דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
24.0°תל אביב
  • 21.9°ירושלים
  • 24.0°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 24.8°אשדוד
  • 27.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 27.0°טבריה
  • 21.4°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

בנק פירסט ריפאבליק האמריקני קרס ונמכר, חשש ממשבר כולל בבנקים

זהו הבנק הבינוני השלישי שקרס בתקופה האחרונה, אחרי סיליקון ואלי ובנק סיגנצ'ור | מניות הבנקים בארה"ב נסגרו אתמול בירידות שערים חדות, והבוקר נפתחו בירידות באסיה כתגובה לכך | עלייה נוספת של הריבית עלולה להגביר את הסיכון למשבר כולל בבנקים

בנק פירסט ריפאבליק בארצות הברית (צילום: AP Photo/Godofredo A. Vásquez)
בנק פירסט ריפאבליק בארצות הברית (צילום: AP Photo/Godofredo A. Vásquez)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

בנק פירסט ריפאבליק האמריקאי קרס ונמכר השבוע לבנק ג'יי.פי. מורגן בתיווך הסוכנות לביטוח פקדונות (FDIC). לאחר בנק סיליקון ואלי ובנק סיגנצ'ור, מדובר בבנק הבינוני אמריקאי השלישי שקורס בתקופה האחרונה.

לכל הבנקים שקרסו היו מספר מכנים משותפים: שיעור נמוך של פקדונות מבוטחים בסוכנות לביטוח פקדונות, גודל בינוני, מתחת לסף שמחייב רגולציה הדוקה יותר ובעיקר בעיות בתיק ניירות הערך, שערכו הלך וירד ככל שהפדרל ריזרב העלה את הריבית במשק האמריקאי.  

מניות הבנקים הבינוניים בארצות הברית מתקרבות לנקודת השפל של חודשי התפרצות הקורונה בתחילת 2020. מניות בנקים באסיה יורדות הבוקר, בעקבות הירידות בבנקים האמריקאים, מחשש למשבר נזילות במערכת הבנקאית האמריקאית.

קריסות הבנקים סביב משבר הסאב-פריים לצד קריסות הבנקים הנוכחיות לפי גודל הבנק (צילום מסך מתוך observablehq.com/@mbostock)
קריסות הבנקים סביב משבר הסאב-פריים לצד קריסות הבנקים הנוכחיות לפי גודל הבנק (צילום מסך מתוך observablehq.com/@mbostock)

מניות הבנקים בארצות הברית נסחרו בירידה נוספת של 4.5% אתמול, כאשר מניית בנק ווסטרן אליאנס הבינוני, צנחה בכ-15% ומניית בנק פאקווסט התרסקה ביותר מ-27%. 

גם סיוע בפקדונות של 30 מיליארד דולר מקבוצת בנקים גדולים בעידוד הממשל האמריקאי, וגם תכנית הסיוע של הפדרל ריזרב, לא מנעו את קריסת בנק פירסט ריפאבליק, אשר לקוחותיו העבירו ממנו כ-100 מיליארד דולר בפקדונות לבנקים אחרים. לפי הפרופסור לכלכלה סטיב קין, נכון שבנק אחד או שניים היו יכולים לגדר את עצמם כנגד הסיכון של עליית ריבית, אך לא כולם, בהיעדר צדדים נוספים שניתן לבצע את עסקאות הגידור מולם.  

גם אם בבנקים הקורסים כיהנו רק הנהלות שלקחו סיכונים גבוהים במיוחד בהשקעת נכסי הבנק כדי למקסם רווחים, הרי שלקריסה שלהם יש משמעות מערכתית. הסיבה המרכזית לסיכון הגובר במגזר הבנקאי היא הריבית הגבוהה של הפדרל ריזרב, שגורמת בעת ובעונה אחת להפחתת כמות ההלוואות וכן ליצירת נתיבי השקעה עדיפים על הבנקים, כמו קרנות כספיות. שתי התופעות גם יחד מקטינות את כמות הפקדונות בבנקים האמריקאים באופן מצרפי. 

קריסה במערכת הבנקאית יכולה להתרחש במהירות: די אם כמה בנקים קטנים או בנק בינוני אחד ימכרו ניירות ערך במהירות כדי לגייס כסף בתרחיש של בריחת פקדונות, כך גם מחירי ניירות הערך שמחזיקים כל הבנקים ירדו בצורה משמעותית וימנע משאר הבנקים יכולת למכור ניירות ערך ברווח.  

הפדרל ריזרב יודיע היום (רביעי) על החלטתו בנוגע לגובה הריבית. קבוצת מחוקקים דמוקרטים בהובלת הסנאטורים אליזבת' וורן ביקשו מהפד להימנע מהעלאות ריבית נוספות. במפלגה הרפובליקנית מבקרים את הפניה, וטוענים כי על הדמוקרטים להיאבק באינפלציה באמצעות קיצוצי הוצאות ולא בבקשה מהפדרל ריזרב להימנע מהעלאות ריבית. העלאת ריבית צפויה להחמיר את מצב המערכת הבנקאית, משום שצעד זה מתמרץ הוצאת פקדונות מהבנקים ומקשה על הבנקים לממש ניירות ערך.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!