דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
23.5°תל אביב
  • 18.1°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 24.6°אילת
  • 24.6°טבריה
  • 17.5°צפת
  • 23.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

ביידן הודיע שיטיל וטו על חוק שאוסר שיקולי חברה וסביבה בהשקעות

החוק הפך רגולציה של משרד העבודה, שהתירה שיקולי סביבה והתנהלות חברתית של חברות בהחלטה על השקעת כספי ציבור בהן | המאבק על כללי ההשקעות מנתב חסכונות בשווי טריליוני דולרים

מניית חברת שברון בבורסה בניו יורק (צילום: AP Photo/Richard Drew)
מניית חברת שברון בבורסה בניו יורק (צילום: AP Photo/Richard Drew)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן צפוי להטיל וטו על חקיקה שתאסור שיקולי סביבה, התנהלות חברתית וממשל תאגידי (ESG), בגופים מהנהלים כספי ציבור, כך לפי דיווח של הניו יורק טיימס אתמול (שישי). הודעתו של ביידן, מגיעה לאחר הצעת חוק דו מפלגתית בנושא, שעברה ביום רביעי שעבר.

שיקולי ESG בהשקעות אמורים לשקלל גורמים שלא מתבטאים באופן חד משמעי בדו"חות הכספיים של פירמות בורסאיות, כמו הרקורד הסביבתי שלהן, יחסן לעובדיהן, ללקוחות ולקהילות בהן החברות פועלות, וכן סוגיות של ממשל תאגידי תקין. הכנסת שיקולים אלה, יכולה לנתב השקעות של טריליוני דולרים בשוק ההון, מחברות בעלות דירוג נמוך, לחברות בעלות דירוג גבוה יותר, ללא קשר לתשואה של אותן השקעות.

ביום רביעי האחרון הובילו הרפובליקנים בסנאט בשיתוף שני סנאטורים דמוקרטים, הצבעה על הצעה שתעניק תוקף של חוק, לכלל רגולטורי שנקבע בימי ממשל טראמפ, האוסר על מנהלי חסכונות של כספי ציבור לבחון שיקולים שאינם באופן מפורש שיקולי סיכון או תשואה לחוסכים, בהחלטה על השקעה בחברות. אחד הסנאטורים הדמוקרטים שתמכו בחוק הוא ג'ו מנצ'ין מווירג'יניה המערבית, שטרפד את תכנית החקיקה הסביבתית וההשקעה החברתית של ביידן ב-2021.

קידום החוק בסאנט, החל בעקבות שינוי רגולציה שקבע משרד העבודה של ממשל ביידן, המתיר למנהלי השקעות של גופים המנהלים את חסכונות הציבור לבחון שיקולים אלה בבחירת ההשקעות.

במרכז הוויכוח על ESG עומדת הדילמה האם למנהלי כספים של חסכונות הציבור מותר לשקול שיקולים נוספים מעבר לשיקולי רווחיות כלכלית לטווח ארוך? לפי מאמר מדצמבר 2022 שפורסם בכתב העת המשפטי American Business Law Journal, הרגולציה האמריקאית בנושא הפכפכה, ולא חד משמעית. מנגד, פעילי אקלים טוענים שאי התחשבות בסיכוני אקלים מצד מנהלי קרנות פנסיה חושפת אותם לתביעות משפטיות לגבי חוסר זהירות בהשקעות.

תביעות כנגד חברות נפט בנוגע להשפעתן הסביבתית היא מגמה שרק החלה להתפתח בעולם, אך תביעות כנגד קרנות פנסיה שהשקיעו בחברות נפט היא אירוע תיאורטי בעיקר. אחד הנימוקים המרכזיים נגד השקעת כספי פנסיות בחברות נפט וגז הוא הטענה שמדובר בהעדפה לא חוקית של מבוטחים בהווה על פני מבוטחים בעתיד, בגלל שנפט וגז הם רווחיים מאד כיום, אך עתידם צפוי להיות פחות ורוד.

קלפרס וקלסטרס, קרן הפנסיה של עובדי מדינת קליפורניה ושל מורי קליפורניה, שוקלות כעת למשוך השקעות של כ-15 מיליארד דולר בחברות גז ונפט, אך באיגודי העובדים עדיין מתלבטים האם לתמוך בהצעה זו. גם אם ההצעה תתקבל, השקעה של אותן קרנות פנסיה בחברות נפט יכולה לחזור באופן סמוי יותר.

לפי אורית לוין, מנהלת השקעות בחברת ניהול הנכסים קלריטי קפיטל, הביקוש הגובר למיתוג של השקעות כ"ירוקות" ניתב כספים בהיקף גבוה בשנים האחרונות לתחום זה, וגרם להורדה עקבית בסטנדרטים. לטענתה מדובר ברצון "להרגיש עם" סלקטיביות בהשקעות, אבל "ללכת בלי" ויתור על הזדמנויות להרוויח גם מפירמות בעלות התנהלות בעייתית. מחקר צרפתי מצא שרק 12% ממשקל המניות בקרנות סל "ירוקות" נקבעות בפועל לפי שיקולי אקלים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!