דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ז' באייר תשפ"ד 15.05.24
18.0°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 18.0°תל אביב
  • 18.0°חיפה
  • 17.5°אשדוד
  • 15.4°באר שבע
  • 18.9°אילת
  • 16.9°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 16.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הרפורמה במערכת המשפט

בן גביר הסיר את ההתנגדות: חקיקת הרפורמה תידחה ב-4 חודשים

ראש הממשלה צפוי להודיע על עצירת החקיקה, כשמקביל המכשול האחרון בקואליציה והשר לביטחון לאומי אישר את הדחייה בתמורה להקמת משמר לאומי | במהל היום בתי החולים עבדו במתכונת חירום, נמלי התעופה הפסיקו לפעול, וחנויות ומסעדות רבות נסגרו

ראש הממשלה בנימין נתניהו עם ראש מפלגת עוצמה יהודית ח"כ איתמר בן גביר (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
ראש הממשלה בנימין נתניהו עם ראש מפלגת עוצמה יהודית ח"כ איתמר בן גביר (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע הערב (שני) על עצירת החקיקה של הרפורמה במערכת המשפט, בעקבות ההפגנות והשביתה הכללית שהוכרזה במשק, לצד שורת צעדי המחאה.

הסיקור החי פתוח
עדכון אוטומטי:  

לפיד וגנץ ימסרו הצהרות בסיום דברי נתניהו

ראש האופוזיציה יאיר לפיד ימסור הצהרה לתקשורת בשעה 20:30 בכנסת. גם יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ ימסור הצהרה, בשעה 20:15. הצהרותיהם יתקיימו אחרי זו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שצפוי לשאת דברים לפני כן.

רה״מ נתניהו ימסור הצהרה לתקשורת ב-20:05

ראש הממשלה בנימין נתניהו ימסור הערב הצהרה לתקשורת בשעה 20:05, בה הוא ככל הנראה צפוי להודיע על עצירת החקיקה ברפורמה המשפטית עד לסוף חודש יולי, כפי שסיכם עם השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר.

נתניהו ובן גביר סיכמו: חקיקת הרפורמה המשפטית תידחה לסוף יולי

ראש הממשלה בנימין נתניהו והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר סיכמו על העברת הרפורמה המשפטית בהידברות, עד לסוף מושב הכנסת הקרוב בסוף חודש יולי, כך על פי הודעת מפלגת עוצמה יהודית. במקביל סיכמו השניים ״כצעד להגברת המשילות כי תעלה לאישור בישיבת הממשלה הקרובה הקמת המשמר הלאומי תחת המשרד לביטחון לאומי והצעת המחליטים תעלה כבר בישיבת הממשלה הקרובה".

השביתה הגיעה גם לאינטרנט: אתר יד2 סגר את פעילותו לשעה כהזדהות עם המחאה

אתר האינטרנט יד2, המשמש לפרסום מודעות מכירה וקנייה נסגר לגולשים למשך שעה, כאות הזדהות עם השביתה במשק וכמחאה על המשך חקיקת הרפורמה המשפטית. הגולשים שניסו להגיע אל האתר קיבלו את ההודעה: ״קוראים להידברות בין הצדדים, כי יש לנו רק ארץ אחת והיא נהדרת״

סמוטריץ׳: ״אסור להיכנע לאלימות ולעצור את הרפורמה, אנחנו הרוב ולא ניתן שיגנבו אותנו״

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' פרסם קריאה למצביעי הימין: "בואו לירושלים, אסור להיכנע לאלימות. אסור בשום פנים ואופן לעצור את הרפורמה לתיקון מערכת המשפט ולחיזוק הדמוקרטיה הישראלית. אנחנו הרוב. אסור להיכנע לאלימות, לאנרכיה, לסרבנות ולשביתות פראיות. אנחנו הרוב. בואו נשמיע קול. נפגשים הערב בירושלים, מול הכנסת. אני אהיה שם. לא ניתן שיגנבו לנו את הקול ואת המדינה".

בג״ץ דחה עתירה שביקשה להוציא את נתניהו לנבצרות: ״מרחיק לכת לכל הדעות״

בג"ץ דחה את העתירה נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו שביקשה להוציאו לנבצרות. שופטי העליון דחו את הטענה כי הנאום בו הכריז שיתערב ישירות בחקיקת הרפורמה המשפטית בטענה ל״היעדר נסיבות חריגות של ממש, ואי מיצוי הליכים״. עוד ציינו השופטים כי הצו ״הצהרתי מרחיק לכת לכל הדעות״.

גנץ למפגינים מול הכנסת: ״המדינה לא אחידה אבל מאוחדת, קוראים לעצירת החקיקה ולהידברות״

יו״ר המחנה הממלכתי ושר הביטחון לשעבר, בני גנץ, אמר בהפגנה מול משכן הכנסת: ״קוראים בצורה חד משמעית לעצירת החקיקה הזו לכניסה להידברות ולא מוכנים להתפשר על דמוקרטיה. אנחנו זוכרים שבקהל הזה יש ימין ושמאל, דתיים וחילונים, יהודים וערבים. יודעים שהמדינה הזו לא אחידה אבל מתעקשים שהיא תהיה מאוחדת. המאבק הוא שהחקיקה הזו תיעצר ושיהיה אפשר להכנס להידבר״.

לפיד למפגינים מול משכן הכנסת: לא ננוח עד שתהיה חוקה

ראש האופוזיציה יאיר לפיד נאם מול עשרות אלפי המפגינים שהתאספו מול הכנסת בירושלים, והכריז כי "המחנה הליברלי נולד". לדבריו, "המחנה הזה שבמשך שנים התעלמו ממנו, לקחו אותו כמובן מאליו, קם לתחייה. יותר מדי זמן הדחקנו את העובדה שדורסים את הערכים שלנו. זה נגמר, לא ידרסו אותנו יותר. דמוקרטיה לא נבנית מעצמה. חופש הוא לא משהו שמקבלים במתנה. זה מחנה של מאמינים בני מאמינים. אנחנו מאמינים באמונה שלמה בדמוקרטיה, מאמינים בערכי מגילת העצמאות, מאמינים שאף ממשלה לא נתנה לנו את הזכויות שלנו, ואף ממשלה לא תיקח מאתנו את הזכויות שלנו. אנחנו לא נשקוט ולא ננוח עד שתהיה חוקה למדינת ישראל".

נתניהו קורא למפגינים מימין ומשמאל שלא לנהוג באלימות

יריב לוין: "אכבד כל החלטה שיקבל נתניהו"

סגן ראש הממשלה ושר המשפטים, יריב לוין: "כחבר בסיעת הליכוד, אני אכבד כל החלטה שיקבל ראש הממשלה נתניהו באשר להליכי חקיקת הרפורמה המשפטית. זאת מתוך ידיעה שמצב בו איש הישר בעיניו יעשה עלול להביא באופן מיידי לנפילת הממשלה ולקריסת הליכוד.
על כולנו לעשות מאמץ כדי לייצב את הממשלה והקואליציה. על כולנו מוטלת החובה לא לעשות את הטעות שנעשתה בשעתו עם הפלת ממשלת שמיר, טעות שהובילה לאסון הסכמי אוסלו".

משרד העלייה והקליטה: להחריג את טיסות העולים מהשביתה

מנכ״ל משרד העלייה והקליטה עו"ד אביחי כהנא פנה לפני שעה קלה לוועדת החריגים בהסתדרות העובדים בבקשה להחריג את אגף הנתב"ג של המשרד משביתת המשק. רק היום מתוכננים לעלות כ-110 עולים מארצות שונות.
בפנייתו ציין כהנא כי "מפעל העלייה לישראל לא פסק בכל 75 שנות קיומה של המדינה, גם במלחמה, וגם כשהשמים נסגרו בתקופת הקורונה".

עיצומים בנתב"ג: פגיעה גם בטיסות הנכנסות

עובדי חברת שירותי הקרקע לאופר הודיעו שהם מצטרפים לשביתה הכללית ומפסיקים לתת שירות. עובדי החברה מטפלים בחלק גדול מאוד מהטיסות הזרות הנכנסות, המשמעות היא שלא יהיה מי שיטפל בחלק נכבד מטיסות אלו בחברות התעופה הזרות.

לוח ההמראות בנתב"ג (צילום: הדס יום טוב)

חברת החשמל הודיעה על סגירת מרכזי קבלת קהל: "מייחלים לאיחוי הקרע"

בהמשך להחלטת ההסתדרות והמעסיקים על שביתה כללית במשק, חברת החשמל מודיעה על סגירת מרכזי קבלת קהל. מוקדי השירות 103 ותיקון הפסקות חשמל יעברו לטיפול במתכונת חירום בלבד. נציגות עובדי החברה מצטרפת לדרישה לעצירת השינויים בחקיקה המשפטית. "החברה מייחלת לאיחוי הקרע והשבת האחווה והערבות ההדדית, בין כל תושבי המדינה".

לקראת ההפגנה בכנסת: עומסים ברכבות לירושלים

משעות הבוקר קיימים עומסים כבדים ברכבות שעולות לירושלים, לקראת ההפגנה שמתכננים ארגוני המחאה נגד המהפכה המשפטית ב-18:00 מול הכנסת. אלפי מפגינים כבר נמצאים מול הכנסת. במקביל תתקיים אחר הצהריים מול המשכן גם הפנת ימין של תומכי החקיקה.

עומס ברכבות לירושלים לקראת ההפגנה מול הכנסת (צילום: ניצן צבי כהן)

מועצת בנימין: לא משתתפים בשביתה

ראש מועצת בנימין ישראל גנץ הודיע לעובדי ותושבי המועצה ששירותי מועצת בנימין פועלים כרגיל והמועצה לא לוקחת חלק בשביתה.

קבוצת מוחים שירדו לאיילון פונו על ידי המשטרה

15 מוחים ירדו לכביש 20 מיגאל אלון והניחו אבנים על הכביש. כוח יס"מ פיזר אותם ופינה את האבנים. אדם אחד נעצר.

מאות אלפי תלמידים שובתים בקריאה לעצירת החקיקה

מאות אלפי תלמידי כיתות ז׳-י״ב שובתים הבוקר בקריאה לעצור את החקיקה כדי להתכנס לשיח מחודש ולהסכמות. ״תלמידי ישראל אמרו את דברם. מאות אלפי תלמידים נשארו הבוקר בבתים בקריאה למנהיגי המדינה לעצור ולשמור על אחדות העם", אמר יו״ר מועצת התלמידים והנוער הארצית, רן שי. "אנו קוראים לראש הממשלה ולראש האופוזיציה להתכנס עוד היום להידברות עם נשיא המדינה ללא תנאים מקדימים. מבחינתנו המאבק עדיין לא נגמר, ולכן נמשיך להוביל אחדות ושותפות בשטח״.

כאלף מפגינים מול הכנסת לעצירת החקיקה

במקביל להפגנות לעצירת החקיקה בתל אביב ובמקומות נוספים בארץ, לפחות אלף מפגינים מוחים כעת מחוץ לכיכר הכנסת ולמשרדי הממשלה ברחוב קפלן בירושלים.

מפגינים מול הכנסת לעצירת הקיקה של הרפורמה המשפטית (צילום: ג'וליה לרמה)

ניר ברקת לחברי הליכוד: "לגבות את נתניהו בעצירת החקיקה"

שר הכלכלה והתעשייה ניר ברקת קרא לחברי הליכוד לגבות את ראש הממשלה נתניהו בעצירת החקיקה: ״אני קורא לכל עמיתיי בממשלה, בליכוד ובמפלגות השותפות בקואליציה, להתלכד מאחורי ראש הממשלה ולגבות אותו בעצירת החקיקה. אסור לנו להביא להפלת ממשלת ימין במו ידינו. כוחנו באחדותנו״.

מועצת המובילים והמסיעים מצטרפת לשביתה:"מצפים מהמנהיגים לגלות אחריות"

מועצת המובילים והמסיעים מצטרפת לשביתה במשק וקוראת לחברות ההובלה שלא לפקוד את נמלי הים והאוויר וכן לצמצם את הפעילות בכלל המגזרים במשק למינימום. במועצת המובילים מציינים כי הם מצפים מהלקוחות לגלות הבנה לאור הנסיבות.

"ענף ההובלה מקיף למעלה מ – 100,000 מועסקים מכלל מגזרי האוכלוסייה", אמר גבי בן הרוש, יו"ר מועצת המובילים, "והקריאה להסכמה רחבה משקפת את מגוון הדעות מצד העוסקים בענף ואנו מצפים מהמנהיגים לגלות אחריות."

רוטמן קרא לפעילי הימין למחות נגד עצירת החקיקה

יו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן קרא לפעילי הימין למחות בהפגנה המתוכננת של הימין ב-18:00 מול הכנסת.
הפגנה נוספת של פעילי ארגון "לה-פמיליה" מתוכננת הערב בצומת קפלן בתל אביב.

איגוד העובדות והעובדים הסואציליים מצטרפים לשביתה: "יש לנו אחריות לפעול למען צדק חברתי"

איגוד העובדות והעובדים הסוציאליים הודיעו על השבתת השירותים החברתיים: "החל מרגע זה אנחנו, העובדות והעובדים הסוציאליים, יחד עם כלל עובדות ועובדי ישראל, שובתים! יחד נעלה להפגנה בירושלים מול כנסת ישראל. כעובדות ועובדים סוציאליים יש לנו אחריות כפולה ומכופלת לפעול למען צדק חברתי, ולעמוד יחד עם שאר העובדות והעובדים במשק למען הציבור והמדינה. החל מרגע זה כל העובדות והעובדים הסוציאליים, ללא יוצא מן הכלל, שובתים".

אבי מעוז לנתניהו ולראשי הקואליציה: "המשיכו בחקיקה, כניעה שלנו תאשר שאין עוד טעם בבחירות"

יו"ר מפלגת נעם ח"כ אבי מעוז לראש הממשלה נתניהו ולראשי הקואליציה: "המשיכו במה שהתחלנו, כלומר בתיקון ובהחזרת האיזון בין הרשויות. כניעה שלנו תהווה מתן אישור סופי לכך שאין עוד כל טעם בבחירות דמוקרטיות בישראל, ובעצם בזה ישראל תהפוך למדינה דיקטטורית, שבה הדיקטטורים הם האליטות בבית המשפט העליון, בתקשורת ובפקידות הבכירה במערכות הציבוריות".

רשת קניוני ביג וקבוצת עזריאלי מצטרפות לשביתה וייסגרו את מרכזי הקניות החל מ-12:00

רשת קניוני ביג וקבוצת עזריאלי הודיעו כי הן מצטרפות לשביתת ההסתדרות וכי החל מ-12:00 ייסגרו כלל מרכזי הקניות בבעלותן. חנויות הפארם והמרכולים יישארו פתוחים. "אסור לנו לעמוד מנגד כשישראל בוערת". מסרה דנה עזריאלי, יו"ר קבוצת עזריאלי. אנו כראשי המשק מצטרפים למאמצי ההסתדרות. יש לעצור את החקיקה שקורעת ומפלגת את העם. כולנו עם אחד".

פורום העצמאים קרא למרד מיסים החל מ-15 באפריל

בעקבות ההתפתחויות ביממה האחרונה והחרפת המחאה, פורום העצמאים והפרילנסרים מבית ההסתדרות יצא בקריאה דחופה לכלל העצמאים בישראל לפתוח במרד מיסים החל מה-15 לחודש הבא, יום תשלום המיסים החודשי למדינה, עד עצירה מוחלטת של החקיקה.
"אני מברך ומצטרף ליו"ר ההסתדרות, בקריאתו החדה והברורה לעצירת הקיטוב והטירוף במדינה", קרא יו"ר הפורום, רמי בז'ה. "לא נשלם מיסים למדינת ישראל, שהופכת לנגד עינינו לדיקטטורה. לא ניתן יד להתרסקות העצמאים ומשפחותיהם בגלל התנהלות המדינה. הכלכלה והעסקים מתרסקים בשל אובדן האחיזה במציאות של הממשלה והעומד בראשה, שמובילים אותנו לתהום".

מפגינים ירדו לאיילון; איילון צפון נחסם לתנועה

כמאה מפגינים ירדו לאיילון והכביש נחסם באיזור מחלף השלום.

מפגינים ירדו לאיילון (צילום: נועה גברט)

איגוד המשפטנים מצטרף לשביתה במשק

יו"ר איגוד המשפטנים עו"ד יצחק (יצי) גורדון הודיע על הצטרפות לשביתה הכללית במשק. "משפטנים, עוזרים משפטיים לשופטים, סניגורים ציבוריים, מתמחים, עורכי דין בכל השירות הציבורי – יוצאים לשביתה כוללת – אין חקיקה ואין ליטיגציה, אין ייעוץ משפטי, ואין ועדות, אין מכרזים ואין אישורים, אין הליכים – הכל נעצר!!", קרא גורדון והוסיף: "הנטל עובר לראש הממשלה, להפסיק את החקיקה המפלגת, להנהיג ולאחד את העם, ולהציל את עתיד החברה הישראלית כולה".

הרשויות המקומיות מצטרפות לשביתה הכללית

הנהלת השלטון המקומי והשלטון האזורי, החליטה בדיון חירום שהתקיים הבוקר על הצטרפות לשביתה במשק עליה הכריזה ההסתדרות.
"אנחנו קוראים לראש הממשלה לעצור את החקיקה לאלתר, לבטל את פיטוריו של שר הביטחון, שאיתו אנו עומדים בקשרי עבודה בתחום ביטחון הערים והעורף", קרא חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי. "על ראש הממשלה לחשב מסלול מחדש ולהגיע להידברות מיידית בין הצדדים שתביא להסכמה רחבה".

יאיר לפיד לנתניהו: בטל את פיטורי גלנט. בוא נתחיל דיאלוג על יצירת חוקה"

ראש האופוזיציה ויו״ר יש עתיד יאיר לפיד קרא לנתניהו לבטל את הפיטורים של יואב גלנט.  "מדינת ישראל לא יכולה בעת הזו, מול הסיכונים בכל הזירות להרשות לעצמה חילופי שר בטחון״, אמר. "אנחנו לא חייבים להתרסק. אנחנו לא חייבים להתפרק. יש פתרונות. אני קורא לקואליציה, בואו נלך לבית הנשיא, נתחיל דיאלוג לאומי שבסופו תהיה לנו חוקה המבוססת על מגילת העצמאות, ומדינה שבה כולנו חיים יחד באהבה ובכבוד הדדי".

בעקבות המחאה: נעצרו ההמראות מנתב"ג

בהוראת יו"ר ועד עובדי רשות שדות התעופה פנחס עידן נעצרו ההמראות בנתב"ג. עידן הודיע שהוא מגבה את ארנון בר-דוד בשביתה הכללית. "כליכודניק, אני קורא לעצור את החקיקה וללכת להידברות".

ההסתדרות הרפואית תשבית את מערכת הבריאות עד לעצירת חקיקה והידברות

ההסתדרות הרפואית הודיעה על שביתה מלאה במערכת הבריאות עד לעצירת החקיקה והודעה על מסלול ברור ורציני של הידברות, בדרך להסכמות רחבות.
השביתה תכלול את כל בתי החולים הציבוריים ואת כל מרפאות הקהילה. ההסתדרות הרפואית תפעיל ועדת חריגים כמקובל ותאפשר טיפולים ושירותים מצילי חיים. השביתה תיעצר ככל שיגובש מתווה ברור ומוסכם להידברות שיבטיח בין היתר קרקע יציבה לשמירה על זכויות המטופלים במערכת הבריאות.

יו"ר ההסתדרות: אם החקיקה לא תיעצר, הולכים לשביתה כללית במשק

יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד הודיע במסיבת עיתונאים שההסתדרות תצא לשביתה כללית במשק אם לא תיעצר חקיקת הרפורמה המשפטית. "אני קורא לראש הממשלה ולכל חברי הכנסת, תעצרו רגע לפני התהום. יש פה שיקולים ביטחוניים וכלכליים, מדינת ישראל הולכת לקצה ואנחנו רבים ביננו לבין עצמנו".

מפלגת הציונות הדתית: "לא לעצור את החקיקה בשום אופן"

מפלגת הציונות הדתית הודיעה שהיא מתנגדת לעצירה החקיקה: "לאחר הרבה התלבטויות והתייעצויות עמדתנו היא שאסור לעצור את החקיקה בשום אופן. עצירת החקיקה תהיה כניעה לאלימות, לאנרכיה, לסרבנות ולעריצות המיעוט ותאיין את תוצאות הבחירות. היינו ונשארנו חסידי שיח, פשרות והסכמות, אבל לא תחת איומי הפיכה של מוקדי הכח על הדמוקרטיה הישראלית".

דיווחים: לבקשת ח"כ אריה דרעי, "חוק דרעי 2" יוקפא ולא יעלה להצבעה

הצעת החוק, לפיה בית המשפט יהיה מנוע מעיסוק במינוי שרים, הייתה אמורה לעלות להצבעה במליאת הכנסת. לבקשת יו"ר ש"ס אריה דרעי, וברקע הדיווחים על כך שראש הממשלה בנימין נתניהו יודיע על עצירת חקיקת המהפכה המשפטית, יוקפא החוק ולא יעלה להצבעה.

ההצעה לשינוי הרכב הוועדה למינוי שופטים אושרה לקריאה שנייה ושלישית

על אף הדיווחים כי ראש הממשלה בנימין נתניהו צפוי לעצור את החקיקה, ועדת החוקה אישרה בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק יסוד: השפיטה (שינוי הרכב הוועדה למינוי שופטים), בכפוף לרביזיה (הצבעה חוזרת בוועדה).

מזכ"לית הסתדרות המורים קוראת לעצור את החקיקה

מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דויד, בתום ישיבת חירום שכינסה הבוקר: "אדוני ראש הממשלה, עצור את החקיקה. אנו נמצאים ערב פסח, ערב היציאה מעבדות לחירות ולצערי, לאחר ניסיונות מרובים להשפיע בשקט מבפנים, אחרי שיחות רבות עם נציגים בקואליציה לא נותרה לנו ברירה, אלא לקום ולדאוג שאף גורם לא ינסה לפגוע בנו.
הסתדרות המורים הוקמה לפני כמעט 120 שנה והיא איגוד העובדים הוותיק בישראל, שמייצג כ 170 אלף אישה ואיש, מרביתם נשים. לא נוכל לשבת בשקט כשהחקיקה תוביל בהכרח להרס העבודה המאורגנת בישראל!
לא נוכל לשתוק כשמנסים לבטל את הזכות להתארגנות, את זכות השביתה ואת הזכות הבסיסית שיש לכל עובד במדינת ישראל – הזכות לשימוע! לא ניתן להרוס את העבודה המאורגנת בישראל.
מחר יוצאים תלמידי ישראל לחופשת פסח. אני מקווה כשהם יחזרו ללימודים בעוד כשבועיים, כל זה יהיה מאחורינו.
אני קוראת לסיעות הקואליציה – עורו! תתעשתו. נדרשים שינויים ושיפורים למערכת המשפט בישראל, אבל לא ככה! שינויים יש להוביל בהסכמה רחבה. כמחנכים אנחנו חייבים להתרכז בעת הזאת באיחוי השסעים העמוקים שהובילו לאלימות בחברה הישראלית שמחלחלת למערכת החינוך. אין לנו ארץ אחרת".

ההסתדרות צפויה להכריז על שביתה במשק

ההסתדרות והמגזר העסקי יכנסו מסיבת עיתונאים בשעה הקרובה, בה צפויים להכריז על שביתה במשק אם החקיקה לא תיעצר ויתחיל משא ומתן בנוגע לרפורמה.

"ביטחון עם ישראל ושלמות החברה הם מעל לכל", אמר בר-דוד. "ערב החגים והימים הלאומיים, על כל הצדדים לגלות אחריות ומנהיגות. אני קורא לראש הממשלה בנימין נתניהו: זוהי העת לעצור ולחבר את העם! שבו ודברו – כי אין לנו ארץ אחרת".

האוניברסיטאות שובתות, חלק מהמכללות מצטרפות לשביתה

ראשי האוניברסיטאות הודיעו על יום שביתה ושורה של מכללות הודיעו שיצטרפו לשביתה, ביניהן: בצלאל, האקדמית עמק יזרעאל, רופן, תל-חי ושנקר. ראשי רשויות מקומיות החלו הבוקר בשביתת רעב מול משרד ראש הממשלה בדרישה "לעצור את האסון שישראל דוהרת אליו".

לפי דיווחים: נתניהו צפוי להודיע על עצירת החקיקה

לפי דיווח N12, ראש הממשלה נתניהו יישא הבוקר נאום לאומה, בו הוא צפוי להודיע על עצירת חקיקת המהפכה המשפטית ולהתייחס לפיטוריו של שר הביטחון גלנט.

מנכ"ל משרד הבריאות: לא תתבצע אכיפה על היעדרות רופאים מעבודתם כחלק מהמחאה

מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן-טוב מבהיר כי לא תבוצע אכיפה לגבי היעדרות של עובדים היום מהמערכת. הדברים נאמרו על רקע כוונתם של רופאים להיעדר מעבדותם ולהשתתף במחאה.

הרצוג: "אני קורא לכם לעצור את הליך החקיקה לאלתר, למען אחדות עם ישראל"

נשיא המדינה יצחק הרצוג התייחס הבוקר לפיטורי שר הביטחון יואב גלנט ולמחאות שהתעוררו בעקבותיהם.

"ראינו הלילה מחזות קשים מאד. אני פונה לראש הממשלה, חברי הממשלה וחברות וחברי הקואליציה: התחושות קשות וכואבות. דאגה עמוקה אופפת את כל העם. הבטחון, הכלכלה, החברה – כולם מאויימים. עיני כל העם בישראל נשואות אליכם. עיני כל העם היהודי נשואות אליכם. עיני כל העולם נשואות אליכם.
למען אחדות עם ישראל, למען האחריות המתחייבת אני קורא לכם לעצור את הליך החקיקה לאלתר. אני פונה לראשי כל סיעות הכנסת, קואליציה ואופוזיציה כאחד, לשים את אזרחי המדינה מעל הכול, ולנהוג באחריות ובאומץ ללא דיחוי נוסף.
תתעשתו כעת! זה לא רגע פוליטי, זה רגע למנהיגות ואחריות."

שר המשפטים יריב לוין אמר שיכבד כל החלטה של נתניהו בנוגע לרפורמה. "מצב בו איש הישר בעיניו יעשה עלול להביא באופן מיידי לנפילת הממשלה ולקריסת הליכוד", אמר לוין. "על כולנו לעשות מאמץ כדי לייצב את הממשלה והקואליציה. על כולנו מוטלת החובה לא לעשות את הטעות שנעשתה בשעתו עם הפלת ממשלת שמיר, טעות שהובילה לאסון הסכמי אוסלו".

ראש האופוזיציה ויו"ר מפלגת יש עתיד יאיר לפיד נשא דברים אל רבבות מפגינים מול משכן הכנסת והכריז כי ""המחנה הליברלי התעורר". לדבריו, "יותר מדי זמן הדחקנו את העובדה שדורסים את הערכים שלנו. זה נגמר, לא ידרסו אותנו יותר. לא נשקוט ולא ננוח עד שתהיה חוקה למדינת ישראל". יו״ר המחנה הממלכתי ושר הביטחון לשעבר, בני גנץ, אמר בהפגנה: ״קוראים בצורה חד משמעית לעצירת החקיקה הזו לכניסה להידברות ולא מוכנים להתפשר על דמוקרטיה. אנחנו זוכרים שבקהל הזה יש ימין ושמאל, דתיים וחילונים, יהודים וערבים. יודעים שהמדינה הזו לא אחידה אבל מתעקשים שהיא תהיה מאוחדת. המאבק הוא שהחקיקה הזו תיעצר ושיהיה אפשר להכנס להידבר״.

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר (עוצמה יהודית) מאיים לפרק את הממשלה אם סעיפי המהפכה המשפטית לא יקודמו. השר ניר ברקת (הליכוד): ״אני קורא לכל עמיתיי בממשלה, בליכוד ובמפלגות השותפות בקואליציה. להתלכד מאחורי ראש הממשלה ולגבות אותו בעצירת החקיקה. אסור לנו להביא להפלת ממשלת ימין במו ידינו. כוחנו באחדותנו״.

בעקבות הודעת ראש הממשלה וההתפתחויות האחרונות, יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד הודיע הבוקר במסיבת עיתונאים שההסתדרות תפתח בשביתה כללית במשק אם לא תיעצר החקיקה. "אני קורא לראש הממשלה ולחברי השרים, ולחברי הכנסת – תעצרו", קרא בר-דוד." יש פה שיקולים ביטחוניים וכלכליים, מדינת ישראל הולכת לקצה". עם הכרזת השביתה, הפסיקו ההמראות מנתב"ג, מערכת החינוך והתחבורה הציבורית יוחרגו מהשביתה. לשביתה הצטרפו גם ההסתדרות הרפואית והשלטון המקומי.

שביתה כללית במשק

נמל התעופה בן גוריון הושבת מיידית וההמראות ממנו ייעצרו. מערכת הבריאות תפעל במתכונת שבת החל ממחר, ורופאים שירצו להשתתף במחאות היום יעשו זאת בתיאום עם מנהליהם. רשתות הקניונים עזריאלי וביג הודיעו שייסגרו החל מהשעה 12:00 בצהריים. מרכז השלטון המקומי הודיע שהרשויות המקומיות יצטרפו לשביתה, שצפויה להשפיע על הקייטנות של חופשת הפסח שמתחילות מחר, אך לא פרסמו מתווה ברור. במסיבת העיתונאים הדגישו שהתחבורה הציבורית תוחרג מהשביתה. איגוד המשפטנים הודיע שהמשפטנים בשירות הציבורי יצאו לשביתה.

ראש האופוזיציה ויו״ר יש עתיד יאיר לפיד אמר: ״אני קורא לנתניהו, בטל את הפיטורים של יואב גלנט. מדינת ישראל לא יכולה בעת הזו, מול הסיכונים בכל הזירות להרשות לעצמה חילופי שר בטחון. אנחנו לא חייבים להתרסק. אנחנו לא חייבים להתפרק. יש פתרונות. אני קורא לקואליציה, בואו נלך לבית הנשיא, נתחיל דיאלוג לאומי שבסופו תהיה לנו חוקה המבוססת על מגילת העצמאות, ומדינה שבה כולנו חיים יחד באהבה ובכבוד הדדי".

נשיא המדינה יצחק הרצוג התייחס הבוקר לפיטורי גלנט ולמחאות שהתקיימו במהלך הלילה. "למען אחדות עם ישראל, למען האחריות המתחייבת אני קורא לכם לעצור את הליך החקיקה לאלתר", קרא הרצוג, "אני פונה לראשי כל סיעות הכנסת, קואליציה ואופוזיציה כאחד, לשים את אזרחי המדינה מעל הכול, ולנהוג באחריות ובאומץ ללא דיחוי נוסף. תתעשתו כעת! זה לא רגע פוליטי, זה רגע למנהיגות ואחריות".

ראשי האוניברסיטאות הודיעו על יום שביתה ושורה של מכללות הודיעו שיצטרפו לשביתה, ביניהן: בצלאל, האקדמית עמק יזרעאל, רופן, תל-חי ושנקר. ראשי רשויות מקומיות יחלו הבוקר בשביתת רעב מול משרד ראש הממשלה בדרישה "לעצור את האסון שישראל דוהרת אליו".

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!