דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי כ"ג בניסן תשפ"ד 01.05.24
23.8°תל אביב
  • 21.9°ירושלים
  • 23.8°תל אביב
  • 21.5°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 27.2°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 27.9°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מונדיאל קטאר 2022

האיראנים חוששים לקראת המפגש מול ארה"ב: "אין לך מושג מה יעשו למשפחות של השחקנים"

האמריקאים עיוותו את דגל איראן בפרסום רשמי וגררו גינויים | אוהד איראני בשיחה עם שליח 'דבר' למונדיאל מספר על המחאות והפחד, ולא מפסיק להסתכל לצדדים ולאחור: "מה ששחקנים לא עושים על כר הדשא, אנחנו עושים המון ביציע"

קאבה ואשקאן, אוהדי איראן בקטאר, במפגן תמיכה בזכויות הנשים באיראן (צילום: ריקרדו סטיון, שליח 'דבר' למונדיאל)
קאבה ואשקאן, אוהדי איראן בקטאר, במפגן תמיכה בזכויות הנשים באיראן (צילום: ריקרדו סטיון, שליח 'דבר' למונדיאל)
ריקרדו סטיון
ריקרדו סטיון
עיתונאי ספורט, מסקר ב'דבר' את משחקי גביע העולם בכדורגל
צרו קשר עם המערכת:

משחקי ההכרעה בשלב הבתים מתחילים היום (שלישי) עם המחזור השלישי והאחרון שיקבע את זהות העולות ומקומותיהן בשמינית הגמר, כאשר ארצות הברית חייבת ניצחון כדי לעלות לשלב הבא, בעוד לאיראן מספיק תיקו.

יש מתח ספורטיבי, אבל היום יעלה על כר הדשא באצטדיון אלת'ומאמא אחד המתחים הפוליטיים המשמעותיים ביותר של העשורים האחרונים: איראן מול ארצות הברית. שתי המדינות לא חברות טובות, בלשון המעטה, מאז המהפכה האיסלאמית במדינה ב-1979, ונמצאות במתיחות הולכת וגוברת בשנים האחרונות סביב הסכמי הגרעין בין איראן לקהילה הבינלאומית, וסביב יחסה העוין של הרפובליקה האיסלאמית לישראל.

לאחר המחאה של שחקניה איראן ואוהדיה במשחקים הראשונים, מקור באבטחת המשחקים אמר היום ל-CNN כי קיים חשש למשפחות השחקנים החיות באיראן, אם השחקנים "לא יתנהגו כראוי" במשחק הערב.

פיפ"א מנסה להתעלם מהפוליטיקה, אבל המציאות היא פוליטית

הלחץ על פיפ״א לסלק את איראן היה קיים עד הרגע האחרון, כאשר 70 התאחדויות כדורגל בעולם ביקשו מפיפ״א לא לאפשר לאיראן להשתתף בתחרות, בגלל האלימות בה הממשלה משתמשת נגד המפגינים בפרשת מותה של מהסא אמיני.

אבל עכשיו איראן היא זו שדורשת להרחיק את נבחרת ארצות הברית מהגביע העולמי הנוכחי, בעקבות השמטת סמל הרפובליקה האיסלאמית מדגלה בפרסום של התאחדות הכדורגל האמריקנית. פסילות לא היו, אבל מפגש מתוח בין הפוליטיקה לכדורגל יש.

הפרסום האמריקני ברשתות החברתיות ללא סמל הרפובליקה האיסלאמית בדגלה של איראן, שנמצאת במקום השני (צילום מסך מתוך רשתות חברתיות)
הפרסום האמריקני ברשתות החברתיות ללא סמל הרפובליקה האיסלאמית בדגלה של איראן, שנמצאת במקום השני (צילום מסך מתוך רשתות חברתיות)

כבר שנים שפיפ"א מנסה להימנע מפוליטיקה בכדורגל, אבל הפוליטיקה מעולם לא הלכה לשום מקום, ואירוע ציבורי כל כך גדול עם דמויות ציבוריות כל כך משמעותיות לא יכול שלא להיות פוליטי, אם המצב הוא פוליטי. לפני מספר שבועות ניימאר החליט לכתוב על תמיכתו בז'איר בולסונרו בבחירות לנשיאות ברזיל. את האש שהוא חטף על זה בברזיל הוא לא ישכח הרבה זמן.

נבחרת ישראל אמנם לא הגיעה לפה, אבל אנחנו הגענו, ואיפה שיש ישראלים יש פוליטיקה. מכירת הכרטיסים שבה המערכת במחשב הקטארי מראה ״שטחים כבושים״ במקום ישראל, הפתיחה של הנציגות הישראלית במדינה וכניסתם של ישראלים רבים למרות היעדר היחסים בין המדינות והמפגשים המתוחים בין אנשי תקשורת ישראלים לצעירים מהעולם הערבי, מבעבעות מתחת לפני השטח.

הוויכוחים סביב אירוח הטורניר, הפגנות המחאה של אנגליה, גרמניה ודנמרק נגד המשטר המקומי וזכויות האדם שעולות שוב ושוב לכותרות, הם רק חלק קטן מהמפגשים הפוליטיים המתוחים שיש פה בקטאר.

אוהד איראני: "האנשים שבאו מאיראן פחות מפחדים"

המפגשים בגביע העולמי מספקים לנו אירועים שלא היו יכולים לקרות מחוץ לגביע. איראן וארצות הברית על כך הדשא, והמצב לא היה יכול להיות יותר מתוח.

מוהאנדור באשמי הוא איראני שחי כבר שבע שנים בברצלונה. ישבנו יחד באוטובוס לכיוון האצטדיון. דיברנו על הנבחרת שלהם, הניצחון המפתיע (2:0) של נבחרתו על וויילס, עד שסוף סוף, לאט לאט החלטתי ללכת לכיוון השאלות הקשות.

אוהדי איראן שנמצאים בקטאר, מגיעים מאיראן או ממדינות אחרות?
״הייתי אומר שכשמונים וחמישה אחוזים של האוהדים שנמצאים כאן גרים בחו״ל. אבל יש פה לפחות 15-20 אחוז אירנים שמגיעים מאיראן“.

אבל עכשיו תורו לשאול אותי שאלה, וכמו כל שני תיירים שנפגשים במדינה זרה, הוא שואל אותי מאיפה אני. החלטתי ללכת על כל הקופה ואמרתי לו: ״ישראל“. אחרי רגע של שתיקה, שאולי רק היה נראה לי ככה, שאלתי אותו האם זו בעיה מבחינתו, אבל להפתעתי הוא אמר: ״בכלל לא. יש לי שני חברים ישראלים בברצלונה״.

אוהדת איראנית במחאה על היחס לנשים במדינתה (צילום: Fabio Ferrari/LaPresse)
אוהדת איראנית במחאה על היחס לנשים במדינתה (צילום: Fabio Ferrari/LaPresse)

מה שהפתיע אותי באמת במהלך השיחה זה שכל הזמן שהוא דיבר איתי ,הוא לא הסתכל עליי. העיניים שלו מחפשות משהו שלא נמצא שם, וכל הזמן לצדדים. מנסה להבין אם מישהו מאזין לשיחה של הישראלי והאיראני, או אולי אם יש מצלמות שמתעדות אותה.

בשאמי, מה עובר על השחקנים על המגרש? פעם שותקים בזמן ההמנון ופעם אחת שרים אותו, מה קורה שם?
"אין לך מושג מה יעשו למשפחות שלהם. הם תופסים את השחקנים כבני ערובה של המדינה שלהם! זה דבר שלא נראה בשום מקום חוץ מצפון קוריאה וקובה, אולי".

הוא מחליט לדלג על ההשוואות והמטאפורות ומחליט להסביר. "אז ככה: הם יעשו את מה שהמנהלים של הקבוצה יחליטו בשבילם. שמענו דברים נוראיים אחרי השתיקה שהייתה במהלך ההמנון במשחק הראשון. לדעתי הניצחון על וויילס הגיע גם בגלל הצעקות שהם היו כלפי השחקנים".

מה קורה עם האוהדים? מה באמת קורה ביציע של איראן במשחקים עד עכשיו?
"זה מעניין…. אני יכול להגיד לך שמה ששחקנים לא עושים על כר הדשא, אנחנו עושים המון ביציע. האנשים שבאו מאיראן פחות מפחדים כי הם מעורבבים איתנו ומשתלבים בתוך הקהל הגדול. חוץ מזה, מכיוון שהמיקרופונים לא מגיעים קרוב אלינו לקהל, אנחנו צועקים סיסמאות, שרים שירים ומזכירים את שמות הקורבנות".

אוהדות איראניות ביציע מרוחק, במשחק של איראן מול וויילס (צילום: ריקרדו סטיון, שליח 'דבר' לקטאר)
אוהדות איראניות ביציע מרוחק, במשחק של איראן מול וויילס (צילום: ריקרדו סטיון, שליח 'דבר' לקטאר)

בשאמי מתייחס לקורבנות שנהרגו בהפגנות המתקיימות באיראן זה מספר חודשים, בהן המשטרה רדפה, תקפה והביאה למותם של מספר בני אדם. הוא ממשיך להסתכל אחורה ולצדדים תוך כדי ההליכה שלנו לכיוון האצטדיון.

”אתה יכול להיות בטוח שתוך כדי המשחק, כל הזמן, אנחנו מסתכלים הצידה כדי לראות אם יש מישהו חשוד שלא נראה באמת כאוהד איראן, אולי מישהו סמוי. המצב נורא באיראן ואני יכול להבטיח לך שבאמת כולם כאן, אפילו סביב הקבוצה, הם נגד ההתנהגות של הממשלה בארץ שלנו".

הלהט שבו הוא שכנע אותי בכך שכולם מתנגדים למשטר כנראה עורר אצלו חשש. היינו רחוקים מהאנשים שאיתם הוא נסע והתרחק מהם לטובת השיחה איתי, "אני חייב ללכת עכשיו כי אני פה לבד", הוא אמר לסיום, אני צריך להיות קרוב לחברים שלי".

ארה"ב: הפוליטיקה מתערבת בכדורגל, אבל הכדורגל לא מתערב בפוליטיקה

לדברי האמריקאים, השאלה הפוליטית בכלל לא מעניינת. המאמן המצויין של ארצות הברית, לשחקן רב באמת חושבים רק על כיצד למצוא את הדרכים להביס אם אפשר, את נבחרת איראן.

ההתאחדות לכדורגל של ארצות הברית ספגה ביקורת לאחר שהציגה בחשבונות הטוייטר והאינסטגרם שלה את דירוג ארבעת הניבחרות בבית ב', כשדגל איראן מוצג ללא הסמל של הרפובליקה האיסלאמית, שנמצא באמצע הפס הלבן המרכזי של הדגל.
 וזאת, כסימן תמיכה “לאלה שסופגים אלימות חמורה באיראן“.

כ-12 עיתונאים מאיראן השתתפו במסיבת העיתונאים של הנבחרת האמריקנית אתמול (שני) ועיתונאים רבים נוספים המטירו מבול של שאלות פוליטיות על המאמן גרג ברהלטר והקפטן טיילר דייוויס, שאמנם בחרו להתמקד במשחק, אבל נגררו לכמה אמירות פוליטיות.

קפטן נבחרת ארצות הברית, טיילר דייויס ומאמן הנבחרת גרג ברהולטר, במסיבת עיתונאים לקראת המשחק בין איראן לארצות הברית במונדיאל קטאר 2022 (AP Photo/Ashley Landis)
קפטן נבחרת ארצות הברית, טיילר דייויס ומאמן הנבחרת גרג ברהולטר, במסיבת עיתונאים לקראת המשחק בין איראן לארצות הברית במונדיאל קטאר 2022 (AP Photo/Ashley Landis)

ברהולטר התנצל ואמר במסיבת העיתונאים "לא היה מושג מה ההתאחדות הוציאה" והתנצל על התמונה. "לא היה לנו מושג לגבי הפרסום. ההתמקדות שלנו היא במשחק הזה ואני לא רוצה להישמע מרוחק או לא אכפתי כשאמרתי את זה".

"כמובן שהמחשבות הן עם העם האיראני, כל המדינה, כל הצוות, כולם. אבל ההתמקדות שלנו היא במשחק הזה", הוסיף ברהלטר. "אנחנו מאמינים שזה הולך להיות משחק שהתוצאה תהיה תלויה במי שישקיע יותר מאמץ ומי יבצע טוב יותר על המגרש".

"אנחנו לא מרוכזים בדברים החיצוניים האלה וכל מה שאנחנו יכולים לעשות זה להתנצל בשם השחקנים והצוות, אבל זה לא משהו שהיינו חלק ממנו".

"אנחנו מצפים למשחק רגוע ותחרותי על המגרש", נמסר בהודעה מטעם מחלקת המדינה האמריקנית. "ארצות הברית ממשיכה למצוא דרכים לתמוך בעם האיראני מול אלימות נגד נשים בחסות המדינה ודיכוי אכזרי נגד מפגינים שלווים".

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!