דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
20.0°תל אביב
  • 12.2°ירושלים
  • 20.0°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 19.8°אשדוד
  • 15.9°באר שבע
  • 22.1°אילת
  • 19.8°טבריה
  • 12.3°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

בפעם העשירית ברציפות: הפדרל ריזרב העלה את הריבית בארה"ב

ההעלאה נעשתה ברבע נקודת האחוז, לשיעור של 5.25% | בהודעת הוועדה נרמז שההעלאות הריבית עלולות להיפסק | ג'רום פאוול, יו"ר הפדרל ריזרב: "הוועדה מצפה שהאינפלציה תאט בקצב לא כל כך מהיר"

ג'רום פאוול, נגיד הפדרל ריזרב (AP Photo/Andrew Harnik)
ג'רום פאוול, נגיד הפדרל ריזרב (AP Photo/Andrew Harnik)
גל רקובר
גל רקובר
כתב כלכלי
צרו קשר עם המערכת:

הפדרל ריזרב הודיע היום (רביעי) שהעלה את הריבית בארה"ב, בפעם העשירית ברציפות. זאת על רקע קריסת בנק 'פירסט ריפאבליק' וההאטה הדרמטית בצמיחה, שנרשמה ברבעון הראשון של שנת 2023. ההעלאה נעשתה ברבע נקודת האחוז, לשיעור של 5.25%. בהודעת הוועדה בנוגע להחלטה נרמז שההעלאות הריבית עלולות להיפסק.

"הוועדה מצפה שהאינפלציה תאט בקצב לא כל כך מהיר", אמר ג'רום פאוול, יו"ר הפדרל ריזרב, במסיבת העיתונאים לאחר ההכרזה. "זה יקח זמן, ואם התחזית תתברר כנכונה פחות או יותר, אנחנו לא רואים סיבה להפחית את שיעור הריבית". לפי פאוול, דרושה האטה כלכלית נוספת כולל בשוק העבודה, כלומר יותר אבטלה ופחות משרות פנויות, כדי שהאינפלציה במחירי השירותים תיבלם.

בנוסף להעלאת הריבית, הוועדה לפעילות בשוק הפתוח, המחליטה על המדיניות המוניטרית, הודיעה שמדיניות הצמצום הכמותי, במסגרתה הבנק המרכזי מפחית את אחזקותיו בנכסים פיננסיים, תימשך. מדיניות זו נועדה לתמוך בתמסורת מדיניות הריבית דרך הפחתת יתרות הדולרים של הבנקים.

על אף שבהודעה נכתב שהמדיניות תימשך, ראוי לציין שהיא נהפכה בעקבות קריסת הבנקים מחודש מרץ, כשהבנק המרכזי השיק כלי הלוואה חדש שהביא דווקא להרחבת יתרות הדולרים. כלומר בפועל, מדובר בשיבה אל מדיניות הצמצום הכמותי לאחר הפסקה.

בנק פירסט ריפאבליק בארצות הברית (צילום: AP Photo/Godofredo A. Vásquez)
בנק פירסט ריפאבליק בארצות הברית (צילום: AP Photo/Godofredo A. Vásquez)

השמטת האמירה מהעלאת הריבית במרץ, בה הוועדה הבהירה שעליות עתידיות סבירות, רומזת על הפסקת העלאות הריבית. בנוסף לכך, לפי ההודעה הנוכחית העלאות נוספות יישקלו לאור "ההשפעה המצטברת של מדיניות הצמצום המוניטרי והעיכוב בו היא משפיעה על פעילות כלכלית ואינפלציה". במילים אחרות, שיעור הריבית הגיע לרמה גבוהה וכעת צריך להמתין לפעולתו על הפעילות הכלכלית.

העלאות הריבית נועדו להאט את הפעילות הכלכלית, לעלות את שיעור האבטלה, ודרך כך להביא את שיעור האינפלציה ליעד ארוך הטווח של הפדרל ריזרב, 2%. שיעור האינפלציה בארה"ב אכן נמצא במגמת ירידה מובהקת של תשעה חודשים רצופים, מ-9.1% ביוני, ל-5% במרץ האחרון. אולם נראה שירידה זו אינה קשורה להעלאות הריבית, שכן היא החלה תוך פעילות נמרצת בשוק העבודה, הרבה לפני ששיעור הריבית הגבוה נתן את אותותיו על הצמיחה הכלכלית.

לצד קריסת בנק 'פירסט ריפאבליק' ובלימת שיעור האינפלציה, הצמיחה האיטית ברבעון הראשון תומכת אף היא בעצירת העלאות הריבית. שיעור הצמיחה ברבעון הראשון היה בקצב שנתי של 1.1%, עגום כשלעצמו ונמוך דרמטית מצפי האנליסטים שקדם לו, 2%.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!