דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ"ז בניסן תשפ"ד 05.05.24
22.4°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 22.4°תל אביב
  • 18.2°חיפה
  • 21.0°אשדוד
  • 20.9°באר שבע
  • 25.9°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 13.5°צפת
  • 21.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

מאיר שטרית התנגד לחוק למכירת הדיור הציבורי לדיירים, אבל מבקר את ביטולו: "לשר הנוכחי אין שום מדיניות"

מי שכיהן כשר האוצר והשיכון בלם את יישום החוק במשך שנים | על הוזלת מחירי הדיור: "השרים לא רוצים להתמודד מול האוצר" | הרפורמה המשפטית: "אני אומר לחבריי מהימין: הכל יכול להתהפך עליכם"

מאיר שטרית (צילום: אור גואטה)
מאיר שטרית (צילום: אור גואטה)
דוד טברסקי

מאיר שטרית, שכיהן בעבר בתפקידי שר האוצר, המשפטים, השיכון, הפנים והחינוך, היה אחד המבקרים הבולטים נגד החוק של ח"כ רן כהן, שנועד לאפשר מכירת דירות בהנחה לדיירי הדיור הציבורי. החוק שחוקק לבסוף על ידי כהן בשנת 1998, לאחר מאבק עיקש מול שטרית, דאז יו"ר הקואליציה, לא הגיע לידי ביצוע עד שנת 2013, לא מעט בשל בלימתו באמצעות חוק ההסדרים על ידי שטרית עצמו.

"מעולם לא הייתי נגד החוק של רן כהן", אומר שטרית ל'דבר', בראיון שהתקיים בשבוע בו החוק בוטל הלכה למעשה, לאחר ששר השיכון, יצחק גודלקנופף, סירב להאריכו. "עניין אותי מאוד הסיפור של הדיור הציבורי. מבחינתי, אפשר היה להעביר את הדירות לתושבים בחינם ולסגור את עמידר, לא אהבתי אותם כי הם טיפלו רע מאוד בדיור הציבורי, אז כמו היום".

כהן הצליח להעביר את החוק, בעזרת פעילות שטח אינטנסיבית של דיירים ופעילים חברתיים ולאחר מאבק עיקש מספסלי האופוזיציה בתקופת ממשלת נתניהו הראשונה. שטרית היה המתנגד המרכזי לחוק, בטענה שעלותו הגבוהה לא תאפשר ליישם אותו ותביא לדילול מלאי הדירות. במקום זאת, הוא ביקש לקדם מבצעי מכירות מוגבלים בזמן שאינם נדרשים לחוק או דיונים בכנסת. כהן טען נגד שטרית שהחוק שלו ביקש לעגן את המכירות בהנחה בקריטריונים אוניברסליים לאורך שנים, כך שגם משפחות הדיירים יוכלו ליהנות ממנו וההכנסות ממכירות יוכלו לאפשר רכישה של דירות חדשות – הכל תחת חוק מסודר שאינו נתון לגחמות פוליטיות.

"ההצעה שלי הייתה צודקת יותר"

"אני רציתי לאפשר למשפחה שרוצה לרכוש את הדירה שלה הנחה של 3,000 שקלים, פר כל נפש בבית, על כל שנת מגורים בדירה", מסביר שטרית את מה שכונה "המבצע" שלו. "ההצעה של כהן ביקשה לאפשר הנחה אחוזית קבועה על כל שנה של מגורים, ללא קשר למספר הנפשות בבית וההצעה שלי הייתה צודקת יותר: משפחה של שבע נפשות תקבל הנחה של 21 אלף שקלים בשנה וכך תוך 30 שנה ההנחה תעמוד על חצי מיליון שקלים. על פי החוק של כהן, אותה משפחה בירוחם הייתה מקבלת הנחה כמו שהיה מקבל רווק שחי בדירת דיור ציבורי בתל אביב".

כהן טען כי המהלכים של שטרית נובעים ממניעים פוליטיים בלבד, שאינן קשורים לתוכן הקונקרטי של ההצעות. לדבריו, הליכוד וש"ס, שהנהיגו את הקואליציה באותה העת, לא רצו שחוק המיטיב באופן מובהק עם קהל בוחריהם יהיה חתום על ידי ח"כ ממרצ. שטרית מתנגד לאופן הצגת הדברים. "זה לא היה מאבק של קואליציה מול אופוזיציה, רן פשוט לא היה מוכן לקבל את ההצעה שלי. נכון, כשהייתי במשרד האוצר, טרפדתי בכל דרך אפשרית שהחוק של כהן ייקבר בחוק ההסדרים, אבל גם כשרן היה בממשלה ב1999-2001, אהוד ברק לא היה מוכן ליישם את החוק שלו". מנגד, טוען כהן כי החוק החל להיות מיושם כבר בתקופת ממשלת ברק, והוא נעצר שוב אצל שטרית.

במבט לאחור, שטרית מסכים שההנחה השקלית של המבצע שהציע בשנת 2000 אינה בשורה משמעותית במחירי הדירות היום, ושמשרד האוצר לא התכוון מעולם להשתמש בכספי המכירות לרכישה של דירות חדשות, כפי שדרש מפורשות החוק של כהן. זו גם אחת הביקורת שהופנו כלפי שטרית בחודשים האחרונים, כשהחוק שב לסדר היום. מבצעי המכירות שלו היו גורם משמעותי לדילול המלאי מכיוון שלא התקיים בהם מנגנון מסודר שפיקח על אופן ביצוע המכירות: כמה דירות נמכרו, היכן נמכרו ובאילו סכומים, ומה נעשה עם הכספים שהתקבלו מהמכירות, שעל פי דו"ח מבקר המדינה שימשו בין היתר לסלילת כבישים והוצאות משרדיות שכלל אינן קשורות לדירות.

"לא טוב שביטלו את החוק, אבל זה קשור לזה שלשר הנוכחי אין שום מדיניות" אומר שטרית, "לרוב השרים אין מדיניות. ממנים אנשים לתפקיד מאתמול להיום, שלא היו במערכת ציבוריות מעולם. יש משמעות לזה שעברו עשרים שנה מהרגע שהגעתי לכנסת לרגע שנהיית שר, משמעות בעיקר בתחום הביצוע. שר חלש מנוהל על ידי הפקידות שלו, שעושה מה שהיא רוצה".

"המדינה לא נבנתה כדי לעשות כסף על גבי זוגות צעירים"

בשנים האחרונות שטרית ניסה לקדם תכנית לשיווק דירות שביקשה לעקוף את מנגנון המכרזים של רשות מקרקעי ישראל (רמ"י). כיום, אופן השיווק המקובל לפרויקטים חדשים על אדמות מדינה הוא בשיטת מכרז, השיטה זכתה בשנים האחרונות לביקורת מכלל קצוות הקשת הפוליטית וגדולי השחקנים בשוק הדיור, שכינו אותו 'ספקולטיבית' ועל כך שכל מטרתה להסב הכנסות גבוהות לקופת האוצר, שעמדו ב-20 השנים האחרונה על 37 מיליארד שקלים. "המדינה לא נבנתה כדי לעשות כסף על גבי זוגות צעירים", אומר שטרית, "תפקידה לתת פתרונות לבעיות הדיור, לא רווחים על הדיירים".

מאיר שטרית (צילום: אור גואטה)
מאיר שטרית (צילום: אור גואטה)

כדי לעקוף את שיטת המכרזים, שטרית מציע לחכור את האדמה ישירות לדיירים בפרויקטים חדשים על אדמות מדינה. כלומר לאפשר ליזמים לבנות בתים שיעמדו למכירה במחירי השוק החופשי, ללא שיקולי העלות של הקרקע, כך שדירה ממוצעת של 100 מ"ר תימכר על ידי הקבלן במחיר של כרבע מיליון דולר לזוג צעיר. מחיר הקרקע, שעומד בממוצע על 100 אלף דולר – לא ייקבע במכרז וישולם על ידי הזוג בפריסה קבועה של 50 שנה. פוטנציאלית, תוכנית כזו יכולה להוזיל את מחירי הדיור בכמחצית, על חשבון הכנסות המדינה.

"נכון, יש פה אובדן הכנסות למדינה, אבל הכל עניין של אומץ" אומר שטרית "רשות מקרקעי ישראל הוקמה אחרי שהייתי שר שיכון ואם הייתי היום בתפקיד הייתי מיידית מפסיק את ההתנהלות הזו. הקימו גוף עצמאי שמטרתו לעשות כמה שיותר כסף מהקרקע והפכו את המדינה לספסרית".

הצעות לוויתור של המדינה על הכנסות פוטנציאליות ממחירי הקרקע עלו מספר פעמים בשנים האחרונות, על ידי כל ממשלה ושר שיכון, בכל פעם משרד האוצר מעמיד מולן חומה בצורה.
"נפגשתי עם ארבעת השרים האחרונים והצגתי להם את התכנית אבל שום דבר לא קודם. הם לא רוצים להתמודד מול האוצר. בוודאי שצריך להילחם מול האוצר, לרתום את הממשלה בנחישות, לעשות סקנדלים בציבור. יש את מחיר למשתכן ומחיר מטרה אבל לדעתי הם לא צודקים חברתית. קודם כל זה בהגרלה, ושנית יוצא שקניית דירה בהרצליה ותל אביב מביאה לך הנחה של לפחות חצי מליון שקלים, בעפולה פחות מ-200 אלף. זה לא צודק."

מה בולם היום להעביר יוזמה בקנה מידה גדול, כמו זו שאתה מציע?
"שר צריך לדעת מה הוא רוצה לעשות, הגעתי לשיכון אחרי שהייתי שר אוצר והיה להם קשה להתווכח איתי, זו לא הקשיחות של האוצר כמו החולשה של השרים – ללא ניסיון, ללא רקע. אני הייתי ראש עיר שבנה עיר שלמה לפני שהגיע לכנסת".

"לתקשורת יש אחריות בזה, שהיא לא חוקרת מספיק טוב את המועמדים לכנסת והממשלה – לא דואגת שיפרט לפרטים בצורה ברורה מה כל ח"כ מתכוון לעשות. אני מוכן להתערב איתך שתפנה לכל שר, הוא לא ידע עשירית ממה שכתוב בחוק ההסדרים. אין להם מושג ירוק. במקרה הטוב יודעים מה שקשור למשרד שלהם. שר לא יכול להעביר שקל בין סעיף לסעיף בתקציב המשרד שלו, בלי אישור אגף תקציבים. אני אומר את זה כשר אוצר לשעבר, הפקידות שולטת באופן טוטאלי בתקציב וככל שרמת השר תהיה יותר נמוכה, כוח האוצר יגדל".

הרפורמה המשפטית: "זה הרס הדמוקרטיה, אין קשר לימין"

כמו מספר בכירים בליכוד לשעבר, בהם סילבן שלום, לימור לבנת ודן מרידור, שגם היה שר המשפטים, שטרית יוצא נגד נגד הרפורמה המשפטית ולא מהסס להטיח ביקורת קשה בחבריו למפלגה בעבר.

מאיר שטרית (משמאל) בתקופתו כחבר כנסת מטעם מפלגת "קדימה", משוחח עם חברי הליכוד גלעד ארדן, יריב לוין וציפי חוטובלי )צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
מאיר שטרית (משמאל) בתקופתו כחבר כנסת מטעם מפלגת "קדימה", משוחח עם חברי הליכוד גלעד ארדן, יריב לוין וציפי חוטובלי )צילום: מרים אלסטר/פלאש90)

"רבים בליכוד של היום נגד, אבל הם ממלאים את פיהם מים. זו בושה לליכוד", מטיח שטרית, "הם מפחדים שיזרקו אותם מהכנסת. הלכתי מול נתניהו כשהצבעתי בעד אוסלו. לא היה כזה דבר שלא מתווכחים עם היושב ראש. התווכחו עם בגין, עם שמיר".

בממשלה טוענים שזו התגלמות המדיניות הימנית שבימין חיכו לה בהמשך שנים
"זה הרס הדמוקרטיה, למה שקורה פה אין קשר לימין. ומי שמוביל את זה הליכוד והעומד בראשו. הוא מבין היטב את הפגיעה הכלכלית במדינה, אבל הוא מתעקש להחזיק בקו שלא אכפת לו מכלום, רק להציל את עצמו. אני אומר לחבריי מהימין: הכל יכול להתהפך עליכם. אתם תעבירו את הרפורמה, מחרתיים חוזר שלטון מרכז-שמאל ללא בלמים שיגייס לצבא את כל החרדים, יבטל את הקצבאות, יקפל את כל ההתנחלויות, לאן תלכו? מייצרים פה את כל הכלים ליום שבו תעלה ממשלה שתוכל ללכת כאסח נגד הכל".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!