דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת כ"ו בניסן תשפ"ד 04.05.24
24.3°תל אביב
  • 22.6°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 24.5°אשדוד
  • 28.5°באר שבע
  • 32.7°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 18.9°צפת
  • 25.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

כתב אישום נוסף על הונאה בקריפטו: כתב אישום בארה"ב נגד מייסד חברת צלסיוס

הישראלי לשעבר אלכס משינסקי מואשם בהונאה ובמניפולציה מכוונת בערך של טוקן הקריפטו CEL שהנפיקה החברה | לפי האישומים, הוא הטעה במכוון לקוחות וגרף לכיסו מיליוני דולרים | צלסיוס פשטה רגל לפני שנה, אחרי אזהרות של חוקרים למודל תרמיתי

אלכס משינסקי, מייסד ומנכ"ל סלסיוס. התובע הכללי במנהטן הגיש תגדו כתב אישום על הונאה (צילום: Bruno de Carvalho / SOPA Images/Sipa USA)
אלכס משינסקי, מייסד ומנכ"ל סלסיוס. התובע הכללי במנהטן הגיש תגדו כתב אישום על הונאה (צילום: Bruno de Carvalho / SOPA Images/Sipa USA)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

התובע הכללי במנהטן הגיש השבוע (חמישי) תביעה פלילית נגד אלכס משינסקי, ישראלי לשעבר, שייסד את חברת הקריפטו צלסיוס, ובה שבעה אישומים פליליים בתחום הפיננסים. משינסקי שוחרר לאחר החקירה בערבות של 40 מליון דולר. עורך דין מטעמו מסר שמשינסקי 'מכחיש בתוקף את ההאשמות ונחוש להגן על עצמו בבית המשפט'.

במקביל, משינסקי נתבע במספר תביעות אזרחיות של רשות ניירות הערך (SEC), רשות הסחר בחוזים עתידיים (CFTC) ורשות הסחר הפדרלית (FTC), שהוגשו נגדו ונגד החברה על הונאת משקיעים ולקוחות.

משינסקי נעצר ונחקר שנה לאחר הכרזת צלסיוס על פשיטת רגל.

האישומים בתביעה כוללים הונאת ניירות ערך, הונאה באמצעים אלקטרוניים, הונאת מסחר בסחורות, וקנוניה למניפולציה בערך של טוקן הקריפטו CEL, שהחברה הנפיקה.

מנהל ההכנסות של החברה, רוני כהן פאבון, הואשם ב-4 אישומים פליליים, שכוללים מניפולציות בשווי של CEL, והטעיית לקוחות תוך יצירת מצג שווא של חברה מצליחה ורווחית, תוך הסתרה של מה באמת נעשה בכספי הלקוחות. גם כהן פאבון נאשם במכירת CEL תוך יצירת רווח אישי משער מנופח.

בינואר השנה, משינסקי נתבע בתביעה אזרחית ע"י התובעת הראשית של מדינת ניו יורק בגין הונאת משקיעים.

לפי התביעה הפלילית, משינסקי סיפק מספר כה רב של מידע מטעה בשיחות וידאו עם צופים שפורסמו באורח שבועי, עד שבשלב מסויים החלו עובדים לערוך את השיחות, כדי לחתוך מתוכן מצגי שווא.

מצגי השווא של משינסקי כללו טענות שהלווים של החברה לווים באמצעות שיעבוד נכסים אחרים, בעוד שחלק גדול מנכסי החברה ניתן כהלוואה ללא שיעבודים. משינסקי טען שהפקדת נכסי קריפטו אצל צלסיוס בטוחה יותר מאשר הפקדת כספים בבנקים.

הטעייה נוספת, לכאורה, נוגעת לימיה הראשונים של החברה, אז הנפיקה לראשונה את CEL, כשמכרה רק שליש מהכמות המיועדת תמורת 32 מליון דולר, והכריזה שמכרה את כל הכמות תמורת 50 מליון דולר. עוד טוענת התביעה כי משינסקי ניפח בפומבי את מספר הלקוחות של החברה, לכדי 1.7 מליון לקוחות , בשעה שמספרם לא עמד על יותר מחצי מליון.

חוקרים עצמאיים איתרו כי למעשה, החברה עצמה היוותה את רובו המוחלט או כל הביקוש לטוקן CEL, באמצעות כספי משקיעים ולקוחות, בעוד משינסקי עצמו מכר לאורך תקופה ארוכה CEL, וזכה לקבל לידיו עשרות מליוני דולרים.

בתביעה האזרחית של רשות ניירות הערך, משינסקי נדרש להשיב רווחים אלו, להימנע באיסור חמור מעיסוק בתחום בעתיד וגם לשלם קנס בסכום לא נקוב.

בשיאה, החברה גייסה 700 מליון דולר ממשקיעים בשוק ההון, גיוס שנעשה כשהחברה כבר ידעה שמנהל הכספים הראשי שלה ירון שלם נעצר ונחקר במסגרת פרשת משה חוגג, אך בטרם שהכירה במעצרו. לפי פרסומי צלזיוס (שהוסרו), חוגג עצמו ייעץ בעבר לחברה.

הסימנים למודל תרמיתי היו ברורים מראש

האזהרות למבנה תרמיתי של צלסיוס נשמעו זמן רב לפני הקריסה. בשנים 2021 זיהתה הבנקאית פרנסס קופולה סימני אזהרה חמורים בתקנון של צלסיוס, לפיו כלל לקוחות החברה למעשה מוותרים על הגדרת הנכסים כ'שלהם', והשליטה המוחלטת בהם עוברת לחברה, ללא כל דרישה להפרדה בין כספי לקוחות לכספי העסק.

המודל העסקי המפוקפק של צלסיוס נחשף מספר פעמים על ידי חוקרים עצמאיים.

משינסקי נהג לטעון, שהמערכת הבנקאית יכולה לשרת את הלקוחות, אבל מעדיפה לגרוף רווחי עתק לעצמה. לפי התביעה, שילמה צלסיוס ללקוחות ריבית גבוהה בהרבה מזו שהצליחה לקבל על הלוואות, שניתנו ביד נדיבה, לעתים רבות ללא גיבוי, ומספר פעמים גם בלי להחזיר את הנכסים שהולוו.

מהתביעה עולה התמונה שמשינסקי ניסה להתנהג באופן התנהלות שבו האשים את הבנקים. הבחירה בקריפטו הייתה אופטימלית למשימה, מפני שלא קיימת רגולציה של ממש על קריפטו, אך משינסקי כשל לכל אורך הדרך ולא הצליח ליצור שום מודל רווחי, פרט להונאת הלקוחות.

הסימנים המחשידים – טוקן "ביתי" וריבית על קריפטו

כיום, בנקים יכולים לקבל ריבית של ממש על הפקדות אצל הבנק המרכזי, שמגובה בעצם קיום המטבע על ידי המדינה שמנפיקה אותו ודורשת לשלם מסים באמצעותו. מצב זה מאפשר להם לשלם ריבית על פקדונות, גם אם אין להם למי להלוות את הכסף בריבית גבוהה יותר.

גם היום יש חברות קריפטו מציעות ריבית על הפקדות נכסי קריפטו, אך אין שום גורם שמייצר תשואה לנכס קריפטו, מה שיכול לעורר חשד כלפי כל מודל עסקי שמבוסס על תשלום ריבית על נכס קריפטו.

לא רק שלכל מטבעות הקריפטו אין שום ערך יסודי, השימוש בטוקן קריפטו "ביתי" של חברת קריפטו הוא סימן מחשיד במיוחד. טוקן כזה מקל על חברות קריפטו לנפח את המאזן שלהן בטוקן חסר ערך ולהסתיר את מצבן הפיננסי האמיתי. כך קרה עם חברת FTX של סם בנקמן פריד והטוקן FTT, עם הטוקן CEL של צלסיוס וכך מתרחש עדיין עם חברת ביננס והטוקן BNB.

בישראל, חבר הכנסת דן אילוז (הליכוד), לשעבר עובד בפורום קהלת, מנסה לקדם חקיקה שתעניק הקלות מס בנוגע לטוקנים מסוג זה בדיוק, שמונפק באופן ריכוזי בידי חברות קריפטו ישראליות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!