שמתאים להם, ללא פרסומות, איסוף מידע פרטי, אלגוריתם שמבליט חלק מהמידע או אינטרסים מסחריים של בעל הון פרטי. שרתי מסטודון פועלים באופן פדרטיבי – כלומר, קובעים לעצמם כללי התנהגות פנימיים, אך מאפשרים לבעלי החשבונות לעקוב ולהתכתב עם משתמשים משרתים אחרים וגם מרשתות חברתיות אחרות, שתומכות בפרוטוקול Activity Hub, דוגמת פירטיוב, שמקבילה ליוטיוב, ופיקסלפד, שמקבילה לאינסטגרם.

רשתות פדרטיביות עוד לא זכו לאימוץ נרחב, אך הן מעניקות לבעלי החשבונות שליטה טובה יותר על ניהול המידע שהם מעלים לרשת ויכולות תקשורת חוצות רשתות, שלא קיימות ברשתות מסחריות כמו פייסבוק, אינסטגרם וטוויטר. מודל זה מאפשר פיצול לרשתות קטנות רבות, בלי לאבד לחלוטין את היתרון לגודל של רשתות חברתיות ענקיות, כל עוד הן חולקות פרוטוקול תקשורת משותף.

למרבית הרשתות האלה אין מודל כלכלי ברור שמכסה את הוצאות התפעול, אך מודל כזה גם לא היה לפייסבוק וטוויטר בראשית דרכן, ושרתים שונים עשויים להציע מודלים שונים לכיסוי הוצאות התפעול שלהם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!