דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
20.8°תל אביב
  • 15.5°ירושלים
  • 20.8°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 21.0°אשדוד
  • 19.3°באר שבע
  • 29.2°אילת
  • 22.5°טבריה
  • 15.5°צפת
  • 20.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

פרשנות / גם בנק ישראל מודה: להעלאת הריבית יש השפעה שלילית על ביצועי המשכנתאות

לפי דו"ח של בנק ישראל, בעקבות עליית הריביות עלה החזר המשכנתא הממוצע ב-1,400 ש"ח והוא מהווה כ-40% מההכנסה החודשית למשק בית | אמנם פחות מ-0.5% פיגרו בתשלום, אך זה ככל הנראה בגלל פיצוי במשיכות יתר מהעו"ש ומקופות גמל

בניינים חדשים בשכונת כפר שלם. צילום: דבר ראשון
בניינים חדשים בשכונת כפר שלם. צילום: דבר ראשון
דוד טברסקי

בנק ישראל חשף היום (רביעי) בדו"ח היציבות שלו את את ביצועי המשכנתאות של מיליון משקי בית של מאז החלו העלאות הריבית בתחילת 2022. על פי הנתונים, האינפלציה ועליית הריבית בתקופה זו הגדילו מאוד את ההחזר החודשי של מחזיקי המשכנתאות.

ההחזר החודשי הממוצע ללוקחי משכנתאות עלה ב-1,000 שקלים למי שלקח משכנתא לראשונה ב-2021. וביחד עם שאר החובות העלייה הממוצעת בהחזרים (משכנתא וחובות שלא לדיור) עמדה על כ-1,400 שקלים.

הבלימה בעליית מחירי הדיור בחצי השנה האחרונה הביאה לירידה צנועה בשיעור המשכנתאות שניתנו בשיעור מימון גבוה (60% ממחיר הבית ממומן על ידי המשכנתא). אך שיעור המשכנתאות שניתנו ביחס החזר-מהכנסה גבוה (החזר משכנתא שמהווה מעל 30% מההכנסה של משק הבית) גדל בשנה וחצי האחרונות מ-35% למעל ל-48% מהעליות הגבוהות שנרשמו במשך שנים.

ההוצאה על המשכנתא עלתה ל-40% מההכנסה החודשית של משקי בית

הנתונים של הבנק חופפים לנתונים שהציג בוועדת הכלכלה של הכנסת עו"ד שלמה נס, בעל אחת החברות הגדולות בארץ בליווי בעלי חוב, שהראו שבמהלך השנה וחצי האחרונות, משקי הבית הגדילו את הוצאתם על המשכנתא בסכומים שנעים בין 1,000 ל-1,200 שקלים בחודש, וקירבה את ההוצאות על המשכנתא ל-40% מההכנסה החודשית של משקי הבית.

נתונים שחשף נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, בחודש יוני האחרון הראו שבינואר 2017 גובה הלוואה הממוצע למשכנתא עמדה על פחות מ-650 אלף שקלים, בעוד בינואר האחרון הוא עמד על כ-950 אלף שקלים – עלייה של 46%. ממוצע ההחזר הראשוני של המשכנתא – החזר שהלווים צריכים לשלם בשנים הראשונות להלוואה, עלה מ-3,522 שקלים בחודש ל-5,522 שקלים – עלייה של 57%.

כדי לעמוד בהתייקרות המשכנתא, נכנסים למינוס ומושכים קופות גמל ופיצויים

למרות הגידול בחוב, בבנק ישראל טוענים שכושר ההחזר של משקי הבית, בעיקר של הלוואות לדיור, נותר גבוה. אך בביצועי האשראי הצרכני שאינו לדיור, נרשמה עלייה מסוימת בשיעור הפיגורים, והיא יכולה להוות את אחת הסיבות לפגיעה הקלה יחסית בהחזרי המשכנתאות.

על פי הבנק, שיעור המשכנתאות שעמדו בפיגור החזרים מעל 90 יום עלה בצורה מזערית ועומד עדיין על פחות מ-0.5% מהמשכנתאות – אך זאת ככל הנראה, בגלל העדיפות הגבוהה שמשקי הבית מעניקים להחזרים על המשכנתא על פני שאר ההוצאות, כולל החזרים על חובות אחרים.

השוואה בפילוח מפורט בין בעלי משכנתאות שעשה הבנק הראתה שבין אפריל 2022 למרץ 2023 היה קשר חיובי חזק בין שיעור העלייה בהחזר החודשי והכניסה של לקוחות לפיגור בתשלומים ולמשיכת יתר מהעו"ש – ככל ששיעור ההחזר על המשכנתא עלה, כך עלה גם שיעור הלקוחות שנכנסו לפיגור. בקרב בעלי חוב ששיעור ההחזר שלהם על המשכנתא עלה על 20% – 1.4% מהם נכנסו לפיגור וכ-11% למשיכות יתר.

בנוסף לכך, הגדילה המשמעותית בהוצאות על הריבית ועליית המחירים הכלליים תורגמה, בין היתר, למשיכות גדולות מקופות הגמל והפיצויים, שנעמדה בסך 1.5 מיליארד שקלים. מדובר בהוצאה קטנה יחסית לגודל הקופות (0.4%) אך משמעותית, באופן יחסי, ממשיכות בתקופות מקבילות ולטענת הבנק, לפחות חלק ממנה נועד לכיסוי ההוצאות על הגדילה בחוב כתוצאה מהעלאת הריבית.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!