דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון ד' באייר תשפ"ד 12.05.24
23.6°תל אביב
  • 20.4°ירושלים
  • 23.6°תל אביב
  • 21.5°חיפה
  • 24.0°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.6°אילת
  • 27.6°טבריה
  • 18.9°צפת
  • 24.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

פחות שקיפות, יותר סיכונים ללקוחות: פייפאל תשיק מטבע קריפטו צמוד לדולר

החברה מתחייבת לאפשר לרכוש את המטבע, שייקרא PYSUD, ולפדות אותו בדולרים, כשהמטבע עצמו יהיה טוקן על גבי רשת הבלוקצ'יין אית'ריום | מדובר במודל עסקי חדש עבור פייפאל, שהלקוחות בו חשופים לכלל הסיכונים הרבים בקריפטו, לרבות הסיכון היסודי של אובדן סיסמה לארנק הקריפטו

פייפאל וקריפטו (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
פייפאל וקריפטו. החברה הודיעה שתסתפק ברמת דיווח נמוכה ביותר (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

חברת פייפאל הודיעה אתמול (שני) על השקת מטבע קריפטו יציב צמוד לדולר בשם PYUSD. החברה מתחייבת לאפשר לרכוש אותו ולפדות אותו בדולרים, כשהמטבע עצמו יהיה טוקן על גבי רשת הבלוקצ'יין אית'ריום.

עד כה, פייפאל אפשרה הימורים על ערכם של מטבעות קריפטו במסגרת "גן סגור", שניתן לקנות בו מספר מצומצם של מטבעות קריפטו רק ממנה, ולמכור בחזרה אליה. מתכונת זו הגנה על הלקוחות מפני הונאות, כשלים טכנולוגיים בארנקי קריפטו ורשתות בלוקצ'יין. היא גם שמרה על פייפאל מפני ניצול למטרות פשיעה כמו הלבנת הון, שמתאפשרות בקלות יחסית עם גישה לארנקי קריפטו חיצוניים שמקור המטבעות בהם מוסווה.

כעת החברה חוצה גבול זה, ותאפשר להוציא את הטוקן החדש הצמוד לדולר לארנקי קריפטו פרטיים, מה שיאפשר העברות שלהם על גבי רשת אית'ריום, ומסחר שלהם בזירות למסחר בקריפטו. שותפת הקריפטו של פייפאל שתבצע את ההנפקה בפועל היא חברת PAXOS האמריקאית, שהנפיקה מטבע צמוד דולר דומה גם עבור חברת ביננס, הזירה הגדולה בעולם למסחר בקריפטו. רגולטורים אמריקאים אילצו את PAXOS לחדול מפעילות זו, בשל החשדות החמורים שהצטברו נגד ביננס.

פוטנציאל רווח משמעותי לפייפאל וסיכונים ללקוחות

החברה הצהירה על כוונתה להשקיע את יתרות הדולרים שמגבות את המטבע החדש באגרות חוב אמריקאיות קצרות טווח, שמעניקות כיום ריביות גבוהות של 5.56%, לעומת 2.58% בלבד לפני שנה. עם זאת, החברה לא הצהירה אם מדובר באקט רישומי פנימי, ביחס ליתרות אג"ח שכבר בחזקתה, או שהגיבוי למטבע הדולרי החדש ייעשה רק דרך רכישות מלקוחות והזרמה של כסף חדש לחברה.

היות שלחברה יש נזילות גבוהה במספר רב של מטבעות, כל עוד פעילות הקריפטו שלה תיוותר קטנה, היא לא תהווה סיכון יציבותי לחברה. אלא שאם החברה תתבסס על רישום פנימי של יתרות אג"ח קיימות שיסווגו מחדש כגיבוי לקריפטו, תהיה לה יד חופשית בהיקף כספי לא ברור להנפיק מטבעות קריפטו "מהאוויר", בלי שקדם להם ביקוש בשוק מלקוחות.

מדובר במודל עסקי חדש עבור פייפאל, שהלקוחות בו חשופים לכלל הסיכונים הרבים בקריפטו, לרבות הסיכון היסודי של אובדן סיסמה לארנק הקריפטו. הרווח הפוטנציאלי לפייפאל משמעותי, מכיוון שחלק מהמטבעות צפויים להגיע לארנקים שבעתיד הסיסמה אליהם תאבד, ובעליהם לא יוכלו לפדות אותם. עד כה, כ-20% ממטבעות הביטקוין שהונפקו נמצאים בארנקים "מתים", שהסיסמה אליהם אבדה והם תקועים לנצח באותו ארנק, בלי יכולת תנועה.

אין בשורה בתחום השקיפות

ככלל, השימוש הרווח במטבעות קריפטו צמודי דולר הוא גשר בין דולרים אמיתיים לבין הימורים על מטבעות הקריפטו, וכן שימושים לא חוקיים כמו הלבנת הון, הברחת הון והתחמקות ממס. הזיקה בין הטוקן החדש לארנקים חיצוניים תמנע מפייפאל לדעת מי בדיוק מחזיק בטוקן החדש שהיא מנפיקה, ולאילו מטרות הוא משמש.

מבחינת שקיפות, פייפאל לא חורגת מהנורמה בשוק, שלפיה אף חברת קריפטו לא מפרסמת דו"ח ראיית חשבון מפורט לגבי יתרות הגיבוי לטוקן הקריפטו צמוד הדולר שלה. החברה הודיעה שתסתפק ברמת דיווח נמוכה ביותר של עדות (Attestation) פעם בחודש, ללא דו"חות בדיקה מפורטים (Audit) של רואי חשבון חיצוניים.

"מטבעות יציבים" בקריפטו, שאמורים להיות צמודי דולר, מהווים גשר נוח בין כלכלת הקריפטו לגורמי מימון מסורתיים ומסייעים לנפח את המסחר בקריפטו, כמו גם להעצים את שווי השוק הלכאורי לגבהים לא ריאליים, אפילו כשנפח המסחר יורד. כל עלייה כזו בשווי השוק צפויה לגרום לנזקים מוגברים לסביבה, בדמות שריפת דלקים פוסיליים וזיהום אוויר מוגבר, משום שהיא מתמרצת חברות כריית קריפטו לבזבז יותר חשמל מבלי לאבד רווחיות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!