דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת כ"ו בניסן תשפ"ד 04.05.24
23.1°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 20.0°חיפה
  • 21.1°אשדוד
  • 20.1°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 23.0°טבריה
  • 15.2°צפת
  • 22.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

היועמ"שית מעכבת את תוכנית תלושי המזון של ש"ס

המשנה ליועמ"שית דרשה לעצור את התוכנית לצורך בדיקת קריטריון החלוקה למשפחות ננזקקות | הקריטריון מבוסס על מנגנון הנחה בארנונה שפועל לטובת החרדים ולרעת הערבים | השר משה ארבל: "נקדם את התוכנית עד אחרי החגים"

שר הפנים משה ארבל (צילום: נועם ריבקין פנטון/פלאש90)
שר הפנים והבריאות משה ארבל (צילום: נועם ריבקין פנטון/פלאש90)
הדס יום טוב

משרדה של היועצת המשפטית לממשלה מעכב את חלוקת "כרטיסי מזון של דרעי", כך על פי פרסום מוקדם יותר היום (שלישי) ב"כלכליסט". על פי הפרסום, המשנה ליועצת המשפטית לממשלה עו"ד אביטל סומפולינסקי דורשת בדיקות נוספות אודות קריטריון החלוקה, ועד אז הביצוע מעוכב.

"כרטיסי המזון של דרעי" הם תלושי מזון לנזקקים שתקציבם מחולק מהכספים הקואליציוניים במסגרת ההסכמים עם מפלגת ש"ס. גובה התקציב הוא בסך כולל של מיליארד שקלים לשנתיים הקרובות, 400 מיליון שקלים ב-2023 ו-600 מיליארד שקלים ב-2024.

בש״ס דורשים לחלק את תווי רכישת המזון בסך מאות שקלים בחודש דרך משרד הפנים, לפי הקריטריון של הזכאים להנחה של 70% בארנונה, כפי שנעשה ב-2021. קריטריון זה מיטיב עם האוכלוסייה החרדית ועם אוכלוסייה בעלת משפחות גדולות, ואינו מטיב עם משפחות ערביות, המתגוררות פעמים רבות בישובים בהם אין מנגנון ארנונה מסודר. על פי עיקרון החלוקה הזה, מי שלא זכאי להנחה בארנונה, יצטרך להגיש בקשה ולהוכיח שהוא עומד במבחנים, ויוקצה לו סכום מוגבל.

גם היועץ המשפטי של משרד האוצר, אסי מסינג, התנגד לאופן חלוקה זה בעבר, ובעיקר ביקר את היעדרו של מבחן תעסוקה בעת קביעת הזכאות, וטען שהמנגנון הנוכחי לא מיטיב עם אוכלוסיות באי-ביטחון תזונתי. מסינג טען גם שהקריטריונים שלו לא ממקדים את ההשקעה באוכלוסיות הנמצאות בעוני. לטענתו, מהנתונים על חלוקת כרטיסי המזון שבוצעה בתקופת הקורונה, עולה ששיעור משקי הבית שהיו זכאים לכרטיס בחברה החרדית גבוה משמעותית משיעור משקי הבית שנמצאים באי-ביטחון תזונתי בקרב אוכלוסייה זו.

שר הפנים והבריאות משה ארבל: "החלטת הממשלה להמשיך את חלוקת כרטיסי המזון לאוכלוסיות העניות ביותר בחברה כדי להבטיח רצף ביטחון תזונתי היא מחוייבות חברתית ראשונה במעלה. בימים בהם היוקר מאמיר ואזרחים לא מעטים נאלצים לבחור בין רכישת מזון לתרופות פעלתי יחד עם שר האוצר לבלימת התייקרות מחירי התרופות, ונפעל בהתאם להחלטת הממשלה בנוסף לאפשר רכישת מוצרי מזון ובטחון תזונתי לכל קשיש ולכל ילד בישראל באופן מכובד וללא עמידה בתור לחלוקת ארגזי מזון".

"מדיניות הסיוע על פי מבחני ההכנסה בארנונה לא מבחינה בין יהודי לערבי ולא בין דתי לחילוני. לעוני אין גזע ואין צבע והממשלה ממוקדת מטרה לסייע לחלשים ביותר בחברה על פי מבחן הכנסה נורמטיבי לנפש. מיקוד הסיוע במוחלשים ביותר יסייע לקדם ביטחון תזונתי ומתן תקווה למי שאין ידו משגת. עמדת היועץ המשפטי למשרד הפנים הכתובה מבהירה באופן חד משמעי כי אין מניעה משפטית במדיניות זו ובכוונתי לפעול לקדמה עוד לפני החגים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!