דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
24.0°תל אביב
  • 21.9°ירושלים
  • 24.0°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 24.8°אשדוד
  • 27.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 27.0°טבריה
  • 21.4°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

בניגוד לחוק: שר התקשורת שלמה קרעי דורש מהתאגיד לאפשר שימוש בתכניו בחינם

דרישת השר תואמת טיוטת הצעת חוק שיזם משרד התקשורת, שנמצאת בשימוע פתוח, אך החוק הקיים מחייב גביית תשלום | לאחרונה פורסם שתאגיד השידור הציבורי אסר הפצה של תכנים בחינם לגופי תקשורת, בהם הוט ויס | מנכ"ל התאגיד, גולן יוכפז, בשיחות פנימיות: ״מחויבים בחוק למכור תכנים כדי להחזיר מעט כסף״

שר התקשורת שלמה קרעי (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90)
שר התקשורת שלמה קרעי (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

שר התקשורת ד"ר שלמה קרעי (הליכוד) פנה אתמול (ראשון) במכתב לראשי התאגיד, בדרישה לחדול מדרישת תשלום בעבור הפצת תכנית התאגיד. לפי קרעי, התכנים שייכים לציבור, ויש להפיץ אותם בחינם.  

דרישתו של קרעי הגיעה לאור הפרסומים לפיהם תאגיד השידור הציבורי אסר הפצה של תכנים לגופי שידור, בהם הוט ויס, שלא הסכימו לשלם בעבורם. 

השר ציין במכתבו שלא מצא "כל מקור בדין המסמיך את התאגיד לגבות תשלום בגין תכניו", אך המצב החוקי הקיים מציין במפורש את זכותו של התאגיד לגבות תשלום. לפי סעיף 67 בחוק השידור הציבורי, התאגיד רשאי לגבות "תעריפים מקובלים לעניין זה שתאשר המועצה ויפורסמו באתר האינטרנט של תאגיד השידור הציבורי" בעבור שימוש מסחרי בתכניו.

לפי השר, דרישתם של מנהלי התאגיד לגבות כסף על התכנים, מובילה למצב בו הציבור משלם פעמיים. הן על תכני התאגיד שנוצרים על ידי משלם המיסים הישראלי והן על תשלום המנוי לגוף התקשורת הנוסף. לפי בדיקת "דבר", גבייה זו מאפשרת להגדיל את התמורה למפיקי התכנים. התשלום שגובה התאגיד מתחלק כך ש50% ממנו מועבר ליוצרים ו-50% לקופת התאגיד.

במכתב להנהלת התאגיד כתב השר קרעי: "הנכם נדרשים בזאת לשחרר באופן מיידי את תכני התאגיד על תצורותיהם השונות, לשימוש בידי כל גוף שיחפוץ בכך, ולהפסיק לגבות כל תשלום בגין השימוש בתכנים שהופקו בכספי משלם המיסים הישראלי".

בסיום המכתב כתב השר: "אודה על קבלת התייחסותכם ללא דיחוי לבסיס המשפטי לפעילות התאגיד המפורטת לעיל, וזאת עד ליום 05.02.2023 לשם המשך בחינת הטיפול בנושא ונקיטת הצעדים המתאימים במסגרת סמכויותיי".

 

סמכויותיו של השר בהקשר זה מצויינות במפורש בחוק השידור הציבורי – הוא זה שיכול לקבוע את תנאי השימוש (בהסכמה עם שר המשפטים), אם כי החוק מציין כי התעריף עצמו נקבע בפועל על ידי מועצת התאגיד.

מכתב השר קרעי מציף ויכוח שכבר מתקיים זמן ממושך בין התאגיד לפלטפורמות כמו HOT. לפני למעלה משנה דרש התאגיד מחברות התקשורת שיסירו את תכניו משירות ה-VOD המסחרי שלהן. לדעת החברות, תכנים אלו הופקו במימון הציבור ועל פי חוק צריכים להיות מונגשים חינם גם בפלטפורמות אחרות. ברגע שהתאגיד דרש כסף בעבור התכנים, כל חברות התקשורת הסירו אותם, בטענה שהדרישה אינה מוצדקת.

עם זאת, התכנים כן מונגשים לציבור בחינם, באתר האינטרנט של התאגיד ואפליקציית הסטרימינג שלו, אך לא נגישים למי שצופה אך ורק דרך HOT או YES. למרות מעמדן החזק של הפלטפורמות הללו בשוק השידורים, מדובר במיעוט מהציבור הישראלי – כמיליון וחצי מנויים בסך הכל, שסביר שרובם יכולים לצפות בתכני התאגיד בעזרת טלוויזיה חכמה, ובאפליקציה של התאגיד עצמו.

נושא גביית התשלום בעבור תכנית התאגיד במתכונת VOD מצוי בשימוע פתוח לגבי הצעת חוק שיזם משרד התקשורת מאוגוסט 2022. מועדי התגובות מן הציבור כלפיו הוארכו עד ה30.1.23. הצעת החוק נכתבה בהמשך לועדת פולקמן, שעסקה בשינוי רגולציית השידורים בישראל. סעיף 71 בהצעת החוק מציע לקבוע חובת העברה בחינם של תכנים אלו.

פניית השר כעת, בטרם הושלם השימוע, מבקשת למעשה מהתאגיד לציית לחובה הרשומה בהצעת חוק, אף שהחוק בנושא עדיין לא התקבל ויכול להיות גם שלא יעבור, בעוד החוק הקיים מתיר במפורש את גביית התשלום. יתרה מכך, הצעת החוק כוללת שינויי אסדרה רבים, אשר אמורים לגרום לשינויים בכל המודלים העסקיים של כלל גופי השידור, ולא להתמקד אך רק בסוגיה אחת.

זעם בתאגיד על תכניות השר, ועל חברת הוט

מהתאגיד לא נמסרה תגובה לדברים. עם זאת, גורמים בתאגיד שהשתתפו בכינוס עובדים שנערך אתמול (ראשון) מסרו ל"דבר" כי מנכ"ל התאגיד, גולן יוכפז העביר ביקורת על מדיניות השר ועל דרישת חברת HOT, לקבל את תכנת התאגיד ל-VOD המסחרי בחינם. לדבריהם, יוכפז אמר באסיפה כי "אין דבר בזוי יותר בעייני, מללכת לשר התקשורת, ד"ר שלמה קרעי, בעצם ימים אלה ולנסות לפגוע בתאגיד. התאגיד, אזכיר לכם, מחויב, בהחלטת מועצה, למכור את תוכן ה-VOD שלו לספריות של גופי שידור, כדי להחזיר מעט כסף לשותפינו היוצרים וכדי להכניס מעט כסף לתקציבו, תקציב שישמש רק ליצירה חדשה. בדרך זו, אנחנו מבקשים להישען לא רק על תקציב המדינה שמגיע מהציבור". 

תאגיד השידור הישראלי (צילום אילוסטרציה: מרים אלסטר/ פלאש90)
תאגיד השידור הישראלי (צילום אילוסטרציה: מרים אלסטר/ פלאש90)

עוד אמר יוכפז כי "אבל, לצערי, ענקית התוכן הוט, החליטה דווקא עכשיו לאיים ולהילחם בעניין הזה, היא דורשת שנעביר לה את ה-VOD שעליו עמלנו ועליו עמלו היוצרים בחינם, כדי שבעלי הבית שלה יוכלו להרוויח עוד כמה שקלים, על חשבון היוצרים, ועל גבו של התאגיד, שנלחם עתה על עצם קיומו ממש. ראיתי כבר התנהלויות קצת יותר קולגיאליות מהדרך הזו של הוט״.

מהוט נמסר בתגובה: "דבריו של מנכ"ל התאגיד מטעים ומצערים ידוע שנושא הנגשת תכני התאגיד, שמומנו מכספי משלם המיסים הישראלי, נמצא על שולחנו של משרד התקשורת תקופה ארוכה. והוא כבר הביע עמדתו בנושא על ידי חיוב העברת התכנים ל-VOD בתזכיר החוק שפורסם על ידי השר הקודם. הדיון אינו קשור כלל לסוגיות איתם מתמודד התאגיד בימים אלו".

קרעי במאבק נגד השידור הציבורי בכללותו 

בראיון ל"מעריב" לפני כשבועיים אמר השר קרעי כי "בחזון שלי לא צריך להיות שידור ציבורי שלא הוכיח ערך מוסף. בשלב הראשון של הרפורמה המתכונת היא שינוי התקציבים של הפקות מקור. אני רוצה לפזר את התקציב בעיקר בפריפריה. אין מקום לשידור ציבורי על חשבון תקציב המדינה. אמליץ לסגור גם את גלי צה"ל. אכנס למגעים עם שר הביטחון יואב גלנט. אין מקום לתחנת רדיו צבאית במדינה דמוקרטית על חשבון הציבור. יש מודלים מסחריים אחרים שגלי צה"ל יכולה לעמוד בהם". 

בישיבת סיעת הליכוד לפני שבוע, התלונן השר קרעי כי אינו מקבל די תמיכה מחבריו לסיעה לגבי הרפורמה שברצונו לבצע בתאגיד השידור, לפי פרסום בישראל היום. 

ד"ר תהילה שוורץ אלטשולר, עמיתה בכירה במכון הישראלי לדמוקרטיה, פרסמה מאמר באתר המכון לפיו הביקורת של השר קרעי כלפי התאגיד מופרכת. לדבריה, בשנת 2021 "ירדה ההשקעה של השחקניות בשוק המסחרי בכשלושים אחוז, משום שההכנסות שלהן ירדו. כלומר, התאגיד איננו חסם בפני תחרות אלא ההיפך. הוא זה שישלים את שוק ההפקה המקורית כשהכנסות השחקנים המסחריים יורדות. אחרת, נמצא את עצמנו עם פחות ופחות סדרות איכות, ועם יותר אשפה טלוויזיונית זולה".

עוד כתבה אלטשולר ש"בין 2019 ל-2021 הוציאה ישראל על שידור ציבורי 21.23 דולרים לכל אזרח לשנה. באותן שנים גרמניה הוציאה 142.42 דולרים, נורבגיה  111.73 דולרים, בריטניה 81.30 דולרים וקנדה 26.51 דולרים". 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!