דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
24.0°תל אביב
  • 21.9°ירושלים
  • 24.0°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 24.8°אשדוד
  • 27.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 27.0°טבריה
  • 21.4°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

הוכרזה זוכה לרכישת תחנת הכח אשכול, אך תעריף החשמל לא צפוי לרדת בקרוב

חברת דליה אנרגיות ותעבורה זכתה במכרז ותרכוש את התחנה בסכום של 12.4 מיליארד ש"ח | הפער בין ההצעות היה גדול, מה שהוריד את מניית החברה, שצפויה להשתמש בשטח גם לצרכי תעבורה

תחנת הכוח אשכול (צילום ארכיון: Amos Meron / ויקימדיה קומונס)
תחנת הכוח אשכול (צילום ארכיון: Amos Meron / ויקימדיה קומונס)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

קבוצת  Eshkol Power Energies של חברת דליה אנרגיות ותעבורה, זכתה במכרז לרכישת תחנת הכח "אשכול". מדובר בתחנה האחרונה שתימכר מחברת החשמל לגורמים פרטיים במסגרת הרפורמה בחברה והגדולה שבהן, לאחר שהתכנית למכירת תחנת רדינג ירדה מסדר היום נכון לעת הזו.

לכשתושלם המכירה, ולראשונה מזה 100 שנה להיווסדה, חברת החשמל תחדל להיות מונופול במקטע ייצור החשמל כאשר חלקה יצטמצם לנתח שוק של כ-40 אחוזים מייצור החשמל במשק.


מפת משק החשמל הפרטי העתידי, ע"פ הרפורמה בחשמל, נכון ל-2018 (גרפיקה: אידאה).

הקבוצה זכתה במרכז לרכישת התחנה מחברת החשמל בתמורה ל- 12,375,425,555 ש"ח. ההצעה השנייה אחריה, בפער גדול, היא של חברת OPC בסכום של 7.088 מיליארד ש"ח. ברשות החשמל ימתינו לסגירה פיננסית מצד הקבוצה הרוכשת, ורק בסוף השנה יאשרו הוזלה בתעריף החשמל.

עד כה נמכרו תחנות הכח רמת חובב בכ- 4.25 מיליארד ש"ח לשיכון ובינוי ואדלטק; אלון תבור נמכרה בכ- 1.9 מיליארד ש"ח לקבוצת MRC; תחנת הכח חגית מזרח נמכרה בסך של כ- 1.602 מיליארד ש"ח לשיכון ובינוי ואדלטק.

בתום תהליך מורכב של ניהול מכרז בינלאומי פומבי שארך מעל כשנה, במסגרתו נערך הליך מיון מוקדם שבסופו נבחרו המתמודדים הכשירים שיוכלו ליטול חלק במכרז. בשלב המכרז,  נפתח חדר מידע מקוון בו העלו המתמודדים שאלות וקיבלו מענים ונערך הליך בדיקת נאותות על ידי המשתתפים לצורך הגשת הצעה מסחרית.

תחנת אשכול היא התחנה הגדולה ביותר המופעלת בגז טבעי בישראל, עם יכולת מותקנת של כ- 1,693 מגה וואט. באתר פועלים שני מחז"מים (תחנות מחזור משולב) ו-4 יחידות מיושנות "פיקריות" (תחנות המופעלות בזמני שיא הביקוש) שאמורות להיסגר בתוך מספר שנים. בנוסף, במסגרת תהליך המכירה דאגה החברה לקדם אופציה להקמת מחז"מ חדיש בגז מחצבים בהספק של עד 850 מגה וואט בשטח האתר. בשבוע הבא, יחל תהליך העברת החזקה לרוכשת בכפוף לכך שזו תגיע לסגירה פיננסית.

על מה שילמה הקבוצה 12.4 מיליארד שקל?

השווי הגבוה של תחנת אשכול בעבור המיזם הפרטי מרים יותר מגבה אחת בשוק ההון. את ההצעה הגבוהה ניתן להסביר במספר שיקולים שונים – הערכה כי החברה תוכל למכור חשמל במחירים גבוהים בשל היצע חשמל נמוך במשק למשך שנים רבות. כך למשל, רכישת החשמל מתחנות כח פרטיות צפויה השנה להתייקר ב30% לעומת שנת 2021.

אירועי רזרבה גבולית מתחילת השנה (קרדיט: BDO וחברת נגה)
אירועי רזרבה גבולית מתחילת השנה (קרדיט: BDO וחברת נגה)

בנוסף, רשות החשמל הוסיפה הטבה למכרז, בשל אי הגעה להסכמה עם המשרד להגנת הסביבה על המשך הפעלת 4 היחידות המיושנות במתחם אשכול, הגורמות לזיהום אוויר גבוה. לכן, הרשות החליטה להעניק תשלום דמי זמינות לזוכים במכרז בגין יחידות אלו, גם אם ייאסר עליהן לייצר חשמל בפועל. אם בכל זאת המשרד להגנת הסביבה ייכנע ללחץ וייאשר לתחנות אלו לפעול, הרי שמדובר בהטבה כלכלית אפשרית נוספת לרוכשים.

יתרון נוסף, הוא שתחנת אשכול כוללת שטחים לוגיסטיים פנויים, שקורצים לחברת תעבורה, העוסקת בתחום ההובלות, לא רחוק מגוש דן. על חברת החשמל נאסר למסחר את שטחיה, שמיועדים לייצור חשמל, אך רכישת הקרקע על ידי רוכשים פרטיים משנה את התמונה.

למרות כל היתרונות הללו, בשוק ההון מתרשמים מהפער העצום בין ההצעות השונות במכרז, ומעריכים שהזוכות ביצעו מקח טעות. בעקבות הזכייה, המניות של בעלי חברת דליה, משק אנרגיה, צנחו בבורסה ב-16%. כעת, מוטל על דליה אנרגיות ותעבורה לגייס את הסכום העצום של כמעט 12.4 מיליארד ש"ח כדי להעביר את התשלום לחברת החשמל. מקורות בשוק ההון מטילים ספק האם ביכולתה לעשות זאת וייתכן כי הירידה במניות משקפת הערכה כי החברה תספוג קנס של 200 מיליון ש"ח אם תבחר לסגת מהזכייה. 

הוזלה יכולה לקרות מיד, אך התעריף ישתנה רק ב-2024

רשות החשמל לא ממהרת לתרגם את הזכייה להוזלה במחיר החשמל. לפי הרפורמה בחברת החשמל, כל סכום ממכירת התחנות שגבוה מהשווי החשבונאי של התחנה בדו"חות חברת החשמל, יוקדש להורדת תעריף החשמל בפריסה לתקופה מסויימת. במקרה הנוכחי, יכולה להתאפשר הוזלה משמעותית. כאמור, הוזלות אלו הן זמניות, כאשר הרוכשים מאמינים כי לאורך זמן יחזירו את השקעתם דרך גביית תעריף חשמל משתלם מאוד ממשקי הבית לתקופה ממושכת.

מהרשות נמסר כי היא "ממתינה לוודאות בסגירה הפיננסית. טרם קבלת סכום המכירה, ידרשו עוד מספר פעולות בין הקבוצה הרוכשת לחברת החשמל החל מהגדלת הערבות, הצגת סגירה פיננסית ועד להעברת החזקה באתר אשר צפויה להתבצע בחודש דצמבר 2023".

על כן, רשות החשמל כי ההכנסות ממכירת האתר יבואו לידי ביטוי בהפחתת התעריף לקראת ינואר 2024, "תוך שיקולי יציבות ובהתחשב בסביבה מקרו כלכלית מאתגרת, המשך השימוש והחוב על הפחם והשלכות משבר רוטנברג, והשקעות נדרשות במשק החשמל".

עמדה זו מנוגדת ללחצי יו"ר ועדת הכלכלה דוד ביטן ושר האוצר בצלאל סמוטריץ', אשר הביעו בפומבי את עמדותיהם כי יש להפחית את תעריף החשמל מראש, בטרם יתקבל הכסף, בהנחה שסכום המכירה יאפשר הוזלה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!