דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
24.0°תל אביב
  • 21.9°ירושלים
  • 24.0°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 24.8°אשדוד
  • 27.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 27.0°טבריה
  • 21.4°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

"השדות הסולאריים לא יקומו. המועצה הארצית שיחררה 40,000 דונם? זו לא באמת בשורה"

המועצה הארצית אישרה תוספת של 40,000 דונם להקמת שדות סולאריים | לדעת דורית בנט, מנכ"לית חברת אילת-אילות לאנרגיה מתחדשת, המתקנים לא יקומו ללא חיבור לרשת, שייקח שנים לבנות | "הפתרון הוא להשקיע במתקנים סולאריים קטנים באיזורי הביקוש" | לטענתה החסם לדו שימוש בקרקע נובע ממדיניות האוצר

דורית בנט, מנכ"לית חברת אילת-אילות לאנרגיה מתחדשת (צילום: נועה פרי)
דורית בנט, מנכ"לית חברת אילת-אילות לאנרגיה מתחדשת (צילום: נועה פרי)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

המועצה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה לאחרונה הגדלה דרמטית של מכסת השטחים הפתוחים עליהן ניתן לתכנן הקמת שדות סולאריים בהיקף של עד 40,000 דונם. זאת, בנוסף לכ-70,000 דונם שכבר תוכננו.

שדות סולאריים בשטחים פתוחים מאפשרים הקמת מתקנים גדולים ויעילים, שמספקים חשמל בזול. מהצד השני, לא ניתן להקים שדות כאלה קרוב למוקדי הצריכה, מה שמחייב כושר הולכת חשמל משמעותי שכיום איננו בנמצא. רשת החשמל סתומה, ולא תצליח להוליך כמויות חשמל משמעותיות ללא עבודות הרחבה ממושכות.

לפי דורית בנט, מנכ"לית חברת אילת-אילות לאנרגיה מתחדשת, ההחלטה הזו צפויה להיכשל בפועל, כשהפתרון האמיתי הוא להפוך את ההשקעה במתקנים סולאריים קטנים באיזורי הביקוש למשתלמת.

בנט, היא מייסדת ומנכ"לית מזה 14 שנים של אילת-אילות אנרגיה מתחדשת, חברה לתועלת הציבור לקידום האנרגיה נקיה כמנוף לפיתוח אזורי באילת ובערבה.

פאנלים סולאריים על גג (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
פאנלים סולאריים על גג (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)

"התחום שהכי קל לריב עליו באנרגיה מתחדשת זה הרובד התכנוני", אומרת בנט ל'דבר'. "ברובד התכנוני, אתה מתחייב להקצות קרקע, אבל זה יכול לקחת גם 20 שנה עד למימוש. דווקא ברובד התעריפי, שעליו אחראית רשות החשמל, אם אתה קובע תעריף, זה יורד לשטח באופן מיידי".

מה ההשפעה של ההחלטה האחרונה המועצה הארצית?
"מה שהמועצה עשתה זה ליצור יכולת לנופף בהישג. לכאורה אישרנו עוד שטחים פתוחים במועצה ועכשיו זה צריך לקרות. אני אומרת שזה לא יקרה.

מה את חושבת שיקרה?
"כל השטחים הללו לא יוכלו לקום כי לא יהיה להם חיבור לרשת. זה לא במרכז הארץ, זה באשכול, נגב מערבי, נגב דרומי, רמת הגולן – אפשר לראות את זה על המפה של חברת החשמל. רמת הגולן בעומס גם בלילה, כי יש שם אוכלוסייה קטנה ותחנות משנה קטנטנות ובמגבלת עומס על שנאים אי אפשר להכניס יותר חשמל. אז הם אישרו שטחים פתוחים, אבל אין יכולת להוציא מהם חשמל. לפי יו"ר רשות החשמל אמיר שביט, ייקח 10 שנים לשדרג את הרשת. בשביל זה עשינו מהומה במועצה הארצית לשחרר 39,000 דונם? זו לא באמת בשורה.

מימין: אזורים פוטנציאליים לחיבור אנרגיה סולאריית. משמאל: מגבלת הקליטה של רשת החשמל. קיימת חוסר התאמה בין האזורים בהם פוטנציאל גבוה לחשמל סולארי שסובלים מרשת חשמל בעייתית (קרדיט: חברת החשמל)
מימין: אזורים פוטנציאליים לחיבור אנרגיה סולאריית. משמאל: מגבלת הקליטה של רשת החשמל. קיימת חוסר התאמה בין האזורים בהם פוטנציאל גבוה לחשמל סולארי שסובלים מרשת חשמל בעייתית (קרדיט: חברת החשמל)

למה זה קרה?
"זה מגיע על רקע המחדל של הכישלון בקידום דו-שימוש בקרקע ליצור סולארי. זה לא נתקע במועצה הארצית. אלו החלטות לגבי תעריף, הסדרה לאגירה, זה מיסוי מיותר של רשויות מקומיות. זה בעצם, חוזר בסוף למשרד האוצר ושם הבלוק הגדול. הם אלו שקובעים תעריף נמוך מדי לדו שימוש ולא מסירים חסמים. רק מדברים על ואגירה ועוד פעם אגירה, זה הפלסטר והאקמול שתוך שנתיים פותחים את הרשת".

את מכירה חלק מחברי המועצה הארצית. דיברת איתם על כך?
"את אנשי התכנון בוודאי, הם מסכימים איתי בנושאים האלה. משרד האנרגיה אומר – זו אחריותי לשחרר חסמים. באגף התכנון יש לו חסם קרקע, ואני אומרת שיש הרבה חסמים אחרים שיתנו פתרון. לא הקרקע. אישרו קרקע וזה לא יקרה בסוף".

דו שימוש סולארי לא ייקר את החשמל לכלל הציבור?
"זה יכול לייקר את החשמל, אבל לדעתי מה שייקר יותר את החשמל זה כל פיתוח הרשת שרוצים לעשות, ואני יכולה לייקר את החשמל בפחות. העלות של הכנסה לשוק הפרטי של תעריפים לאגירה וייצור במקום הצריכה יקטין עלויות של תשתיות רשת. קו מתח עליו קילומטר אחד לא מוטמן – זה 3.4 מליון שקל, קילומטר של קו מוטמן זה 14 מליון שקל. ברור שחלק יהיה מוטמן, שלא לדבר על עלויות תחנות משנה וכדומה".

"בכל מקרה מחיר החשמל יעלה, אבל אני מסירה מסדר היום עלייה הרבה יותר גדולה, בזכות זה שהשוק הפרטי מעורב וזה מקצר לוחות זמנים. היום הרשת לא מפותחת, אז יש קטסטרופה פה בשישי, ומפעילים תחנות פחמיות שעולות פי כמה וכמה גם בדלק וגם בפליטות גזי חממה. העלות של גישת "תחזוקת השבר" היא יותר יקרה מהכל".

מאיפה יכול להגיע הכסף הנוסף?
"יש משק חשמל סגור, שאת זה משלם הציבור בחשבון החשמל, אבל יש עוד תקציבים למדינה. קרן העושר בחוק אמורה לתקציב אנרגיות מתחדשות ושר האוצר סמוטריץ' אמר שהוא מתקצב את זה באפס שקלים. זו אמירה קשה שנאמרה".

חוות פאנלים סולאריים בנגב (צילום: משה שי/פלאש 90)
חוות פאנלים סולאריים בנגב (צילום: משה שי/פלאש 90)

המועצה הארצית כבר קבעה מגבלה ושלחה את משרד האנרגיה לקדם דו-שימוש. מה גרם להיפוך העמדה?
"כי הדו-שימוש לא יצא לפועל, אלא בכמויות מאוד קטנות ואז רואים שאי אפשר לעמוד כך ביעדים של 2030, אבל גם עם אישור של השטח הזה לא יעמדו ביעדי 2030. כרגע, הם לא מאשרים את הדברים הנכונים. סדר הפעולה לא נכון. לאשר מכסת קרקע לא עולה כסף ומה שאני מציעה עולה כסף.

ברור שהמועצה הייתה צריכה לאשר שטחים כי יש לובי מטורף של חברות גדולות ואישור השטחים אולי ילחץ על קידום האגירה, אבל היו צריכים לאשר פחות שטח ולקבוע מדדי יישום בפועל. ובהתאם ליישום להחליט האם להגדיל שטחים, או שאפשר לקדם שטחים מבונים כי פתרנו שם בעיות. אני לא אומרת לא לאשר, כי זה אישור על הנייר. אם הועדה הייתה רצינית, היא הייתה צריכה להכניס בדיקה שנתית של מה קם בפועל כדי לדייק את זה".

זה לא יגזול הכנסה מרשויות מקומיות?
"הרשויות לא יאבדו הכנסה אם אין הקמה של כלום כמו היום. המדינה צריכה לפתוח חסמים בדו שימוש – שזה אומר להגדיל תעריפים, כי זה דורש תשומות אחרות. הכי קל זה להקים בשטח פתוח, אבל זה רק לכאורה.

במשרד האנרגיה אמרו שניסו לקדם דו שימוש, ושזה עובד מאוד לאט.
"הם לא נתנו באמת צ'אנס. דובר על שדות אגרו וולטאים, מעל קרקע חקלאית, אבל התמ"א נסגרת רק עכשיו ורק בעוד חודשיים יתחילו פיילוטים, מחכים לזה שנתיים. איזה צ'אנס נתנו? זה הכל דיבורים".

תגובת משרד האנרגיה: "החלטת המועצה הארצית הינה החלטה משמעותית שתסייע להגביר את קצב ייצור החשמל מאנרגיות מתחדשות, כדי לעמוד ביעד של 30% ייצור חשמל מאנרגיות מתחדשות עד שנת 2030, יעד אשר נקבע בתכנית האופרטיבית שניסח המשרד".

"בכדי לעמוד ביעד המתחדשות משרד האנרגיה והתשתיות דוגל בגישה של גם וגם. בראש סדר העדיפויות של המשרד עומד קידום אנרגיות מתחדשות בדו שימוש בכדי לקרב את היצור לצריכה, להתגבר על חסם הרשת ונצל בצורה מיטבית את משאב הקרקע. כל זאת במקביל לקידום מתקנים קרקעיים".

ממשרד האוצר ומרשות החשמל לא נמסרה תגובה.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!