דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
24.6°תל אביב
  • 25.1°ירושלים
  • 24.6°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 24.2°אשדוד
  • 27.2°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 30.9°טבריה
  • 22.9°צפת
  • 26.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

חוק המכר לדירות הדיור הציבורי עבר בקריאה טרומית: "חייבים להרחיב את מלאי הדירות"

בהצעה משותפת של ח"כים מהקואליציה ומהאופוזיציה, בהסכמת שר השיכון גולדקנופף, החוק עבר במתכונת מצומצמת | אנשי משרדי האוצר והשיכון עוד מתנגדים לחוק בתואנה שאין מספיק דירות במלאי לעתיד

השר יצחק גולדקונפף בדיון על חוק הדיור הציבורי (צילום: דוברות הכנסת - דני שם טוב)
השר יצחק גולדקונפף בדיון על חוק הדיור הציבורי (צילום: דוברות הכנסת - דני שם טוב)
דוד טברסקי

הצעות החוק לחידוש חוק המכר אושרו בקריאה טרומית בכנסת היום (רביעי) בצהריים. לאחר שלא אישר את הארכת החוק הקיים בפברואר האחרון, שר השיכון יצחק גולדקנופף קרא לכנסת לתמוך בחידוש חוק המכר, אך במתכונת מצמצמת.

החוק יעבור בשבוע הבא לדיונים באחת מוועדות הכנסת. מיכאל ביטון (המחנה הממלכתי), מיוזמי חידוש החוק קרא לממשלה לא להתמהמה ולהעביר את החוק בזריזות לטובת הדיירים שממתינים.

"לצד הרצון לסייע לדיירים, פוגע החוק בכל אוכלוסיית הדיירים העתידים, כי הוא מצמצם דרמטית את מלאי הדירות הזמין" אמר השר גולדקנופף, שהתנגד לחידוש החוק תקדימית, אך הסכים לקדם אותו לאחר לחץ מרוב סיעות הבית "אני ער לטיעונים לאיך שהחוק עוזר לדיירים, אבל אנחנו נצטרך לתמוך בחוק במתכונת מצומצמת, כך שיתאים לאלו שנזקקים לדירה ביותר". גולדקנופף טען שמשרד השיכון והאוצר יגבשו נוסחה חדשה להארכת החוק כך שיקשיח את הקריטריונים לרכישת הדירה במסלול ההנחה.

חברי הכנסת קטי שטרית (הליכוד), אריה דרעי (ש"ס), מיכאל ביטון (המחנה הממלכתי) ונעמה לזימי (העבודה) הציעו הצעת חוק שתאריך את חוק המכר במתכונתו הנוכחית ב-10 שנים נוספות. אליהו רביבו (הליכוד) ביקש לחדש את החוק אבל במתכונת מצומצמת, כך שיאפשר לדיירים שהתגוררו בדירתם לפחות 10 שנים לרכוש דירה וכך שלא יוכל למכור אותה 10 שנים מיום הקנייה. "ההצעה היא קריטית והכרחית – אנחנו גורמים לאנשים לטבוע בעוני מהיר" אמר רביבו.

"אנחנו חייבים דיון מהיר כדי לחדש את החוק" אמר מעל במת הכנסת מיכאל ביטון, שבירך את שר השיכון, יצחק גולדקנופף, על כך שאיפשר את הצעת החוק מחדש חרף התנגדותו הראשונית, אך גם לא חסך בביקורת על המצב הכללי של הדיור הציבורי. "אנחנו הבנים והנכדים של הדיור הציבורי ואנחנו מתחילים היום בתיקון, אבל המבחן שלנו הוא שזה יעבור מהר בקריאה שלישית, כי אנשים מחכים לדירות שלהם". ביטון התייחס לגילוי ועדת העלייה והקליטה על כך שהממשלה עלולה לאבד תקציבים לבניית 1000 דירות "חייבים להרחיב את מלאי הדירות, השר יכול להוביל חדשנות בדיור ציבורי. המדינה יכולה לרכוש בתכניות שלה במחיר מופחת".

קטי שטרית בירכה על ההצבעה, סיפרה על כך שגדלה בדירת דיור ציבורי בה הוריה שוכנו ורכשו אותה מאוחר יותר. "נאריך את החוק לעוד 10 שנים כדי לתת לאותן משפחות יציבוּת ובעיקר תקווה", אמרה שטרית. "החוק יקל על משפחות רבות בנשיאת עול הנטל הכלכלי ויאפשר להן לרכוש נכס ולקדם אותם כלכלית – גם קואליציה וגם אופוזיציה מובילים אותו". גם ח"כ נעמה לזימי בירכה בהתרגשות על החידוש שהובא על ידי חברי כנסת מכל קצוות הקשת הפוליטית בכנסת ואמרה בחיוך "ברית המרוקאים בקואליציה והאופוזיציה הובילה להישגים".

"אנחנו עושים את השליחות האמיתית של החלשים ששלחו אותנו לכנסת", אמר ינון אזולאי (ש"ס) ממקדמי חידוש החוק. "אם רק נצא לשכונות ונראה את אותם חלשים נראה כמה משפחות קשות יום שהמצב הזה לא ספר אותם וצריכות את החוק".

תוקפו של חוק זכויות הרכישה בדיור הציבורי, הידוע כחוק המכר, פג בפברואר האחרון. בתגובה לכך, הצעות חוק שונות חברי הכנסת נתקלו בהתנגדות של שר השיכון יצחק גולדקנופף ושל אנשי משרד האוצר, שהתנגדו לחוק מלכתחילה. לאחר לחץ שהופעל על שר השיכון הוא הבטיח שיגיש הצעת חוק ממשלתית מוסכמת לחידוש חוק הדיור הציבורי וזו קיבלה את אישור ועדת השרים בראשון האחרון.

למרות אישור ההצבעה בקריאה טרומית, הדרך לחידוש החוק בכל מתכונת אפשרית עוד ארוכה, וצפויה להיתקל בקשיים משמעותיים בוועדות מנציגי משרדי האוצר והשיכון, שהכריזו מספר פעמים בחודשים האחרונים שיתנגדו לחקיקה המחודשת. כל עוד החוק לא חודש, דיירים שיבקשו לרכוש את דירתם בהנחה, לא יוכלו לעשות זאת.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!