דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
24.0°תל אביב
  • 21.9°ירושלים
  • 24.0°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 24.8°אשדוד
  • 27.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 27.0°טבריה
  • 21.4°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

הממשלה אישרה את העברת היחידה לתכניות חינוכיות חיצוניות למשרד רה"מ, שבו תהיה תחת אבי מעוז

היחידה עוסקת בניהול מאגר של כ-20 אלף תכניות שמפעילים ארגונים אזרחיים, והעברתה עוררה ביקורת חריפה וחשש מפגיעה בפעילות לחינוך פמיניסטי או בנושא זכויות להט"ב | מעוז הבטיח לקדם 'שקיפות', למרות שמאגר התכניות פתוח לעיון הציבור

יו"ר מפלגת נועם, אבי מעוז, בפגישה בכנסת (צילום:  יונתן זינדל / פלאש 90)
יו"ר מפלגת נועם, אבי מעוז, בפגישה בכנסת (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90)
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

הממשלה אישרה את העברת היחידה לתכניות חיצוניות וקידום שותפויות ממשרד החינוך למשרד ראש הממשלה, מהלך שסוכם עם מפלגת נועם וזכה לביקורת חריפה של ראשי רשויות מקומיות, שרי חינוך לשעבר וארגונים חברתיים. לפי ההסכם, יו"ר המפלגה אבי מעוז שמונה לסגן שר במשרד ראש הממשלה ויהיה אחראי על פעילות היחידה, כאשר האחריות העליונה תהיה על ראש הממשלה בנימין נתניהו.

היחידה היא אחת מ-19 יחידות במנהל הפדגוגי של משרד החינוך, שאחריותה המרכזית היא ניהול הממשק של משרד החינוך עם ארגונים אחרים כמו רשויות מקומיות, חברות ועמותות, שמקיימים פעילות חינוכית במערכת החינוך. עיקר פעילותה הוא הפעלת מאגר תכניות שמאגד את כלל הגופים והתכניות שפועלים במערכת החינוך, ואחראית על אישור התכניות בו, שמשמעותו גם מימון חלק מהתכניות מתקציב משרד החינוך במסגרת תכנית גפ"ן. היחידה אחראית גם על הוצאות תכניות מהמאגר, אם מתקבל מידע שפעלו בניגוד לנהלי המשרד.

נוסף על כך מפעילה היחידה תהליכי שיח בסגנון שולחנות עגולים בנושאים שונים שדורשים שיתוף פעולה 'בין מגזרי' (ממשלה, רשויות מקומיות, חברה אזרחית ועוד) במערכת החינוך.

עצם מתן אחריות על גוף חינוכי כלשהו לח"כ מעוז, אדם שמצהיר בגלוי על התנגדות לשוויון לנשים וללהט"ב, נתפסה כדגל אדום בקרב חלקים נרחבים בציבור. גם הוצאת יחידה שפעילותה דורשת ממשק עם גופים שונים במשרד החינוך מחלישה ומסבכת עוד יותר את פעילות המשרד.

עם זאת, במצב החוקי הקיים, יכולתו של מעוז להכתיב את מדיניות היחידה כסגן שר במשרד ראש הממשלה כפופה למגבלות רבות. בפועל, מדובר ביחידה שעוסקת בתחום ליבה של משרד החינוך. ההליך לבחינה או פסילה של תכניות חינוכיות מתרחש בדרג המקצועי, באמצעות ועדת המכרזים של משרד החינוך או אנשי היחידה, ולא על ידי הדרג הפוליטי שאחראי עליה.

מעוז הבטיח "שקיפות בפני ההורים" למרות שהמערכת פתוחה לציבור

סגן השר מעוז הציג לפני כחודש את תכניתו לפעילות היחידה, ואמר שיוביל פיתוח תוכנה שתנגיש להורים מידע על התוכניות השונות הנלמדות במוסד החינוכי של ילדיהם. לדבריו, המידע יכלול את התכנים עצמם, הארגונים השונים העומדים מאחורי התוכניות ומקורות המימון שלהם. למערכת יינתן השם שו"ה (שקיפות ויידוע ההורים). עם זאת, מידע מפורט על כלל התכניות במערכת החינוך נגיש לכלל הציבור כבר כיום.

"ברצוננו להגיע לשקיפות מלאה של כל תוכניות ההעשרה שמועברות בבתי הספר. ההורים יוכלו לדעת אילו תכנים מועברים בבתי הספר, מי הם הגורמים המעבירים את התכנים הללו, ומי מממן את אותם הגורמים ואת אותן התוכניות. שקיפות זו נחוצה ביותר, לאחר שבמשך שנים המערכת של תוכניות ההעשרה, שממנה המנהלים בחרו אילו תוכניות העשרה ייכנסו לבתי הספר שלהם, עבדה תוך כדי הסתרה מההורים", אמר מעוז. "לא עוד הסתרה. לא עוד תוכניות ולא עוד מעבירי תוכניות שאיש אינו יודע מהם ומיהם".

עם זאת, 'מאגר התכניות והמענים' שמופיע באתר משרד החינוך ונגיש לכלל הציבור, מכיל מידע על יותר מ-23 אלף התכניות של חברות וארגונים חיצוניים (חלקן בהפקת משרד החינוך עצמו) שמאושרות לפעולה במערכת החינוך. במאגר ניתן לחפש באמצעות שם התכנית, שם הארגון וסוגים שונים של תכניות.

בדף של כל תכנית מוצגים במאגר עיקרי התכנית, קהל היעד, העלויות והמשאבים הנדרשים, בכמה מוסדות היא כבר הופעלה, רשימת ממליצים ופרטים של הארגון המפעיל אותה. ח"כ מעוז מרבה לדבר על תכניות שפועלות במימון מדינות זרות ללא ידיעת ההורים, אך המאגר מאפשר גישה למקורות המימון של הארגונים המפעילים את התכניות: בדף הפרטים של הגורם המפעיל מופיע קישור לדף העמותה באתר גיידסטאר – מאגר המידע הרשמי של משרד המשפטים, שבו מופיעים גם הדו"חות הכספיים של העמותות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!