דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
24.6°תל אביב
  • 25.1°ירושלים
  • 24.6°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 24.2°אשדוד
  • 27.2°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 30.9°טבריה
  • 22.9°צפת
  • 26.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

ענקית הקריפטו הגדולה בעולם בסכנה: ביננס מתמודדת עם משיכות נכסים חריגות וחשש שתועמד לדין בארה"ב

מזירת הקריפטו נמשכו בשבוע שעבר נכסים בשווי 6 מיליארד דולר, ודיווחים על כוונה להאשים אותה בהלבנת הון ובהפרת סנקציות בינלאומיות | ביננס: הגשת תביעה נגדנו תגרום למפולת בשוק כולו

צ'אנגפנג זאהו, בעל השליטה בביננס (צילום: AP Photo)
צ'אנגפנג זאהו, בעל השליטה בביננס. חקירת בנקמן פריד צפויה לחשוף את טיב קשריו עמו (צילום: AP Photo)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

ביננס, זירת הקריפטו הגדולה בעולם, מתמודדת עם גל של משיכות נכסים על ידי לקוחותיה וחקירות משפטיות פתוחות. בימים האחרונים היקף יתרות המטבע BUSD שאמור להיות צמוד לדולר ירדו ב-5 מיליארד דולר. במקביל, בשבוע שעבר החברה התמודדה עם משיכות נכסים של יותר מ-6 מיליארד דולר, מהם כ-3 מיליארד ביממה בודדת. כמחצית מנכסי הקריפטו שבידי החברה הם במטבע BUSD, ובמטבע נוסף בהנפקתה בשם BNB.

פירמת רואי החשבון מזרס, שערכה עבור ביננס "הוכחת רזרבות" – דו"ח נחות באיכותו מביקורת ספרים מלאה – זכתה לביקורת ציבורית רבה. החברה הסירה לפני 4 ימים מהרשת את כלל הדו"חות שערכה עבור חברות קריפטו, והודיעה שלא תעבוד יותר עם חברות בתחום בשל "האופן בו דו"חותיה מתקבלים בציבור".

מטבע הקריפטו BNB ירד בכ-15% בשבוע האחרון, לאחר מעצרו של סם בנקמן פריד, בעלי זירת FTX. פריד אמור להיות מוסגר בקרוב לארצות הברית מאיי הבהאמה, וכשייחקר יוכל לספק מידע רב על קשריו עם ביננס, אחת המשקיעות הראשיות ב-FTX בראשית דרכה, ועל קשריו עם בעל השליטה בה צ'אנגפנג זאהו.

עוד לפני קריסת FTX, ביננס ריכזה יותר ממחצית מהמסחר בקריפטו בעולם, לפי דיווחיהם של זירות המסחר. נתוני נפח המסחר נוטים להיות מנופחים באמצעות מסחר פנימי אוטומטי של פלטפורמות המסחר, ולכן אין איך לאמת דיווחים אלו.

האם ביננס גדולה מדי מכדי ליפול

סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה שבמשרד המשפטים האמריקאי מתלבטים אם להגיש כתבי אישום נגד החברה בשל הלבנת הון והפרת סנקציות בינלאומיות. לפי דיווח נוסף, שוק הסמים הרוסי "הידרה" זכה לקבל תשלומים של 780 מיליון דולר בעזרת ביננס, עד ששרתי האתר נתפסו באפריל האחרון. ב"הידרה" המליצו ללקוחות להשתמש בביננס בשל האנונימיות שאפשרה עד לפני כשנה, שבעזרתה בוצעו תשלומים במיליארדי דולרים לגופי פשע או לישויות תחת סנקציות בינלאומיות.

אך עורכי הדין של ביננס ניהלו מגעים עם משרד המשפטים וטענו שהגשת כתבי אישום במהלך גל הקריסות בעולם הקריפטו עלולה להיות הרסנית לכל כלכלת הקריפטו, טיעון שמתבסס על ההנחה שביננס "גדולה מדי מכדי ליפול", ושההרס שעלולה לגרום התרסקות כזו אמור לגרום לרשויות האמריקאיות להימנע מכך.

הילארי ג' אלן, פרופסורית אמריקאית למשפטים מאוניברסיטת וושינגטון, העידה בשבוע שעבר בוועדת הבנקאות בסנאט האמריקאי, והתריעה בדיוק נגד אפשרות זו. לטענתה, כיום מרבית המגזר הפיננסי עדיין מופרד מקריפטו, ולכן קריסת כלכלת הקריפטו בשלב זה לא תגרום לפגיעת רוחב גדולה.

לעומת זאת, אם הרשויות יאפשרו לקריפטו לחדור לליבת העולם הבנקאי והגופים המוסדיים, עלול להיווצר סיכון למשבר פיננסי רחב. אלן מציעה להטיל איסורים נרחבים על קריפטו, וכצעד ראשון לבודד לחלוטין את המערכת הבנקאית מאחזקה בקריפטו, תוך תקצוב מוגבר לרשות ניירות ערך (SEC) כדי לבצע אכיפה משמעותית נגד עבריינים בתחום הקריפטו. לדבריה, החובה להגן על רוב הציבור, שלא מושקע כיום בקריפטו, חשובה מהנזק שצפוי להיגרם למי שיש לו אחזקות בתחום רווי סיכונים זה.

מסמך ה"טאי צ'י" להתחמקות מרגולציה 

לביננס חברה בת קטנה למסחר בקריפטו בארצות הברית (BINANCE.US) שאמורה להיות מופרדת לגמרי ותחת פיקוח אמריקאי. בימים האחרונים התקשתה החברה לאפשר ללקוחות למשוך נכסי קריפטו מסוג USDC, עד שקיבלה "הזרקה" מביננס העולמית, שמעידה על קשר ברור בין שתי הישויות, שאמורות להיות מופרדות.

דיווח בפורבס מ-2020 חושף מסמך מודלף מ-2018 בשם "מסמך הטאי צ'י" של ביננס, שלפיו הקמת סניף אמריקאי מפוקח, היחיד שרשאי לקלוט לקוחות אמריקאים, הייתה אמורה למקד תשומת לב רגולטורית בסניף האמריקאי ולהרחיק אותה מביננס העולמית, שלא אמורה לשרת לקוחות אמריקאים כלל.

"מסמך הטאי צ'י" של ביננס לעקיפת רגולציה (מתוך מצגת שהודלפה לאתר פורבס)
"מסמך הטאי צ'י" של ביננס לעקיפת רגולציה (מתוך מצגת שהודלפה לאתר פורבס)

דימוי ה"טאי צ'י" מייצר את רעיון השימוש בכוחו של היריב נגדו. המסמך מציין במפורש את הצורך לחתור תחת משטר האכיפה האמריקאי בנושא הלבנת הון וסנקציות בינלאומיות. ביננס הגישה נגד פורבס תביעת דיבה בעקבות הפרסום, בטענה שכותב המסמך לא היה חלק מביננס, אלא יועץ חיצוני, והצעותיו לא יושמו בפועל. לבסוף משכה ביננס את התביעה.

כעת, תחקיר נוסף ברויטרס חושף שמחצית מצוות הציות לחוק האמריקאי עזב את החברה עד אמצע 2022. מראיונות עם עובדים לשעבר וקריאת מיילים פנימיים, עולה שההתפטרויות נבעו ממדיניות חדשה של הרכשת לקוחות מהירה, בלי שניתן לסיים את הבדיקות למניעת הלבנת הון עבורם.

דובר החברה אמר ש"החברה עובדת עם רשויות האכיפה ברחבי העולם כדי לתפוס נכסים של כמה מארגוני הפשע הנפוצים ביותר", בלי להשיב לשאלות לגבי מדיניות הציות הכללית. החברה הבת האמריקאית אמרה ש"מדובר בנרטיב שגוי, שכולל אי-דיוקים ובדיות שלא מתיישבות עם המציאות, וכל הלקוחות עוברים תהליכי סינון ובדיקה קפדניים".

בפועל, הסניף האמריקאי מאפשר ללקוחות אמריקאים לרכוש קריפטו, להעביר אותו לארנק פרטי ומשם "לקפוץ" איתו למסחר בביננס העולמית, אל שוק החוזים העתידיים והנגזרים רווי המינוף והסיכונים שלא קיימים בסניף האמריקאי. פעולה זו מצריכה שימוש ב-VPN ורישום פרטים מזהים שגויים, כדי להסוות את העובדה שמדובר בלקוח אמריקאי, אך לא מדובר בפעולה מסובכת לביצוע.

המאבק על גורלה של ביננס מתנהל בטוויטר 

רשת טוויטר היא הזירה הבולטת למשקיעים בקריפטו, ובתוכה גם מתנהלים המאבקים על תדמיתה, דרך זריעת FUD (רשאי תיבות של פחד, חוסר ודאות וספק) וניסיונות להפריך אותו. לפי היוזר bitfinex’ed, אחד הקולות הביקורתיים נגד תרמיות בתחום הקריפטו, ביננס משתמשת בבוטים כדי להדוף את הביקורת.

הכלכלן נוריאל רוביני אמר בשבוע שעבר לאתר דה ניו סטייטמן שכשכתב בטוויטר ביקורת נגד ביננס נתקל במתקפות של 'צבא בוטים'.

זאהו עצמו תרם תרומה מהותית לקריסת FTX, כשכתב בטוויטר שימכור את כלל אחזקות החברה בטוקן FTT, שמונפק על ידי FTX. המכירה ככל הנראה לא בוצעה, אבל הפרסום תרם למכירת חיסול של FTT מידי מחזיקים אחרים, שריסקו את ערכו. בנקמן פריד פנה לזאהו כדי להציל את FTX באמצעות רכישה, אך זאהו חזר בו מהסכמתו הראשונית להליך, מה שהוביל לפשיטת הרגל של FTX.

קריסה זו פוגעת כעת בביננס עצמה, שמתמודדת עם עומס משיכות גבוה וירידה באמון כלפיה. החברה בחרה למנוע משיכות בחלק ממטבעות הקריפטו ולעכב ביצוע של פקודות משיכה אחרות. עם זאת, בינתיים לקוחות החברה עדיין מצליחים למשוך ממנה נכסים החוצה. זאהו כתב במייל פנימי לעובדים ש"החודשים הקרובים צפויים להיות בעלי מהמורות", אבל הוא מצפה מהחברה לעבור אותם בהצלחה.

החברה ממשיכה להציע ריביות

בשונה מזירות קריפטו תחת פיקוח, ביננס לא מפוקחת על ידי אף מדינה, והמבנה התאגידי שלה לא ברור. החברה טוענת שהיא משרתת 120 מיליון לקוחות ברחבי העולם, ושהמבנה התאגידי שלה כולל לפחות 73 חברות בנות.

החברה מציעה ריביות של עשרות אחוזים על הפקדת נכסי קריפטו מסוגים שונים, שאף אחד מהם לא כרוך בפעילות כלכלית של ממש, מה שמעיד לכאורה על מבנה תרמיתי.

זאהו אמר שהשקיע 500 מיליון דולר בעסקת הרכש של טוויטר בידי אילון מאסק, אבל כשהחברה כיום פרטית, קשה לדעת אם השקעה זו אכן בוצעה בפועל ובאיזו מתכונת.

לפי פרסום ב-AXIOS מיום שישי, הסניף האמריקאי של ביננס שכר 3 חברות יחסי ציבור ולובי בהובלת קיר בלאלוק, לשעבר בכיר במטה של הנשיא לשעבר ג'ורג' ו. בוש. לפי החברה, "היא מחזקת ומרחיבה את הצוות שלה בוושינגטון", במהלך שנועד "לשרת את לקוחותיה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!