דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
23.5°תל אביב
  • 18.1°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 24.6°אילת
  • 24.6°טבריה
  • 17.5°צפת
  • 23.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

בדיקת 'דבר' / יוקר המחיה: חודש חלף, ולא הרבה נשאר מ"תוכנית החירום" של נתניהו וסמוטריץ'

מלבד הקפאת מחיר הדלק, הצעדים שהציגו ראש הממשלה ושר האוצר להתמודדות עם 'מחוללי האינפלציה' יושמו בצורה חלקית, או לא קודמו בכלל | ולאן נעלמה ההבטחה לחינוך חינם לגיל הרך?

בנימין נתניהו מציג תכנית להורדת יוקר המחייה (צילום מסך מתוך מסיבת העיתונאים)
בנימין נתניהו מציג תכנית להורדת יוקר המחייה (צילום מסך מתוך מסיבת העיתונאים)
טל כספין
ארז רביב
טל כספין
רכז המערכת
צרו קשר עם המערכת:
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' כינסו בתחילת ינואר מסיבת עיתונאים מיוחדת, והציגו בה שורת "צעדי חירום" שיתמודדו לטענתם עם "מחוללי האינפלציה" ויקלו מידית על יוקר המחיה. חודש חלף, ולפי בדיקת 'דבר', ההבטחות ברובן נותרו על הנייר, או יושמו בצורה חלקית.

כבר כשהוצגה, התוכנית להוזלת הארנונה, החשמל, המים והדלק זכתה לביקורת על כך שהתרומה שלה למשקי הבית תסתכם בעשרות שקלים למשק בית לכל היותר, לאחר שנתניהו שם המאבק ביוקר המחיה במרכז הקמפיין שלו. ככל שחולף הזמן, נראה שגם הוזלות צנועות אלה לא יתממשו.

במשרד האוצר בחרו לא להגיב לבקשת 'דבר' למידע לגבי מימוש התוכנית.

איפה עומדות ההבטחות?

הוזלת הארנונה: בתוכנית הובטח לעצור את התייקרות הארנונה למגורים ב-1.37% שנכנסה לתוקף בינואר האחרון. בפועל הארנונה לא הוקפאה, ובחוק ההסדרים הקרוב אף מובאת הצעת חוק שיכולה להוביל להתייקרות נוספת שלה.

הוזלת החשמל: מחיר החשמל השלים עלייה של כ-24% בשנה ו-8% בינואר האחרון. סמוטריץ' ונתניהו הבטיחו לקזז התייקרות זו, אבל בפועל בפברואר תחל הפחתה של 1.5% בלבד בתעריף החשמל, בשל ביטול מס בלו על פחם. שאר ההוזלה מתבססת על 'התייעלות פנימית' וקשורה כנראה לקצב מכירת הנכסים של חברת החשמל. גם אם התוכנית תצליח, מדובר בהקדמה של הוזלה זמנית, שהייתה אמורה להתממש בכל מקרה.  גם ההבטחה לבטל את ההתייקרות לעסקים קטנים ובינוניים לא קודמה.

הוזלת המים: תעריף המים התייקר ב3.5%, ונמצא בשימוע להוזלה של 2.74%, שהם 4 שקלים בחודש למשק בית ממוצע, בזכות הפחתות המס על החשמל. גם כאן מדובר בקיזוז של חלק מהעלייה, ובוודאי לא בהוזלה.

ביטול התייקרות הדלק: הצעד היחיד שבוצע בצורה מלאה הוא 'ספיגת' ההתייקרות על הדלק על ידי הפחתת מס בלו על דלק. צעד זה הוא הקל ביותר לביצוע, הוא דורש רק חתימה של שר האוצר על צו ויתור על הכנסות למדינה בתקופה של עודף תקציבי חסר תקדים.

"סיוע להתמודדות עם יוקר המחיה לאוכלוסיות חלשות": הכותרת המבטיחה מסתירה צעד בעייתי – הקדמת תשלום של 200 שקלים ממענקי החימום לעניים מאוקטובר לחודשים הקרובים. הצידוק לצעד לכאורה הוא הציפייה שמחירי החשמל ירדו עד סוף שנה. אין כל ודאות שזה אכן יקרה, וקשה להבין למה מדינה שנהנית מעודפי גבייה חריגים נדרשת להקטין את מענק החימום שיקבלו קשישים עניים.

הצעד החשוב באמת נעלם

עם הצגת התוכנית אמרו ראש הממשלה ושר האוצר שמדובר ב"צעדי חירום מידיים", ושתוכנית מקיפה יותר למאבק ביוקר המחיה תוצג עם פרסום התקציב הקרוב. בינתיים, טיוטת חוק ההסדרים כבר הודלפה, ולא נאמרה אף מילה על הבטחת הבחירות הגדולה ביותר של נתניהו – חינוך חינם מגיל לידה עד 3.

מימוש ההבטחה מצריך הקצאה של סכומי כסף גדולים מתקציב המדינה, מה שלא קרה, וספק אם יקרה, עקב הכרזות סמוטריץ' על שמירה על מסגרת תקציב מרוסנת גם בתקציב הדו-שנתי ל-2024-2023. בינתיים, בכל הנוגע להנהגת הכלכלה הישראלית, נראה שסמוטריץ' נאמן להצהרתו שימשיך את הקו שהוביל קודמו בתפקיד.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!