דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

פרשנות / המורים בתיכונים שובתים: מה הם דורשים ומה אומרים באוצר | שאלות ותשובות

בארגון המורים דורשים ששכר מורה מתחילה עם תואר שני יעמוד על 12,200 שקלים, והעלאת שכר של 30% למורים הקיים כיום | יו"ר הארגון האשים את האוצר ב'מריחת' המשא ומתן על הסכם השכר החדש | ומדוע מורי חטיבות הביניים לא נכללים בשביתה

כיתה ריקה (צילום אילוסטרציה: יונתן זינדל/פלאש90)
כיתה ריקה (צילום אילוסטרציה: יונתן זינדל/פלאש90)
מיכל מרנץ
אסף צבי
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

המורים בבתי הספר התיכוניים שובתים היום (ראשון) שביתת אזהרה של יום אחד, כחלק ממאבק של ארגון המורים העל יסודיים. הארגון הודיע על השביתה בשישי בצהריים, בטענה שמשרד האוצר 'מורח' את המשא ומתן על הסכם השכר החדש של מורי התיכונים.

מתי החל המשא ומתן עם ארגון המורים על הסכם השכר החדש?
הסכם השכר הקודם של מורי התיכונים, שעיגן את רפורמת 'עוז לתמורה', הסתיים בסוף 2021. המשא ומתן החל בפברואר 2022 אך לדברי ארגון המורים, לא חלה בו התקדמות משמעותית, ובאביב הקודם הכריז הארגון על סכסוך עבודה ונקט עיצומים, שכללו אי הגעה של המורים להשתלמויות סביב הרפורמה במקצועות ההומניים.

עיצומים אלו היו מוכוונים בעיקר לדרישה להסכמות סביב רפורמת הלימודים במקצועות ההומניים שהובילה שרת החינוך דאז יפעת שאשא ביטון. הארגון הגיע להסכמות עם משרד החינוך לקראת תחילת שנת הלימודים בספטמבר, אך למרות דרישת הארגון הן לא עוגנו בהסכם קיבוצי מחייב עם הממונה על השכר באוצר.

באוקטובר האחרון החל הארגון שוב בעיצומים בדרישה לקדם את המשא ומתן על הסכם השכר, ובמשך מספר שבועות השבית את היציאה לטיולים ופעילויות חוץ. בסוף נובמבר סיכמו הארגון, הממונה על השכר באוצר ומשרד החינוך על הפסקת העיצומים עד חודש מרץ, וחידוש המשא ומתן. הסכמות אלו הושגו במסגרת הליך בבית הדין לעבודה וזכו לתוקף של פסק דין

לפני שלושה שבועות הודיע יו"ר הארגון רן ארז שבפועל לא מתקיים משא ומתן עם הארגון ואיים לחדש את העיצומים. בעקבות פנייה של שר החינוך יואב קיש ובקשתו ללמוד את הסוגיה, הודיע הארגון על דחיית העיצומים בשבועיים.

מדוע שובתים עכשיו?
לטענת ארגון המורים, למרות שהסכים לדחיית העיצומים בשבועיים, בפועל לא התקיים משא ומתן משמעותי ולפגישות עם נציגי הארגון הגיעו נציגים זוטרים מאגף הממונה על השכר שאינם מוסמכים לקבל החלטות משמעותיות. לאחר הסכמת הארגון מלפני שבועיים לדחות את העיצומים, החליטו ארז והנהגת הארגון לקיים אותם כדי לדחות את המשא ומתן. זאת בניגוד להחלטת בית הדין שלא ישבתו, אך לטענתם, גם משרד האוצר הפר את ההסכמות איתם ובפועל לא קיים משא ומתן כפי שהובטח.

מה אומרים במשרד החינוך ובאוצר?
בשורה התחתונה, במשרדי האוצר והחינוך נמנעו מלבקש צו מניעה לשביתה מבית הדין לעבודה, למרות שיכלו לעשות זאת. ייתכן שזה נובע מרצון להמשיך ולנסות לפתור את העניין בהידברות ישירה עם ארגון המורים, או בנסיון להימנע מהתערבות של בית הדין לעבודה שעלולה לגרור גם ביקורת על התנהלותם במשא ומתן.

במקום זה, במשרד האוצר ביקרו בחריפות את הארגון ואמרו שהמשרד "מצר על ההתנהלות התמוהה וחסרת תום הלב של ארגון המורים. נציין כי הפגישה שנקבעה לאתמול בוטלה על ידי ארגון המורים עקב בקשתנו לדחיית הפגישה בשעה. משרד האוצר קורא לארגון המורים למנוע את הפגיעה המיותרת בתלמידים, ולשוב לשולחן המשא-ומתן".

בתגובה להודעת האוצר אמר ארז: "חצי אמת גרועה משקר. שוב משה בכר, סגן הממונה על השכר, שלח למו"מ פקידים זוטרים שאין להם סמכות לקבל שום החלטה, ובכך ממשיכים את ההתחמקות מלנהל מו"מ אמיתי, כפי שהתחמקו במשך כל השנה האחרונה. האוצר הוא זה שפוגע במערכת החינוך".

במשרד החינוך קראו למורים להימנע משביתה במטרה למצות את המשא ומתן. מנכ"ל המשרד אסף צלאל פנה במכתב רשמי לרן ארז והבטיח שיתערב בדיוני השכר עם האוצר. במרכז השלטון המקומי, המאגד את הרשויות המקומיות שהן המעסיקות בפועל של חלק גדול מהמורים בתיכונים, קראו לאוצר לחדש את המשא ומתן.

מה דורשים המורים במשא ומתן?
דרישות הארגון למשא ומתן הוצגו במכתב שפרסם ארז ביום רביעי שעבר. הארגון דורש שהשכר ההתחלתי למורה מתחילה עם תואר MA  יושווה לשכר הממוצע במשק, שעומד על 12.2 אלף שקלים ברוטו, ושכר מורה מתחיל עם תואר BA  יעמוד על 12% פחות מהשכר הממוצע במשק. הארגון דורש ששכרם של עובדי ההוראה הקיימים יועלה בהתאמה, בשיעור של כ-30%, באמצעות הגדלת רכיב הוותק וגמולי ההשתלמות.

חלק מדרישות השכר נוגעות גם למנהלי בתי הספר, שהארגון דורש עבורם תוספת משכורת קיץ, המשכורת ה-13, שכוללת את סיכום שנת הלימודים, הכנת בית הספר לשנת הלימודים הבאה וביטול תוספת ותק בניהול.

מלבד הדרישות הנוגעות לשכר דורש הארגון להסדיר את העברות הבעלות, רצף ימי מחלה, פדיון ימי מחלה, הכרה בוותק של מי שעשה הסבה להוראה וביטול הביורוקרטיה הנדרשת ממורים.

נוסף על כך, הארגון הגיע להסכמות עם משרד החינוך ערב פתיחת שנת הלימודים הנוכחית ב-31 באוגוסט לגבי רפורמת הבגרויות במקצועות ההומניים וקיצור שבוע העבודה לחמישה ימים, אך כאמור, הוא דורש לעגן אותן בהסכם קיבוצי רשמי עם הממונה על השכר באוצר.

מדוע מורות חטיבות הביניים לא נכללות בשביתה?
מאז רפורמת אופק חדש ב-2008 התעוררה מחלוקת בין ארגון המורים העל יסודיים להסתדרות המורים על ייצוג מורי חטיבות הביניים. זאת מכיוון שרבים ממורי החטיבות הם חברים בארגון המורים, בין היתר מכיוון שחטיבות ביניים רבות הן חלק מבתי ספר שש שנתיים שבהם מורי התיכון מאוגדים בארגון המורים. אך הסכם אופק חדש של הסתדרות המורים עם משרד החינוך כלל גם את תנאי ההעסקה של מורי החטיבות, ובכך הפך את הסתדרות המורים לארגון היציג שלהם. סוגיה זו נידונה בהרחבה בבית הדין לעבודה שקבע בשנה שעברה שהסתדרות המורים היא הארגון היציג של מורי חטיבות הביניים.

נוסף על כך, הסכם השכר לגננות ולמורות שהושג בקיץ האחרון בעקבות מאבק הסתדרות המורים חל גם על מורי החטיבות. עקב כך, במשרד החינוך ובהסתדרות המורים הבהירו שהשביתה לא תחול בחטיבות הביניים, למרות שכאמור מורים רבים בחטיבות חברים בארגון המורים.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!