דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ו' באייר תשפ"ד 14.05.24
17.9°תל אביב
  • 12.1°ירושלים
  • 17.9°תל אביב
  • 17.3°חיפה
  • 17.4°אשדוד
  • 15.4°באר שבע
  • 19.5°אילת
  • 17.5°טבריה
  • 13.2°צפת
  • 16.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

משרד האוצר מקדם את קרן הארנונה, למרות התנגדות של השלטון המקומי

החוק שמקדם האוצר כחלק מחוק ההסדרים ינתב חלק מכספי הארנונה לקרן שתחלק אותם מחדש בין יישובים בהתאם לנכונותם לאשר תוספת של יחידות דיור | במרכז השלטון המקומי מתנגדים למהלך בטענה שיפגע בעצמאות הרשויות המקומיות, ומטילים ספק בכך שהכסף יספיק למימון השירותים לתושבים חדשים

חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי, ובצלאל סמוטריץ', שר האוצר (צילומים: יונתן זינדל/פלאש 90)
חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי, ובצלאל סמוטריץ', שר האוצר (צילומים: יונתן זינדל/פלאש 90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

משרד האוצר העלה אתמול (רביעי) לאתר החקיקה הממשלתי את תזכיר החוק שמתייחס להקמת קרן הארנונה. מטרת החוק היא להסיט חלק מהכנסות הרשויות המקומיות לקרן לאומית שתקצה אותם מחדש, לפי נכונות היישובים לאשר תוספת של יחידות דיור בתחומיהן.

מנגנון הקרן המוצע מגדיר גבייה של נתח מסך הגידול העתידי של הארנונה שאינה ממגורים, לעומת 2022, שתהיה שנת הבסיס. ההפרשות לקרן ייעשו מהגידול בתקבולים העתידיים מארנונה שאינה ממגורים בלבד, באופן שיבטיח לרשויות המקומיות ודאות לגבי הכנסותיהן הקיימות

כיום הארנונה למגורים היא הפסדית לרשויות, כשרשויות חזקות נהנות מארנונה עסקית בהיקף גבוה, שמפצה אותן על ההפסד.

החלוקה המוצעת של הכספים תוודא שבעבור כל היתר לבניית יחידת דיור שניתן ברשות מקומית ב-2020-2018, תהיה זכאית הרשות המקומית למענק של 1,500 שקלים, שיועבר מהקרן לתקציבה מדי שנה. מענק של 2,000 שקלים מדי שנה יוקצה בעבור כל היתר לבנייתה של יחידת דיור שניתן ברשות מקומית החל מ-2021, בחלוף שלוש שנים מהוצאת ההיתר.

אם לא הצטברו בקרן די כספים לחלוקת כלל המענקים בשנה נתונה, הם יקוצצו באופן יחסי, לאחר השלמת התשלום בגין שנים קודמות. במקרה של עודפים, 70% מהם לפחות יישמרו לתשלומי מענקים עתידיים, ועד 30% יוקצו למטרות נוספות שהולמות את מטרות החוק, לפי החלטת מועצת הקרן.

הרכב המועצה המוצע יכלול שבעה חברים: נציג משרד האוצר, נציג משרד הפנים, נציג משרד ראש הממשלה, מומחה כלכלי בעל רקע אקדמי בישראל או בחו"ל במינוי שר האוצר, ושלושה נציגי השלטון המקומי, שייבחרו על ידי השרים כל 3 שנים או 6 שנים לכל היותר לנציג ספציפי.

במרכז השלטון המקומי מתנגדים למהלך של הלאמת חלק מכספי הארנונה משני נימוקים עיקריים: פגיעה בעצמאות הרשויות המקומיות, ויצירת מנגנון כלכלי בלתי מספק שבו לא נכנס לרשויות כסף חדש, אלא היסט בלבד של כספים שנגבו, שעלולים לא להספיק כדי לאזן את הבסיס הגרעוני מיסודו של ארנונה למגורים.

להתנגדות של מרכז השלטון המקומי מצטרף גם "פורום ה-15", שמייצג רשויות גדולות וחזקות. ההתנגדות לא חדשה, והובעה כבר במאי 2022, כשנחשפה בפעם הראשונה ההצעה להלאמת הארנונה.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' התייחס לקרן הארנונה במסיבת העיתונאים שלשום וכינה אותה אקט של צדק חברתי, וייחס את ההתנגדות למהלך לאינטרסנטיות של רשויות חזקות. את השבתת הרשויות המקומיות גינה כהשבתה חסרת הצדקה, בשל נכונותו להיפגש עם נציגי הרשויות ולדון בהצעות השונות בחוק ההסדרים.

פורום ה-15 כתב במסמך שפרסם בשבוע שעבר: "קרן הארנונה משקפת את ההתמודדות האומללה של האוצר עם משברים לאומיים, והרצון לשמור על קופת המדינה לא עבור התושבים. במקום להכניס את היד לכיס ולדאוג לחזק את הפריפריה – בתחבורה, בפיתוח תשתיות, בחינוך, בבריאות, באזורי תעסוקה – המדינה מנסה לייצר שוויון הזדמנויות על ידי החלשת תושבי הרשויות האיתנות, ופגיעה בשירות הניתן להם.

"מדובר בהצעה מקוממת והזויה שתכליתה אחת – הלאמת כספי התושבים המיועדים למתן שירותים מוניציפליים. המדינה שולטת ביותר מ-90% מהקרקעות בישראל, ויכולה לקדם פתרונות אמיתיים למשבר הדיור. במקום זה, קופת האוצר מתעשרת על גבם של הזוגות הצעירים. בשנה שעברה האוצר הרוויח 21 מיליארד שקלים, והשנה 37 מיליארד שקלים, מהקרקעות שלנו שהמדינה מספסרת בהן". 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!