דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
20.6°תל אביב
  • 13.3°ירושלים
  • 20.6°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 20.2°אשדוד
  • 16.6°באר שבע
  • 22.5°אילת
  • 20.4°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

פשרה באסון אשלים: מפעל רותם אמפרט ישלם 115 מיליון ש"ח

המפעל שרווחיו הנקיים עומדים על כ-2 מיליארד דולר עד כה ה-2022, ישלם רק 27% מסכום התביעה הייצוגית, שעמדה על 397 מיליון ש"ח | מנכ"לית רשות הטבע והגנים: "הטבע משלם את המחיר הכבד של זיהומים סביבתיים"

המים החומציים זורמים בנחל אשלים (צילום: רשות הטבע והגנים).
המים החומציים זורמים בנחל אשלים (צילום: רשות הטבע והגנים).
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

פרקליטות מחוז דרום (אזרחי) בשיתוף היחידה לאכיפה אזרחית בפרקליטות המדינה חתמה אתמול (רביעי) על הסדר גישור בשם רשות הטבע והגנים, המשרד להגנת הסביבה וקבוצות תובעים פרטיים נוספות, אל מול חברת רותם אמפרט נגב בע"מ וחברת כימיקלים לישראל בע"מ (ICL), בעקבות אירוע הזיהום בנחל אשלים בשנת 2017. הפיצוי יכלול תשלום פיצויים בגובה 115 מיליון שקלים, והסדר הפשרה יובא לאישור בית המשפט בטרם ייכנס לתוקף.  

אירוע זיהום נחל אשלים וסביבתו בשפכים חומציים התרחש ביוני 2017, כתוצאה מדליפה וקריסה של דופן בריכת פוספוגבס של חברת רותם אמפרט נגב בע"מ, חברה-בת של חברת ICL הסכום של 115 מיליון שקלים ישולם בעבור שיקום הנחל וסביבותיו, פיצוי בגין נזק אקולוגי שנגרם לכלל הציבור והוצאות משפט. סכום זה הינו הגבוה ביותר שהושג עד כה בישראל בגין נזקים לסביבה, אך ספק אם יצליח להרתיע את ICL, קונצרן בעל רווחי עתק, שרק ב-3 הרבעונים הראשונים של 2022 רשמה רווח נקי של 2 מיליארד דולרים.

השפעה לא מהותית על ICL, הנהנית מרווחיות גבוהה מאוד 

לפי הודעת כי"ל לבורסה מאמש, הסדר הפשרה יובא לאישור בית המשפט וכי "ההשפעה הכספית, נטו, של הסכם הפשרה על תוצאותיה הכספיות של החברה אינה צפויה להיות מהותית". 

כי"ל היא חברה רווחית במיוחד. רק לפי דיווחיה לבורסה, רק ברבעון האחרון הראתה רווח תפעולי מתואם של 928 מיליון דולר, מדובר בעלייה של 195% בהשוואה ל-315 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. הרווח הנקי הסתכם ב-633 מיליון דולר, עלייה של 181% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, והרווח הנקי המתואם הסתכם ל-628 מיליון דולר, עלייה של 192% לעומת אשתקד. הרווח הנקי המתואם ב-3 הרבעונים האחרונים עומד על קרוב ל-2 מיליארד דולר.  

פשרה בסכום נמוך 

סכום התשלום בהסדר הפשרה הינו כ-33 מיליון דולר בלבד, שהם כ-27% מסכום התביעה המקורי. לפי בדיקת "דבר", הפשרה מהתביעה המקורית, בגובה 397 מיליון שקלים, הושפעה מהערכות נזק עדכניות, הנמוכות מההערכה המקורית של 200 מליון ש"ח רק עבור שיקום הנחל. השינוי נבע, בין השאר, לאחר שהנחל נשטף כמה פעמים באופן טבעי ממי גשמים בשנים האחרונות, מה שהקטין את הוצאות השיקום הנדרשות. 

בריכה מספר 3 שקרסה וגרמה לאסון בנחל אשלים 30 ביוני 2017. (צילום: רשות הטבע והגנים)
בריכה מספר 3 שקרסה וגרמה לאסון בנחל אשלים 30 ביוני 2017. (צילום: רשות הטבע והגנים)

ברשות הטבע והגנים והעדיפו ללכת להסדר פשרה, על פני ניהול משפט ולא ודאי: "זה טבעו של הליך גישור שמטרתו היתה לקדם במהרה את תהליך השיקום. בתביעה נעשה באופן ראשוני שימוש בתאוריות כלכליות וסביבתיות שלא נבחנו בבית המשפט. בחינתן עלולה היתה לגרור הליך מתמשך שהיה מעכב את השיקום".

115 מיליון השקלים יתחלקו כך: 65 מיליון שקלים יועברו לרשות הטבע והגנים לצורך המשך מימון פעולות השיקום בנחל וסביבתו בשנים הקרובות, הכרה ב-10 מיליון שקל שכבר הוצאו על ידי חברת רותם אמפרט לאחר האירוע, בגין פעולות לשיקום הנחל ולמחקר, בהתאם להנחיית המשרד להגנת הסביבה, רשות הטבע והגנים ורשויות מדינה נוספות. 

25 מליון שקלים הם פיצוי בעבור הנזק האקולוגי לכלל הציבור, אשר חלקו יועבר לקרן לניהול ולחלוקת כספים לפי חוק תובענות ייצוגיות,  1.5 מיליון ש"ח יועברו כפיצוי ישיר לתושבי האזור, באמצעות חשבון נאמנות, עבור פרויקטים סביבתיים לרווחת תושבי עין תמר, נאות הכיכר, נווה זוהר ותושבי אזור מדבר יהודה. 

15 מליון ₪ נוספים ישולמו בעבור הוצאות שכר טרחה וגמול לתובעים הפרטיים בסכום של כ-15 מיליון שקל, כאשר מתוך סכום זה שכר הטרחה של באי כח המדינה – 7 מיליון שקל, יועבר גם הוא לקרן לניהול ולחלוקת כספים לפי חוק תובענות ייצוגיות, כחלק מבסיס הפיצוי בגין הנזק האקולוגי שנגרם לציבור בכללותו.

פגיעה חמורה בנחל ובבעלי החיים 

ב-30 ביוני 2017 קרסה דופן בבריכת פוספוגבס שבאחזקת חברת רותם אמפרט. עם קריסת הדופן, החלה גלישה מסיבית של 100-250 אלף קוב נוזלים חומציים מהבריכה לנחל אשלים ולסביבה למשך כ-48 שעות ולאורך יותר מ-20 ק"מ, תוך גרימת נזק אקולוגי ונזק לחי ולצומח בנחל אשלים וסביבתו. 

הנחל הוצף לכל אורכו בנוזלים חומציים, בין היתר חומצה זרחתית, מתכות כבדות כגון ארסן, קדמיום וניקל, ותכולה מסוימת של חומצה פלואורוסליצית, וכן מלחים כלורידים, סולפאטים ופלואורידים. הנחשול שהציף את הנחל גרם לפגיעה אקולוגית קיצונית, להרג רב בחי ובצומח, פגע בזמינות המזון לבעלי-החיים לאורך הזמן ולפגיעה חמורה בתפקוד האקולוגי של הנחל.

פגר יעל שנמצא בנחל אשלים 15 ביולי 2017. (צילום: ג'ורג' נורקין רשות הטבע והגנים)
פגר יעל שנמצא בנחל אשלים 15 ביולי 2017. (צילום: ג'ורג' נורקין רשות הטבע והגנים)

מלבד הנזק המידי והחמור לטבע והפגיעה בצומח ובחי, נגרם נזק לטווח הארוך באופן שיכולת ההישרדות והרבייה של מיני צמחים ואוכלוסיית בעלי חיים בנחל נפגעה קשות. הקרקע זוהמה באופן נרחב לאורך מקטעי הנחל השונים ואף מעבר לגדותיו, באורח אשר חייב את סגירת האזור לכניסת מטיילים, והוא נותר סגור עד ליוני 2020. רק בתום בדיקות ולאחר השלמת סקר סיכונים מקיף, שנערך בהתאם להנחיות ולנהלי המשרד להגנת הסביבה, ולאחר שממצאי הסקר נבחנו על ידי מומחים במשרד להגנת הסביבה, משרד הבריאות ורשות הטבע והגנים ונקבע כי הכניסה לנחל אינה כרוכה עוד בסיכון בלתי קביל לבני אדם, נפתח הנחל מחדש למטיילים. 

הליך גישור נוסף מתקיים בגין הזיהום בנחל צין 

לרותם אמפרט מפעל נוסף באזור הר צין, בו מתקיימים הליכי כרייה והעשרת סלע הפוספט. תוצר הלוואי של תהליך העשרה, הוא רפש פוספט בוצי שנערם ומצטבר במאגרי בוצה גדולים שחלחלו לתת הקרקע וזיהמו את נחל צין באופן מתמשך. בעבר נבעו המעיינות מים מתוקים באיכות טובה, תמכו במגוון רחב של מיני צומח ובעלי חיים, והתאפיינו בנוף ייחודי של עצי תמר רבים. מעיינות אלו נפגעו בשל דליפת המזהמים שמקורם במי רפש הפוספט מהבוצה

בעניין זיהום זה מתקיים הליך גישור נוסף, אליו הצטרפה רשות הטבע והגנים כתובעת מטעם הציבור.  

התובעים הייצוגיים אוחדו להליך אחד, שהסתכם בפשרה 

בעקבות אירוע הזיהום החמור, במאי 2018 הגישה פרקליטות מחוז דרום (אזרחי) בשיתוף היחידה לאכיפה אזרחית בשם רשות הטבע והגנים בשיתוף ובתיאום עם המשרד להגנת הסביבה בקשה לאישור תובענה ייצוגית בשם כל תושבי מדינת ישראל, על יסוד עמדתה כי היא פועלת כנאמן הציבור, על-מנת לזכות בשם הציבור בפיצוי שיושת על מי שגרם לזיהום של הסביבה, לרבות ובפרט בנוגע לשיקום נחל אשלים וסביבתו ולפיצוי בגין נזקים סביבתיים ואקולוגיים שנגרמו. במסגרת ההליך הצדדים פנו להליך גישור שנמשך כשלוש שנים והסתיים כאמור בהסכם פשרה. 

הגבים לאורך נחל אשלים (צילום: בעז פריפלד רשות הטבע והגנים)
הגבים לאורך נחל אשלים (צילום: בעז פריפלד רשות הטבע והגנים)

את רשות הטבע והגנים והמשרד להגנת הסביבה ייצגו עו"ד אסנת דפנה מהיחידה לאכיפה אזרחית בפרקליטות המדינה ועו"ד אנטוניוס מרשי מפרקליטות מחוז דרום (אזרחי), ואת התהליך מלווים המגשרים עו"ד עמוס גבריאלי ועו"ד ורד אלקבץ. 

השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג: "ההסכם שנחתם עושה צדק סביבתי עם תושבי מדינת ישראל ועם הסביבה. חברת רותם אמפרט, שזיהמה את נחל אשלים באחד מהאסונות האקולוגיים הגדולים שידעה ישראל, תפצה את החברה, הסביבה והטבע שניזוקו באירוע. המשרד להגנת הסביבה, רשות הטבע והגנים ורשות המים, פעלו במשך השנים האחרונות לקידום שיקום האזור ולהחזרת המצב לקדמותו. כספי הפיצוי שתשלם החברה המזהמת ישמשו להמשך ביצוע פעולות השיקום בנחל, בשמורה ובסביבתם, לצד פיצוי בגין נזק אקולוגי שנגרם לכלל הציבור ואשר ייועד למטרות מחקר וניטור, חינוך סביבתי, קידום תיירות סביבתית ותמיכה בפרויקטים סביבתיים שונים" 

מנכ״לית רשות הטבע והגנים, רעיה שורקי: ״נחל אשלים הוא שמורת טבע ייחודית ואתר טיולים מבוקש, תהליכי השיקום שלו צפויים לקחת שנים רבות. ראוי שחברות ינקטו בכל האמצעים על מנת לשמור על הטבע במקרה הזה הטבע נפגע בצורה משמעותית לקיחת אחריות כפי שלקחה חברת רותם אמפרט היא פעולה מתבקשת. הגישה של "המזהם ישלם" חשובה מאד להעברת המסר לעתיד הסביבה שאנו חיים בה. לצערנו הטבע בישראל משלם את המחיר הכבד של זיהומים סביבתיים. לוקח שנים ארוכות אם בכלל למערכות האקולוגיות להתאושש מהם. מצפה לנו עבודת שיקום נרחבת, הסכם הפשרה שנחתם יאפשר לבצע פעולות בשיתוף הגורמים הרלוונטיים שאת תוצאותיהן לסביבה ולציבור נראה בשנים הבאות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!