דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
19.5°תל אביב
  • 16.2°ירושלים
  • 19.5°תל אביב
  • 18.9°חיפה
  • 19.2°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 21.5°אילת
  • 20.3°טבריה
  • 17.6°צפת
  • 18.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

"הזמן קצר והאהבה מרובה": נחנכה אנדרטה לזכרה של אלה אור שנהרגה באסון מכינת בני ציון

המצפה לזכרה נחנך במעלה אדומים, במטרה להיות מרחב למפגש חינוכי ברוח ערכיה של אלה, שגדלה והתנדבה בעיר עד יום מותה | אימה, שרית: "נשבענו להפיץ את דרכה של אלה, ללמוד מהאסון ולספר עליו לכל מי שירצה"

מצפה לזכרה של אלה אור, שנהרגה באסון מכינת בני ציון, נחנך במעלה אדומים (צילום: דוד טברסקי)
מצפה לזכרה של אלה אור, שנהרגה באסון מכינת בני ציון, נחנך במעלה אדומים (צילום: דוד טברסקי)
דוד טברסקי

"הייתה באלה אהבת האדם ואהבת הטבע", אמרה שרית אור, אימה של אלה אור ז"ל שנהרגה באסון מכינת בני ציון בנחל צפית, בטקס חנוכת האנדרטה לזכר בתה. המצפה לזכרה נחנך בשבוע שעבר במעלה אדומים, לאחר ארבע שנים של תכנון, הפקה וגיוס כספים.

המצפה הוא יוזמה של הוריה, איציק ושרית אור, והוא ממקום בשיפוליה הדרומיים של העיר. הוא נועד להיות מוקד זיכרון ומרחב למפגש חינוכי ברוח ערכיה של אלה, שנולדה, גדלה והתנדבה בעיר עד יום מותה.

איציק ושרית אור, הוריה של אלה שנהרגה באסון מכינת בני ציון, לייד האנדרטה לזכרה שנחנכה במעלה אדומים (צילום: דוד טברסקי)
איציק ושרית אור, הוריה של אלה שנהרגה באסון מכינת בני ציון, לייד האנדרטה לזכרה שנחנכה במעלה אדומים (צילום: דוד טברסקי)

"הייתה באלה אהבת האדם ואהבת הטבע", אמרה אימה בטקס חנוכת האנדרטה. "היה בה הרצון לתרום ולהיתרם. היא חיפשה מכינה מעורבת בשביל להכיר אנשים שונים ממנה שתיצור אהבה ואחדות בין אנשים, אבל היא לא הספיקה לממש את חלומה ונהרגה חודשיים לפני סיום לימודיה בתיכון".

על הנצחת זכרה של אלה בעיר חשבו איציק ושרית אור, הוריה של אלה, מספר חודשים לאחר האסון, עד שנרקמה המחשבה על הקמת מצפה שישקיף לכיוונו של ואדי ח'דר במדבר יהודה וימוקם למרגלות בית הספר תיכון אמית לבנות, בו למדה.

המשפחה חברה לחברי מועצת העיר, אדריכל הנוף, יובל ואטרו, שהתנדב לפרויקט, ולבני נוער ותלמידים מהעיר, שנתרמו למבצע גיוס כספים להקמת המצפה. המחשבה המרכזית שליוותה את הקמתה המצפה הייתה תרומתו למרחב הציבורי בעיר וגם פינת זיכרון ייחודית וערכית ברוחה של אלה "השתמשו במקום זה למפגש, שיח, למידה, התרעננות וטיול משפחתי", אמרה שרית. "נשבענו להפיץ את דרכה של אלה, ללמוד מהאסון ולספר לכל מי שמזמין אותנו, במכינות וביחידות בצה"ל, ואף לצאת למסע בנחל צפית ולהעביר מסר של אהבת הארץ, מתוך מנהיגות, אחריות וענווה".

האנדרטה לזכרה של אלה אור, שנהרגה באסון מכינת בני ציון, נחנך במעלה אדומים (צילום: דוד טברסקי)
האנדרטה לזכרה של אלה אור, שנהרגה באסון מכינת בני ציון, נחנך במעלה אדומים (צילום: דוד טברסקי)

"בימים קשים אלה של קיטוב עמוק בעם ישראל אנו קוראים למנהיגים ולעם ישראל כולו: די לקיטוב שעלול חלילה להביא לשנאת חינם בעם ישראל", אמר איציק בטקס. "קחו את המסר של אלה – הזמן קצר והאהבה מרובה – מצאו פתרונות על מנת שארצנו תהיה המקום הטוב ביותר בו יוכלו העם ואזרחיו לחיות באהבה ואחווה בינינו לבין עצמינו וגם עם העולם כולו".

"המצפה מאוד מרגש אותי כי זה המקום שאלה ואני היינו הולכות אליו סתם ככה בהפסקות מבית הספר להסתכל על הנוף", אומרת יובל גבאי, חברת נעוריה של אלה שלמדה איתה ביחד בתיכון אמי"ת, הצמוד למצפה. "התמונה שצילמתי אותה והתפרסמה אחרי האסון, צולמה שם. אין דרך יותר נכונה ומתאימה להנציח את זיכרה, במצפה לנוף שכל כך אהבנו, והיינו הולכות אליו המון"

"משפחת אור לא נכנעת לשכול אלא ממנפת אותר לאור ואהבה", אמרה שרת ההתיישבות, אורית סטרוק, שתמכה במשפחת אור בהקמת המצפה, ובין היתר ציינה שהמשרד ברשותה עובד כיום על הפקת הלקחים שהתגבשו במסגרת הוועדה לבדיקת הבטיחות במכינות, שחייבה את המדינה לייצא נהלים מחייבים לפעילות המכינות. "ערכיה של אלה משקיפים על כל המקום ועל כולנו".

את המצפה מעטרת הכתובת "הזמן קצר והאהבה מרובה", שהיה רשום בסטטוס הוואטסאפ של אלה במשך תקופה ארוכה וגם ביום מותה, ולדברי משפחתה משקף את הרוח של אלה, שעד מותה התנדבה במגוון פרוייקטים בעיר וחנכה תלמידים צעירים ממנה. ברקודים הפזורים לאורכה של האנדרטה מפנים לסיפורה של אלה, תכנים חינוכיים בהם עסקה וכמו כן גם הסיפור של האסון

"אלה הייתה נורא בוגרת, תמיד פתוחה להקשיב. לעולם לא ביטלה אף אחד גם כשחשבה משהו אחר, זו תכונה שמאוד אהבתי בה" מספרת אחותה הבכורה, חן אור – דניאל, שהמפגש האחרון שלה עם אלה היה בטיול משותף בנחל פרת, לא רחוק מביתם "המורות שלה סיפרו שמכל התכונות שלה ששמו לב לשמחת החיים של אלה בבית הספר, זה דבר מאוד לא מובן מאליו ומשקף את רוחה"

"קשה להיות פה, ובוזמנית מאוד מרגש", אמר סבה של אלה, "עם הנוף להרים והחולות זה המקום הנכון ביותר להנציח אותה. ההוד המדברי היה ההוד של אלה, האוויר הפתוח, העולם הפתוח, אלה היו הערכים שלה".

באסון מכינת בני ציון נהרגו תשע נערות ונער, חניכים ומדריכים במכינה. לפני שבועיים נחנכה במקום האסון אנדרטה לזכרם. במרץ השנה הסתיים שלב העדויות במשפטם של מובילי המכינה בעת האסון, ראש המכינה, יובל כהאן, ומנהל התכנית החינוכית, אביב ברדיצ'ב. שניהם מואשמים בסעיף המתה בקלות דעת. הכרעת הדין בעניינם צפויה להתקבל עד סוף השנה בבית המשפט המחוזי בבאר שבע.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!