דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
23.8°תל אביב
  • 24.8°ירושלים
  • 23.8°תל אביב
  • 21.5°חיפה
  • 23.1°אשדוד
  • 23.9°באר שבע
  • 34.3°אילת
  • 27.2°טבריה
  • 22.8°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

פיצוי לעצמאים בלחיצת כפתור: ועדת הכלכלה תקדם חקיקה שתקל על העברת כספים לעסקים בגין פגיעה כלכלית

לפי הצעת הביטוח הלאומי, קרן הפיצויים של רשות המסים תסייע לעסקים שנפגעו כלכלית ממגפות, מלחמות ואסונות טבע | יו"ר הוועדה דוד ביטן: "לפצות אזרחים שנפגעו זה אחד מתפקידי המדינה בשעת חירום"

דוד ביטן, יו"ר ועדת הכלכלה (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)
דוד ביטן, יו"ר ועדת הכלכלה (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)
הדס יום טוב

נוהל "לחיצת כפתור" לפיצוי עצמאים במצבי חירום על בסיס קרן הפיצויים של רשות המסים יקודם בחקיקה על ידי ועדת הכלכלה, כך הודיעה הוועדה היום (ראשון), חודשיים אחרי שיו"ר הוועדה, דוד ביטן (הליכוד), הודיע שהוועדה תפעל לקידומו באמצעות הביטוח הלאומי אם לא יקודם על ידי משרד האוצר.

מטרת החוק היא ליצור נוהל מסודר שיקנה פיצוי מיידי לעצמאים ובעלי עסקים בעת מגפה, מלחמה, אסון טבע וכו', לפי אזורים או לפי ענפים, על פי סוג הפגיעה. הגדרת שעת החירום תיקבע בדין או שתישאר לשיקול דעת השרים. כיום הכנסת צריכה לחוקק חוק ייעודי כדי להעביר פיצוי לעצמאים ולבעלי העסקים.

נועה שוקרון, רכזת תעסוקה באגף התקציבים: "הנוהל לא ברור לנו, קרן הפיצויים ומס רכוש נותנים מענה למצבי חירום. במרבית העולם, בית עסק מבטח את עצמו באופן פרטי. לאור העובדה שיש קרן פיצוי ברשות המסים, אנחנו לא רואים ערך לערב את הביטוח הלאומי".

עו"ד יעל אסיף מרשות המסים הבהירה שהקרן מפצה באופן אוטומטי רק במקרים של פגיעה ישירה בעסק או מפעל מטיל או מאסון טבע, ולא במצבים של נזקים עקיפים, כמו הסגרים בתקופת הקורונה, ירידה בהכנסות בתקופת מתיחות ביטחונית ועוד. "אנחנו רוצים להימנע ממצבים שמשולם בהם כסף למי שלא באמת נפגע, ואחר כך לבקש החזרים. אם נעשה נוהל כזה, ניצור מצב שבו עצמאי יצטרך להתקזז אחר כך עם הרשויות".

"אתם כנראה לא נמצאים על הקרקע אם אתם אומרים שלא צריך את זה בכלל", תקף ביטן, "אני לא מבין למה להתנגד לדבר כזה". בעקבות טענות האוצר ורשות המסים, קרא ביטן לחברי הוועדה ולדימיר בליאק (יש עתיד) ושלום דנינו (הליכוד) לגבש הצעת חוק מפורטת בנושא שתידון בוועדה.

"אנחנו רואים את עצמינו כגורם קריטי בנושא של תשלומים, בטח בנושא של מצבי חירום", אמר אלעד זכות, יועץ בכיר למנכ"ל הביטוח הלאומי. "כמו שחל"ת ואבטלה ביטוח לאומי משלם, כך גם נוכל לדאוג לעצמאים במצב חירום". מבחינת המנגנון, זכות ציין שחשוב לפתח תשתית טכנולוגית שתאפשר להפעיל את הנוהל באופן מיידי, ותשתית חקיקתית שתאפשר את התקציב.

אורן בוטא, יו"ר תנועת העצמאים, הסביר שבשעת חירום, עצמאים ובעלי עסקים מפוצים באחד משלושה מסלולים: מסלול שכר עובדים, מסלול הוצאות ישירות או מסלול השוואת מחזורים. "בשום מבצע לא נעשה שילוב או תמהיל בפיצוי בעלי העסקים, אף שיש בעלי עסקים בלי עובדים ויש כאלה עם המון. זה לא יהיה פשוט, אבל אפשר לעשות נוהל חכם. גם אם עצמאים יקבלו מקדמות ראשונות. כיום יש אנשים שלא קיבלו כסף ממבצע מגן וחץ, חייבים לדאוג למקדמה שתוזרם לחשבונות. אם יצטרכו להחזיר, יחזירו".

תיקי אדיסון, סגנית יו"ר פורום העצמאים והפרילנסרים מבית ההסתדרות, ממקדמי החוק, אמרה שהמתווה יאפשר מנגנון יעיל, מהיר ונגיש למתן דמי קיום לעצמאים שייאלצו להפסיק את פעילותם בשעת חירום, במקביל למתווה לפיצוי העסק על בסיס המתווה לפיצויים שניתנו לעסקים במבצע צוק איתן. "יש פה עניין היסטורי, שישים קץ לאפלייתו לרעה של ציבור העצמאים בישראל ביחס לציבור השכירים הזכאים לפיצוי בעתות חירום".

"רשות המסים והאוצר לא מוכנים לשתף פעולה", סיכם ביטן. "אנחנו נכין חוק וטיוטה לדיון, כי לפצות אזרחים שנפגעו זה אחד מתפקידי המדינה בשעת חירום". הוא וביקש ממרכז המחקר והמידע של הכנסת להבין כיצד נראה פיצוי לשעת חירום במדינות אחרות. ביטן הוסיף שיתקיים בוועדה דיון לגבי החזר מענקי הקורונה שנדרש מעצמאים רבים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!