דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
24.0°תל אביב
  • 21.9°ירושלים
  • 24.0°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 24.8°אשדוד
  • 27.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 27.0°טבריה
  • 21.4°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

פרשנות / הדיונים על תקרת החוב בארה"ב תקועים, ושעון החול של ביידן אוזל

הדיונים בין ממשל ביידן לרפובליקנים נקלעו למבוי סתום | בתגובה לדרישת הרפובליקנים לצמצם את הגירעון, הציע הנשיא להעלות מיסוי על עשירים | ללא הסכמה, הממשל עלול להיקלע לחדלות פירעון ביוני עם גל הדף כלכלי משמעותי ברחבי העולם 

נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן (צילום: AP Photo/Andrew Harnik)
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן. הדמוקרטים מגבים את עמדתו הקשוחה (צילום: AP Photo/Andrew Harnik)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ייפגש היום (שני) עם יו"ר בית הנבחרים, הסנאטור הרפובליקני קווין מקארתי, בכוונה למצוא פתרון לנושא תקרת החוב. עמדת המפלגה הדמוקרטית היא שעל הרפובליקנים להסכים להעלות את תקרת החוב ללא תנאים, כפי שנעשה עשרות פעמים בעבר.  

בתמורה להסכמתם, הרפובליקנים דורשים קיצוצים משמעותיים בגירעון התקציבי האמריקאי. עד כה, תקרת החוב הועלתה עשרות פעמים, ובכך נמנעה ארצות הברית מחדלות פירעון.

על דרישות הרפובליקנים אמר ביידן שהן "פשוט בלתי מתקבלות על הדעת", תוך התנגדות להפיכת התקציב לשבוי של נושא תקרת החוב. מכיוון שאוכלוסיית ארצות הברית ממשיכה לגדול, וכך גם כלכלתה, החובות גדלים גם הם, וכל תקרה אבסולוטית שתיקבע בהכרח תיפרץ בשלב כלשהו.

בתחילת השנה הגיעה התקרה ל-31.4 טריליון דולר, כשבחודשים האחרונים מבצע משרד האוצר שינויים בסוגי ניירות הערך שהוא מנפיק, כדי לקנות זמן לפני שיגיע היום שבו הממשל ייכשל בביצוע תשלומי החובות שלו – מה שעלול לקרות בחצי הראשון של יוני.

בממשל שוקלים להפעיל מעקפים על כללי תקרת החוב, כמו הנפקת מטבע בשווי עצום של טריליון דולר, דרך המטבעה במשרד האוצר, מה שייצור התגברות מלאכותית על החקיקה הקובעת תקרה לחוב.    

ההצעה של ביידן להקטנת הגירעון: מיסוי עשירים 

בסוף השבוע הציג ביידן בטוויטר תוכנית כלכלית לצמצום הגירעון התקציבי באמצעות חיסול הקלות מס שניתנות לתאגידים וליחידים עשירים, והעלאות מסים על העשירים ביותר ועל רכישה עצמית של מניות על ידי תאגידים. 

ספק אם בכוונת הנשיא לממש צעדים כה אגרסיביים בבת אחת. העמדה התקיפה של ביידן קשורה גם לאופן ההיבחרות של מקארתי, שהצליח להיבחר רק בסבב ההצבעה ה-15. במשך 14 סבבים סירבו אנשי הימין הכלכלי הליברטריאני במפלגתו לתמוך בו, ובחירתו התאפשרה רק לאחר שהתלות של מקארתי בהם הובהרה. מצב זה מסבך פוליטית את ממשל ביידן, שכן גם אם מקארתי תומך בגישה גמישה יותר, לא בטוח שיוכל להמשיך לכהן בתפקידו אם ינקוט אותה.

אם אכן ארצות הברית תיכשל בתשלומי החוב, ההשלכות הכלכליות עלולות להיות קשות ברחבי העולם, שנסמך על הדולר ועל אגרות החוב של ממשלת ארצות הברית כנכסים בטוחים במיוחד. ביידן דורש מהרפובליקנים להימנע מתרחיש זה ללא הצבת תנאים, תוך הפרדה בין נושא גודל התקציב לבין האמינות הכלכלית הבינלאומית של ארצות הברית. עם זאת, נכון לעת הזו, הרפובליקנים לא ויתרו על דרישתם לקיצוץ עמוק בתקציב.

במפלגה הדמוקרטית סבורים שעמדתו הקשוחה של הנשיא חיונית גם לעתיד, מפני שהסכמה כעת לקיצוץ תקציבי יכולה להוות תקדים רב השפעה על כל המועדים העתידיים שתידרש בהם העלאה כזו, כשבבית הלבן יכהן נשיא דמוקרטי. בעת כהונת קודמו בתפקיד, דונלד טראמפ, תקרת החוב הועלתה ללא משבר פוליטי. 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!