חצי מיליארד ש"ח נוספים יוקצו לשדרוג כביש הערבה (מספר 90) בתכנית החומש הקרובה, כך הודיע משרד התחבורה היום (חמישי). ההרחבה תתבצע באמצעות חברת נתיבי ישראל, מצומת קטורה ועד מעבר נחל שיטה. בזכות התקציב החדש, יורחבו 26 ק"מ נוספים עד פארן בק"מ ה-108. בנוסף יבוצע תכנון מפורט להרחבה נוספת עד צוקים. בסך הכל יושקעו בכביש כ-860 מיליון ש"ח.
בתחילת השנה, החלה חברת נתיבי ישראל את העבודות להרחבת כביש הערבה לאורך 19 ק"מ מצומת קטורה ועד מעבר נחל שיטה, לכביש חדש בעל שני מסלולים ושני נתיבים לכל כיוון. בהמשך תוכננו מקטעי עקיפה באורך של 2.5 ק"מ לכל כיוון בכל 10 ק"מ, לאורך 100 ק"מ, מנחל שיטה עד צומת הערבה. כעת ניתן יהיה להמשיך את הרחבת הכביש עד פארן בק"מ 108, ויבוצע תכנון מפורט להרחבת הכביש עד צוקים.
מקטעי העקיפה יאפשרו לנהגים הדרך לעקוף בבטחה במקטעי עקיפה ברורים ומסודרים, הכוללים מפרדה קשיחה. שילוט ברור יודיע לנהג כמה קילומטרים נותרו עד למקטע הבא, וימנעו עקיפה לא בטוחה.
התקציב החדש מהווה בשורה של ממש עבור כל משתמשי הדרך בכביש, הן לתושבי אילת והיישובים לאורך כביש 90 והן למאות אלפי התיירים והנופשים העושים דרכם לאילת ובחזרה. כביש 90 הוא כביש ארוך וחדגוני, ברובו ללא מפרדות בין המסלולים, ועקב כך אירעו בו תאונות דרכים רבות, חלקן קטלניות.
בנוסף להרחבת כביש 90, הכוללת הקמת נתיב נוסף לכל כיוון והקמת מפרדה קשיחה, יורחבו השוליים, יוסדרו הצמתים לאורך הציר ותותקן מערכת תאורה חדשנית. השלמת העבודות צפויה במחצית שנת 2024.
כבישים מסוכנים אחרים לא מקבלים תקצוב דומה
כביש 90 הינו כביש ארוך ובעל מקטעים מסוכנים במיוחד, שמתועדים היסטורית כגורמים לתאונות קטלניות רבות, אלא שהוא לא לבד. גם כביש 40 כולל מספר מקטעים קטלניים מאוד בין מצפה רמון לקריית גת, אך לא זוכה לתקצוב דומה לביצוע הרחבה, או אף לשיפורים נקודתיים במקומות הכי מועדים לסיכון. כרגע, רק חלק מהמקטעים המסוכנים בכביש מתקוצבים, אך רק לצורך תכנון במשך שנה, ורק לאחר מכן יישקל הביצוע. במשרד התחבורה לא מסבירים בצורה מפורטת חלק מהכבישים המסוכנים זוכים לתקצוב ואחרים לא. החלטות הועדה הבין משרדית בנושא תיעדוף הכבישים אינן מתפרסמות, וגם לא מגיעות לידי חברי הכנסת.
השבוע נפצעו בכביש 40 19 בצומת טללים 19 חיילים שנסעו באוטובוס בו התנגשה משאית בתאונת חזית צד. הצומת אינה מרומזרת ומועצת רמת הנגב פועלת מול משרד התחבורה בכדי לרמזר את הצומת ולהרחיב את הכביש. בינתיים, נוסעים בכביש ממשיכים להיות חשופים לסיכון גבוה.
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים תא"ל (במיל') מירי רגב: "תוספת התקציב שהשגתי לשדרוג הנסיעה והבטיחות בכביש הערבה היא מצילת חיים, פשוטו כמשמעו. בעיות של כביש הערבה ידועות מזה שנים רבות, אך לא קיבלו טיפול הולם עקב חוסר בתקציב. במסגרת מחויבותי לחיזוק תחבורתי בפריפריה, פעלתי להקצאת תקציב הולם שיאפשר את שדרוג הבטיחות וחוויית הנסיעה לכל אורך הכביש המסוכן הזה, שגבה חיי אדם רבים בעבר״.
ראש עיריית אילת, אלי לנקרי: ״היום לאחר שדרוג 63 הק״מ הראשונים של כביש 90, אנו יודעים לומר בוודאות ששדרוג הכביש מציל חיים. מאז שודרג קטע הכביש כדו נתיבי, דו מסלולי עם גדר הפרדה, לא היו תאונות דרכים קטלניות. אנו זוכרים ומזכירים, כי טרם שדרוג קטע כביש הדמים, נהרגו תשעה אזרחים מידי שנה ופצועים רבים שלעולם כבר לא יחלימו. אני מברך את שרת התחבורה על הבשורה האדירה שהיא מביאה למשתמשי הדרך כולם – לתושבי אילת והערבה, לנהגי המשאיות, למיליוני הנופשים שמגיעים אלינו ולמדינת ישראל כולה, ומודה לה על מחוייבותה להמשך קידום פרויקט הרכבת, שתגיע גם תגיע לאילת ותהפוך אותה למטרופולין נוסף של ישראל. אין ספק כי היום, עם התקדמותנו אל עבר הפיכתה של אילת למרכז לוגיסטי בינלאומי, שאלת הרכבת היא לא אם אלא מתי. אנו נמשיך ללחוץ על הגז ולדחוף יחד בכל הכוח, עד להשלמת שדרוג כביש הערבה מתחילתו ועד סופו, והפיכתו לכביש רחב ובטוח".
מנהל מחלקת פרויקטים אגף דרום בחטיבת הנדסה ופיתוח בנתיבי ישראל, המהנדס יגאל טויטו: "ההודעה על הוספת התקציב כמובן מבורכת ותפסה אותנו תוך כדי ביצוע שני הפרויקטים הקיימים במקביל. לאחר שהבנו כי התקציב החדש מאפשר לנו להרחיב את הכביש ל-26 ק"מ נוספים וכן לצאת לתכנון מפורט להרחבת הכביש לעוד 18 ק"מ, פעלנו באופן מיידי להעתקת עבודות מקטעי העקיפה לצומת מנוחה. כל תקציב המוקצה לכביש הערבה מאפשר לנו לשפר עוד יותר את בטיחות הנסיעה עבור משתמשי הדרך הרבים".