דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ל' בניסן תשפ"ד 08.05.24
17.4°תל אביב
  • 20.8°ירושלים
  • 17.4°תל אביב
  • 18.1°חיפה
  • 17.1°אשדוד
  • 16.8°באר שבע
  • 22.1°אילת
  • 17.7°טבריה
  • 17.0°צפת
  • 17.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

הנאשמים החדשים במסע האכיפה נגד קריפטו: קוינבייס, ג'סטין סאן ולינדזי לוהאן

רשות ניירות הערך האמריקאית מאשימה את יזם הקריפטו ג'סטין סאן בגין רמאות בעשרות מליוני דולרים ושורת סלבריטאים בגין שדלנות| מנכ"ל קוינבייס מכר לאחרונה מניות של החברה בשווי 1.8 מליון דולר

השחקנית לינדזי לוהאן, מואשמת ששידלה את עוקביה לקנות נכסים דיגיטליים ללא גילוי נאות על התשלום שקיבלה  (AP Photo/Yorgos Karahalis)
השחקנית לינדזי לוהאן, מואשמת ששידלה את עוקביה לקנות נכסים דיגיטליים ללא גילוי נאות על התשלום שקיבלה (AP Photo/Yorgos Karahalis)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

רשות ניירות הערך האמריקאית הודיעה אתמול (רביעי) על הגשת כתב אישום נגד יזם הקריפטו ג'סטין סאן, מייסד פרויקט הקריפטו טרון, בגין רמאות בעשרות מליוני דולרים.

לפי הודעת הרשות, היא מאשימה את סאן ו-3 חברות קריפטו שייסד, בהצעה של השקעה בלתי חוקית של ניירות ערך לא רשומים בנכסי הקריפטו TRX ו-BTT. הרשות מאשימה גם את סאן ב"מסחר מכובס" שנועד לנפח באופן מלאכותי את המסחר ב-TRX, וכן בהעברת תשלומים למשפיענים שונים על מנת שישדלו את עוקביהם לקנות נכסים אלה ללא גילוי נאות לגבי התשלום. בין המשפיענים נמצאת השחקנית ההוליוודית לינדזי לוהאן, בעלת עבר פלילי על שימוש בסמים, גניבה, נהיגה פרועה, מסירת מידע מוטעה לשוטר וגם הפרת תנאי מבחן.

הרשות טוענת כי בשנים בשנים 2019-2018 סאן סיפק מטבעות TRX לעובדיו, כדי שיזייפו כ-600,000 עסקאות מכירה של TRX, בין ארנקים דיגיטלים שונים שכולם בשליטתו. יצירת נפח פיקטיבי למסחר שימש לעידוד משקיעים חדשים לרכוש TRX. סאן מואשם בכך שניצל את העניין המלאכותי שיצר ומכר TRX למשקיעים אחרים בהיקף של 31 מליון דולר. פרויקט טרון, שייסד סאן, הוא כיום בעל חשיבות במסחר בנכסים דיגיטליים, היות וחלק גדול מאסימון הקריפטו צמוד הדולר תת'ר, מופץ באמצעות רשת טרון.

"המקרה מדגים את הסיכון הגבוה שמשקיעים נחשפים אליו כשניירות ערך מוצעים למכירה ללא גילוי נאות", אמר ראש רשות ניירות הערך האמריקאית, גארי גנצלר. מרבית הסלבריטאים המואשמים הסכימו לשלם קנסות בשווי מצטבר של 400,000 דולר כדי לסלק את התביעה, מבלי להודות באשמה.

התראה לפני אכיפה נגד קוינבייס 

במקביל, חברת קוינבייס הודיעה כי קיבלה מהרשות "התראת וולס", שפירושה התראה בטרם אכיפה. ההתראה נוגעת לאספקטים של זירת המסחר של קוינבייס, שירות ההשקעות קוינבייס ארן, שירותי הארנק הדיגיטלי שלה ואחרים.

החברה הודיע בעבר ללקוחותיה ששירות ההשקעות, שאינו רשום כחוק אצל הרשות, מעניק תשואה ישירות מהתוכנה של מטבעות הקריפטו, ולא מקוינבייס עצמה. ברשות לא השתכנעו, וסבורים ששירות זה מהווה הצעה לא חוקית של ניירות ערך בלתי רשומים. לאחר קבלת ההתראה, קוינבייס תהיה רשאית לטעון בפני הרשות מדוע לדעתה אין לבצע את אכיפה נגד החברה.

לפי החברה מדובר ב"התפתחות מאכזבת" והיא בטוחה שכלל השירותים שהחברה מציעה הם חוקיים ושהיחס של הרשות לניירות ערך הוא "לא הוגן במה שקשור לנכסים דיגיטליים". החברה גם הודיעה כי ההתראה נובעת מחקירה שהחלה לפני כשנה, שבעקבותיה הציעה קוינבייס שני מודלים לרישום חוקי של חלק מהשירותים דרך רשת ניירות הערך, אך לא זכתה לתגובה. אחרי 30 פגישות לאורך 9 חודשים, בינואר הייתה אמורה להתקיים פגישה ובה אנשי הרשות יתנו משוב למידע שקוינבייס מסרה ולהצעותיה, אך היא בוטלה יום אחד בלבד לפני המועד, באמירה שהרשות תשוב למתכונת של אכיפה נגד החברה.

מנכ"ל החברה מכר מניות ב-1.8 מליון דולר בחודש האחרון 

2023 הייתה שנה טובה למניית קוינבייס. אחרי התרסקות ב-2022, ערך המניה עלה ב-150% עד לשיא לפני 3 ימים, במקביל לזינוק של כ-70% בשווי של מטבע ביטקוין. בריאן ארמסטרונג, יו"ר ומנכ"ל החברה, בחר למכור מניות של קוינבייס במרבית ימי המסחר חודש האחרון בשווי מצטבר של כ-1.8 מליון דולר.

ארמסטרונג ידע שרשות ניירות הערך חזרה למתכונת אכיפה נגד החברה, אך רק עם קבלת ההתראה אתמול, החברה הודיעה לציבור על הכוונה לבצע נגדה אכיפה משפטית. אתמול מניית החברה ירדה ב-8% ואילו במסחר המקדים לפני פתיחה הבורסה בוול סטריט היום, מניית החברה יורדת בכ-16% נוספים.

מסע אכיפה רגולטורי נגד חברות ספציפיות או תכנית סדורה לחנק של על התעשייה ? 

רשות ניירות הערך האמריקאית מנהלת בחודשים האחרונים מסע אכיפה נרחב, שכולל, פרט לג'סטין סאן וקוינבייס, חברות רבות כמו זירת המסחר קראקן – שתשלם קנס של 30 מליון דולר על הפעלה לא חוקית של שירות השקעות נושא תשואה; יזם הקריפטו דו קואן, העומד מאחורי התרמית טרה/לונה ומיקומו אינו ידוע; חברת PAXOS, מנפיקת המטבע צמוד הדולר BUSD, עליה נאסרו הנפקות חדשות וסם בנקמן פריד, מייסד זירת FTX, שמואשם במקביל גם בהליכים פליליים בשורת עבירות הונאה.

מאז קריסת זירת FTX, רגולטורים אמריקאים שינו גישה כלפי חברות קריפטו, והחלו להגביר את האכיפה ואת הבידוד של עסקי הקריפטו משאר המגזר הפיננסי. כיום, חברות קריפטו רבות מתקשות למצוא שירותי בנקאות בארצות הברית, לאחר קריסת בנק הקריפטו סילברגייט והבנק הידידותי לקריפטו סיגנצ'ור.

לקריסה קדמה אזהרה של הפדרל ריזרב, הסוכנות לביטוח פקדונות והמפקח על המטבע לבנקים שמעניקים שירותים לחברות קריפטו, כנוהג שלא עומד בקנה אחד עם "בנקאות בטוחה ושפויה". אף שלא מדובר באיסור מוחלט, יש בכך "אפקט מצנן" כבד לבנקים ששוקלים כניסה לתחום זה.

הבית הלבן פרסם שלשום את הדו"ח הכלכלי לשנת 2023 של הנשיא ובו פרק ביקורתי במיוחד נגד כלכלת הקריפטו, בו תואר כיצד ההבטחות לתועלת כלכלית לציבור הרחב ממטבעות קריפטו או מהטכנולוגיה שלהם לא מתממשות, אך הנזק למשקיעים, ללקוחות ולסביבה הוא ממשי וכבד.

לדעת יזם הקריפטו ניק קרטר, לממשל האמריקאי יש תכנית סדורה לחנק כל תעשיית הקריפטו על ידי רגולציות חדשות ואכיפה, ללא הכרזה רשמית על כוונה כזו. לטענתו, המודל לכך הוא מבצע סמוי לניתוק שירותים פיננסיים מפלטפורמות למשחקי פוקר ברשת מתקופת הנשיא אובמה.

עד כה, מי כבר שביצעה חנק כזה באפקטיביות לא מבוטלת היא סין, שאסרה באופן פורמלי על כל אחזקה, מסחר או הרצת קוד "כרייה" של מטבעות קריפטו בשטחה. פעילות הקריפטו בסין נעשית כיום בניגוד לחוק, אך היקפה מצומצם והיא מוערכת באחוזים בודדים בהשוואה לגודלה בתקופה שקדמה לאיסור.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!