דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ"ז בניסן תשפ"ד 05.05.24
22.4°תל אביב
  • 18.6°ירושלים
  • 22.4°תל אביב
  • 19.9°חיפה
  • 22.4°אשדוד
  • 25.4°באר שבע
  • 32.7°אילת
  • 27.0°טבריה
  • 16.8°צפת
  • 23.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

איטנה בונמטי רוצה להביא את גביע העולם לספרד: "משחקת את הכדורגל שלמדתי מצ'אבי ואינייסטה"

כוכבת ברצלונה בת ה-25, מובילה את נבחרת ספרד במונדיאל עם 3 שערים ושני בישולים | אחד הדברים שבונמטי מביאה איתה לנבחרת, הוא האופי החזק והתחרותי, אותו רכשה בילדותה כששיחקה מול בנים: "לא נתתי לאף אחד לדרוך עליי" | ביום שישי (4:00) תפגוש ספרד את הולנד ברבע הגמר

איטנה בונמטי חוגגת שער במדי נבחרת ספרד מול שוויץ, בשמינית גמר מונדיאל 2023 (צילום: AP/Avi Parr)
איטנה בונמטי חוגגת שער במדי נבחרת ספרד מול שוויץ, בשמינית גמר מונדיאל 2023 (צילום: AP/Avi Parr)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

איטנה בונמטי, קשרית נבחרת ספרד וברצלונה, מסתערת על גביע העולם. "לא אכפת לי שנשחק רע, כל עוד ננצח", אמרה לפני משחק הניצחון של נבחרתה על שוויץ בשמינית הגמר, אותו סיימה עם שני שערים ושני בישולים. ביום שישי (4:00) תפגוש ספרד את הולנד, סגנית אלופת העולם, ברבע הגמר.

זאת הייתה השנה של בונמטי בת ה-25, שמילאה בצורה מדהימה את מקומה של אלכסיה פוטיאס, חברתה לברצלונה ולנבחרת שנפצעה באימון המסכם ליורו בקיץ שעבר ופספסה את רוב העונה. בונמטי לקחה את המשוכות והובילה את ברצלונה לזכייה בליגת האלופות, בסיומה היא נבחרה לשחקנית השנה בטורניר.

למונדיאל הנוכחי הגיעה בונמטי ככוכבת של הנבחרת הספרדית והשחקנית שדרכה עובר כל מהלך. לכן, גם כאשר הנבחרת התרסקה בשלב הבתים עם הפסד 4:0 ליפן, היא מיד לקחה את חברותיה קדימה. "כולם ראו את המשחק הזה ויסתכלו עליו באותה צורה, כי זה היה נראה רע מאוד עבור ספרד", אמרה לאתר פיפ"א. "נכון שיש לנו סגנון מאוד ברור, וזה הסגנון שאנחנו הכי נהנות ממנו, אבל אני כאן במונדיאל ואני רוצה לנצח".

איטנה בונמטי מנבחרת ספרד (משמאל) נול קוסטה ריקה, בשלב הבתים של מונדיאל נשים 2023 (צילום: AP/John Cowpland)
איטנה בונמטי מנבחרת ספרד (משמאל) נול קוסטה ריקה, בשלב הבתים של מונדיאל נשים 2023 (צילום: AP/John Cowpland)

אחד הדברים המשמעותיים שבונמטי מביאה איתה לנבחרת, הוא האופי החזק והתחרותי. אופי שעיצב אותה כילדה ששיחקה מול בנים. "התחלתי לשחק עם הבנים בבית הספר והם נהגו להעליב אותי. עם זאת, לא נתתי לאף אחד לדרוך עליי", סיפרה בראיון. "אם הם היו מעליבים אותי, הייתי מחזירה להם חזק יותר ואם הם היו פוגעים בי, אני הייתי מרביצה להם בחזרה. בגלל זה גדלתי להיות תחרותית ובעלת אמביציה".

שבירת מוסכמות חברתיות ודרישה לשוויון מגדרי זורם בדם שלה. כאשר היא נולדה הוריה בחרו לנטוש את מנהגי השמות הספרדיים, בו שם המשפחה של האבא רשום ראשון ובשנתיים הראשונות לחייה, היא קיבלה את שני שמות המשפחה של אימא. הוריה נלחמו לשנות את החוק ובשנת 2000 שונה החוק בספרד ושם המשפחה שלה שונה לשם המשפחה הראשון של אימא ושם האמצעי של אביה (קונקה).

"כולם חולמים לשחק בקאמפ נואו"

עם משב הרוח המהפכני ממשפחתה, החלה בונמטי את דרכה בגיל שבע בקבוצת בנים בעיר בה גדלה, ריבס, בהמשך עברה לקבוצת בנים אחרת בשם קובלס. כילדה שגדלה בקטלוניה, הייתה מסתכלת על כוכבי ברצלונה ומדמיינת את עצמה בנעליהם. "אני זוכר שצפיתי במשחקים, הייתי עוקבת אחרי צ'אבי ואינייסטה: איך הם זזו, איך הם יצרו מצבים, איך הם סרקו את החלל סביבם לפני קבלת הכדור. אינייסטה תמיד דחף את הכדור קדימה, אז ניסיתי לשחק כמוהו".

בגיל 13 הגשימה את חלומה הגדול והצטרפה לקבוצה אותה אהדה ברצלונה, למרות שהייתה הכוכבת של כל קבוצות הנערות, מהר מאוד הבינה כמה רחוק הענף מאור הזרקורים ואפילו שקלה לפרוש.

"ראיתי אפס הזדמנויות. אפס", אמרה ל-players tribune. "כולם חולמים לשחק בקאמפ נואו. הלכתי לשם כשהייתי בת 14, ואני זוכרת שהרגשתי שהכל כל כך גדול. את מסתכלת למעלה אל 90,000 האנשים, ואת מרגישה כמעט סחרחורת. אבל כשאני אומרת שכולם חולמים לשחק שם, אני מדברת רק על הבנים. אתה חושב שבנות חשבו על זה? פחחח. אין סיכוי".

באותה התקופה כדורגל נשים בספרד היה חובבני לגמרי, השחקניות לא היו מקצועניות והיו צריכות לעבודה לפרנסתן. לקבוצת לא הייתה מדיה חברתית ואף אחת לא חלמה לשחק בקאמפ נואו. למשחקים היו מגיעים מאות אנשים בלבד והכדורגל הספרדי היה הרחק מאחור.

"רציתי לעזוב את ברצלונה. שיחקתי עבור קבוצת הנערות עד גיל 15, לא יכולתי לראות דרך להתפרנס מכדורגל כאן. הרבה אנשים דיברו על ארה"ב, שאת יכולה לשלב לימודים וכדורגל. ההורים שלי ואני אפילו דיברנו על אוניברסיטת אורגון, ואיזה מבחנים אצטרך לעבור כדי להתקבל לשם".

למזלה, כשהייתה בת 16 וכיכבה בקבוצת השנייה של ברצלונה, החליטו במועדון להפוך את קבוצת הנשים לקבוצה המקצוענית הראשונה בספרד, בכך סללו את הדרך להשתלטות של ברצלונה על הליגה המקומית ופיתוח שחקניות הצעירות של הקבוצה להיות אלו שייקחו את המועדון לטופ העולמי.

כחלק מתפיסת העולם של המועדון, בונמטי הוקפצה לקבוצה הראשונה ועשתה את הבכורה שלה בגיל 17. מהר מאוד הפכה לבורג מרכזי במכונה המשומנת ושיחקה תפקיד משמעותי בזכייה הראשונה של ברצלונה בליגת האלופות בעונת 2020/1 עם שער ובחירה לשחקנית המשחק מול צ'לסי בגמר.

איטנה בונמטי במדי ברצלונה חוגגת שער נגד ריאל מדריד, ברבע גמר ליגת האלופות לנשים באצטדיון קאמפ נואו (צילום:AP/Joan Montfort)
איטנה בונמטי במדי ברצלונה חוגגת שער נגד ריאל מדריד, ברבע גמר ליגת האלופות לנשים באצטדיון קאמפ נואו (צילום:AP/Joan Montfort)

סגירת המעגל המרגשת התרחשה ב-30 במרץ 2022, עשור לאחר שחוותה את אותו רגע מכונן ביציעי ברצלונה וחוסר האמונה שהיא אי פעם תשחק מול הקהל הביתי באותו המגרש, הגיע הרגע בו לראשונה קבוצת הנשים מילאה את קאמפ נואו עם 90 אלף צופים ברבע גמר הצ'מפיונס ליג מול ריאל מדריד.

"לא היה לי מושג כמה גדול זה יהיה. בטח, זה היה קלאסיקו, אבל אנחנו רגילות לשחק מול כמה אלפי אנשים. הערבות היחידה שהייתה לי מכיוון שיש לי הרבה חברים ובני משפחה בברצלונה, לפחות 100 יגיעו לצפות במשחק!! " סיפרה בצחוק.

"עקבתי אחרי חשבון המדיה החברתית כדי לעקוב אחר מכירת הכרטיסים.
העדכונים היו בערך כך:
מכרנו 25,000 כרטיסים. וואו
מכרנו 50,000 כרטיסים. באמת???
אנחנו סולד אאוט. בלתי אפשרי".

משחק רבע הגמר ליגת האלופות בין ברצלונה לריאל מדריד באצטדיון הקאמפ נואו, בו נשבר שיא הקהל למשחק כדורגל נשים (צילום: Joan Valls/Urbanandsport /NurPhoto)
משחק רבע הגמר ליגת האלופות בין ברצלונה לריאל מדריד באצטדיון הקאמפ נואו, בו נשבר שיא הקהל למשחק כדורגל נשים (צילום: Joan Valls/Urbanandsport /NurPhoto)

למונדיאל הנוכחי ספרד הגיעה עם משבר אמון קשה מול מאמן הנבחרת חורחה וילדה. לפני שנה בלבד, 15 שחקניות בכירות של הנבחרת בניהן בונמטי חתמו על מכתב להתאחדות בדרישה לפטר את המאמן. לפי הדיווחים, השחקניות טענו שהמאמן הכריח את השחקניות להשאיר את הדלתות בחדרים שלהן פתוחות עד חצות כדי שהוא יוכל לבדוק שהן באמת נמצאות בפנים לפני השינה וניסה לשלוט בצורה קשה בחייהן.

ההתאחדות תמכה במאמן ובמשך השנה האחרונה הנבחרת חוותה הכנה לא אידיאלית לטורניר. חלק מהשחקניות בניהן בונמטי התנצלו לקראת המונדיאל, אך המאמן בחר לזמן רק שלוש שחקניות מהפורשות חזרה לסגל, כאשר הוא משאיר כמה מהכוכבות מחוץ למונדיאל.

את האופי התחרותי של בונמטי זה פחות מעניין והיא מבחינתה מגיעה לטרוף את הטורניר "כרגע אני רוצה להמשיך לנצח. אני אוהבת את הלחץ הזה, את ההרגשה שאת לא יכולה להיכשל, שאת צריכה לדרוש מעצמך את הטוב ביותר בכל יום. זה הפך לחלק ממי שאני", כתבה בונמטי בפוסט לפני המונדיאל. "אני אתן 200%, כדי לעזור לנבחרת במונדיאל הזה. וכמו תמיד, אני אשחק את הכדורגל שלמדתי מצ'אבי ואינייסטה. איך שאני הכי אוהבת".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!